Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Slaggprodukt som ser bränd ut

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Slaggprodukt som ser bränd ut

Inlägg av Bandanaboiler »

Hej.

Har nu kokat ett par gånger och jag tycker mig få ut ganska bra av den i det hela, även om % dalar lite. Börjar på 91-92 och mot slutet 77-78.

Slaggprodukten som blir kvar ser väldigt bränd ut, bifogar ett kort. Är det samma "problem" för er andra? Den sista litern som kom ut hade en speciell doft med.

Tacksam för svar
Bilagor
2015091519342900.jpg
2015091519342900.jpg (58.28 KiB) Visad 411 gånger
2015091519341600.jpg
2015091519341600.jpg (59 KiB) Visad 411 gånger
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Slaggprodukt som ser bränd ut

Inlägg av Flerpen »

Är det där allt som är kvar i kokkärlet mär du är färdig?
Hur mycket mäsk har du i från början?

Vad är det för mäsk förresten?
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: Slaggprodukt som ser bränd ut

Inlägg av Bandanaboiler »

Det är nog lite missvisande det kortet, kvar är nästan 21 liter, började med drygt 25.

"vanlig" mäsk. Socker vatten och turbojäst. Cobra 48 timmars.

Kan det vara så att det var socker kvar som har bränt? Är detta något som kan lösas om man kör den fortare en gång, typ strippar den. Och kör den lugnare med den produkt som man strippar ut?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Slaggprodukt som ser bränd ut

Inlägg av latmasken »

Det ser väl typiskt ut som bränt socker, du har troligen inte låtit det jäsa klart ordentligt.

Hur länge lät du det jäsa? Tappade du om innan du kokade?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Slaggprodukt som ser bränd ut

Inlägg av Flerpen »

Som latmasken säger. Låt det jäsa ut, klarna och tappa om.
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: Slaggprodukt som ser bränd ut

Inlägg av Bandanaboiler »

Jag lät det jäsa i 9-10 dagar, det hade slutat bubbla helt. Sen klarningsmedel. Tappade om. Använde mig av ganska mycket socker, drygt 8 kilo.

Kan jag spara det som luktar bränt och köra med det i nästa sats? Utan att det förstör?

Fungerar det med att köra spiralen i ett högt tempo första rundan för att använda den som en stripp?

Tack för era bra svar och hjälp.
Dr.Stjärtlukt
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis dec 08, 2015 20:05

Re: Slaggprodukt som ser bränd ut

Inlägg av Dr.Stjärtlukt »

Testade min första sats nu i dagarna. Och ja min restjäst ser lite utsådär min med inte riktigt lika bränd/mörk dock.

När jag slangade över mäsken till brännaren så blev bottensatsen så grumlig av allt slagg av jag sparade 5 liter mäsk som fick sätta sig igen som jag sen slangade över till en 5 l dunk till nästa gång. Nu känner jag att mäsken är lite söt så det är rätt klart att den inte jäste klart. Det är inget annat än just bränt socker. Dock så hade det stått stilla i jäsröret i flera dagar. Turbojäst och 6 kg socker. Totalt jäste den väl i dryga veckan, 10-12 dar. Kunde nog ha skakat mäsken lite mer i slutet. Det är väl antagligen ett litet nybörjarmisstag antar jag att man gärna vill testa direkt och inte låta jästen ta sin tid.

Får skaffa en tappkran till jäshinken för det är ju lite slabbigt att hålla på med häverten tycker jag.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster