Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vattenkokarelement

Värmeelement, vattenkokare, doppvärmare o.s.v.
zebbe__76
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 09, 2012 13:51

Vattenkokarelement

Inlägg av zebbe__76 »

Hej, har köpt och demonterat två vattenkokarelement, det är från en voltage på ÖB på vadera 900 w, jag satte dom i en hink och provkörde, men när jag kommer runt 70 grader stänger dom av, jag har pillat bort metall brickan som sitter på den övre delen och även spärrat avstängningsknappen men den stänger av i alla fall, tips på hur man kommer runt detta problem ???
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: vattenkokar element

Inlägg av jokkman »

zebbe__76 skrev:Hej, har köpt och demonterat två vattenkokarelement, det är från en voltage på ÖB på vadera 900 w, jag satte dom i en hink och provkörde, men när jag kommer runt 70 grader stänger dom av, jag har pillat bort metall brickan som sitter på den övre delen och även spärrat avstängningsknappen men den stänger av i alla fall, tips på hur man kommer runt detta problem ???
Hejsan

Det finns fina instruktioner om hur du gör i detta forum, du skall lossa ett "metallbläck" (stort som kanske lillfingernageln) under det finns en liten "plastpinne" som du skall ta bort.

Sök på forumet så hittar du exakt info hur du gör

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
zebbe__76
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 09, 2012 13:51

Re: vattenkokar element

Inlägg av zebbe__76 »

jo metallbläcket har jag tagit bort, plastpinnen du skrev om sitter den i den nedre delen då för bakom bläcket satt ingen plastpinne ?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: vattenkokar element

Inlägg av jokkman »

zebbe__76 skrev:jo metallbläcket har jag tagit bort, plastpinnen du skrev om sitter den i den nedre delen då för bakom bläcket satt ingen plastpinne ?
Här har du lite bilder o text som kan hjälpa: http://bruggarn.blogspot.se/2014/12/mon ... shink.html

Montera värmeelement i jäshink
Ett värmeelement monterat i en jäshink kan vara bra att ha t.ex. för uppvärmning av lakvatten eller för vörtkok, jag använder det för båda. Man kan också relativt lätt koka sous vide i en sån hink, men det är ett senare projekt.

Jag vill också avråda dem som inte känner att de har elkunskaper tillräckligt för detta. Slutresultatet efter montage är en jordad kokhink och alltså inte farligare än en vanlig vattenkokare, men om man lyckas bryta jorden nånstans på vägen så kan detta bli farligt.

Jag kommer nu att gå igenom hur jag installerade mitt andra element i min kokhink. Det har visat sig att behövas ett element till för att korta ner tiden till uppkok, väl vid kok räcker 2kW gott och väl.
a1.jpg
På bilden syns min kokhink med ett värmeelement redan är monterat, två andra värmeelement, strömdelen för ett värmeelement samt packning och skruvar till föregående. Packningen slänger jag då jag inte behöver den. Jag gör inget stort hål i sidan på hinken vilket bara försvagar den och ökar risken för läckage. Det vänstra elementet är det jag kommer använda, det hittade jag i en vattenkokare med trasig strömdel. Anledningen att jag väljer att använda det istället för det helt nya elementet bredvid är att det gamla är grövre och tåligare och ser lite lättare ut att göra rent. Det nya elementet kommer från en vattenkokare från city gross som inköptes för 99 kr.Jag behövde bara strömdelen, men det är ju säkert bra att ha ett element i reserv. Vattenkokarelementen verkar alltid ha samma anslutningar så de passar alltid i strömdelarna som är så gott som identiska.
a2.jpg
Strömdelen med elementen i bakgrunden. Elementen har tre fästpunkter och två strömledare. Utsidan jordas via en av fästpunkterna.
a3.jpg
Strömdelen öppnad.

Viktigt att tänka på: när man strippat en vattenkokare från element och strömdel behöver man också ta bort två stycken metallbrickor från strömdelen. Dessa strömbrickor har funktionen att stänga av vattenkokaren när kok uppnåtts och den andra är ett överhettningsskydd. Den första sitter uppe vid själva strömbrytaren och är lätt att plocka bort, den andra sitter mellan strömdelen och elementet och får i värsta fall bändas loss. På bilden ovan syns den öppnade strömdelen. Det vita stiftet är en säkerhetsbrytare som ser till att bryta strömmen ifall strömdelen lossnar från element/vattenkokare, den måste alltså vara kvar! Locket till höger på bilden visar sidan som monteras mot hinken. Eftersom locket är ganska ojämnt så behöver man jämna till det för att få en bättre passform:
a4.jpg
Genom att såga längs med locket jämnar man till det för en bättre passform
a5.jpg
Även stiftet behövde kortas ner lite

Efter dessa justeringar är det bara att montera ihop strömdelen igen. Sen är det dags att göra hålen i hinken:
b1.jpg
Ta elementet och håll det mot ett papper, rita sen runt fästpunkterna på pappret med dessa som en mall. Man får då tre cirklar i en triangel
b2.jpg
Klipp ut och tejpa fast mallen på hinken. Se till att elementet inte nuddar hinkens botten, som då riskerar smälta. Ett avstånd på en centimeter räcker. Borra hålen.
b4.jpg
De två sista stiften på elementet, el-anslutningarna, är lite kortare. kladda lite blyerts/tusch på dem och tryck fästpunkterna genom de borrade hålen (från utsidan), då får man ett avtryck som man kan borra utifrån även för dessa sista genomföringar.
c1.jpg
Nu är det bara att lägga en sträng akvariesilikon runt varje fästpunkt/el-anslutning och sätta dit elementet från insidan.
c2.jpg
Elementet på plats, bara att skruva på strömdelen.
c3.jpg
Det övre elementet är det nya, bortse från packningen jag satte dit, den behövs inte och kommer att tas bort.

c4.jpg
Nu kan jag värma med 4 kW effekt vilket kommer att sänka tiden till uppkok väsentligt. Se bara till att koppla elementen på separata faser annars går definitivt säkringen.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: vattenkokar element

Inlägg av bonkeman »

Efter att ha läst länken här ovan så funderar jag bara på en sak. Blir det inte problem med silikontätningarna vid dessa temperaturerna? Jag menar själva elementet blir väl tokvarmt? Silikonet han använder är specificerat till 200°C, räcker det?

Funderar själv på ett liknande bygge och har en vattenkokare för slakt i källaren.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Vattenkokarelement

Inlägg av Flerpen »

Vätskan runt omkring elementet leder bort värmen.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Vattenkokarelement

Inlägg av jokkman »

Tricket med att använda akvariesilicon som tätning för v-kokar element är följande.
Sätt medföljande packning till elementet i kärlets upptagna hål för elementet. Se till att du dragit en sträng silikon i packningen.
Sätt rikligt silikon på inre/yttre dekan av elementet
Det ska "svälla ut" när du drar fast det.
Dra ej åt fullt, lämna några varv på skruvarna
Vänta 1-2dygn så det får härda och dra åt dom sista varven på skruvarna.
Nu sitter elementet fast och är tätt!

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Vattenkokarelement

Inlägg av bonkeman »

jokkman skrev:Tricket med att använda akvariesilicon som tätning för v-kokar element är följande.
Sätt medföljande packning till elementet i kärlets upptagna hål för elementet. Se till att du dragit en sträng silikon i packningen.
Sätt rikligt silikon på inre/yttre dekan av elementet
Det ska "svälla ut" när du drar fast det.
Dra ej åt fullt, lämna några varv på skruvarna
Vänta 1-2dygn så det får härda och dra åt dom sista varven på skruvarna.
Nu sitter elementet fast och är tätt!

Lycka till
Jag har valt att göra så som länken ovan visar, alltså att borra fem småhål istället för ett stort. Dels på grund av att man inte försvagar väggen lika mycket, dels pga att packningen gick sönder lite när jag slaktade vattenkokaren. Den var inte helt ny om man säger så!

Får väl se hur det blir när jag väl kommer till skott.
zebbe__76
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 09, 2012 13:51

Re: Vattenkokarelement

Inlägg av zebbe__76 »

tack för bilderna och tipsen, var ju jag som hade fel som vanligt ;-) brickan och stiftet i den nedre delen satt ju mitt framför ögonen på mig, var bara att ta loss med händerna ju. Jag borrade ett 40 mm hål och satte silicon packningen som är på vattenkokarn i hålet och la en sträng silicon i värmedelen och skruvade ihop, funkar fin fint. Men är kanske bättre med tre småhål istället för det försvaga ju hinken mindre.
Skriv svar

Återgå till "Värmeelement"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster