Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

12mm spiral

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

12mm spiral

Inlägg av aronsson »

Ser att många kör 12mm spiral och min fråga är hur fäster ni denna i vinhinken för den rymma väll inte i jäspackningen?
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

Re: 12mm spiral

Inlägg av aronsson »

någon?
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: 12mm spiral

Inlägg av M.och.J »

borra upp hålet lite större så ska du nog se att de går i ;)
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

Re: 12mm spiral

Inlägg av aronsson »

M.och.J skrev:borra upp hålet lite större så ska du nog se att de går i ;)

joo men hur gör man en ny packning då? eller använder man samma packning?
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: 12mm spiral

Inlägg av M.och.J »

Du får prova den kanske trycker ut ordentligt, men annars så finns det sånna som är större att köpa på olika brygg butiker och man kan säkert beställa :) men jag tror om du borrar upp hålet till 11,5mm i packningen så borde du kunna få i den.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: 12mm spiral

Inlägg av Öbo »

Borra ett 11mm hål och tryck ned
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

Re: 12mm spiral

Inlägg av aronsson »

tackar för svar, funderar på att uppgradera min spiral lite och sneglar mycket på en grövre spiral, ev en lite längre oxå men har inte bestämmt mig, men hur lång ska man göra stigar resp kyldelen, om man har 5m ska man göra 2,5 stig och 2,5 kyl eller 3 stig och 2 kyl, vilket blir bättre?
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: 12mm spiral

Inlägg av Brack »

Jag skulle kört 3/2 och om det inte skulle funka att kyla ner produkten kan man ju montera på vattenhink eller köra med fläkt på kylarn :)
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

Re: 12mm spiral

Inlägg av aronsson »

joo jag tror att det blir så, och att köra med fläkt, men ska man köra samma hastighet på produkten som innan (dvs ca 1 droppe/sek)
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: 12mm spiral

Inlägg av Brack »

Varför ska du byta föresten? Om du nu kör med ett vanlig rör dvs och ska byta upp till en större? Kör du bredare rör klarar den av att kyla mer ånga men för att göra mer ånga kräver mer effekt och ju mer effekt ju mer vatten kommer som sedan kyls ner och rinner ner igen... Så det är ingen större skillnad på att köra brett vs smalare rör förutom pris och att man kan kräma på liite mera effekt, så det går väl lite fortare.. men om man tar ut en droppe per sekund så tar det ända lika lång tid.. Förutom uppvärmningen av mäsken som går fortare då..

Om jag skulle byta ut rör till större så skulle jag köra samma effekt eller kanske liiitemera men inte mycket...

Whatever floats your goat :)

Jag skulle annars snegla på en kolonn eller något åt det hållet ist för att köra spiral igen fast modellen bredare :)

en kolonn (enligt min tanke) kan man köra som potstill och även med reflux - Bara köra med eller utan packning :)
Eller har jag fel?
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

Re: 12mm spiral

Inlägg av aronsson »

joo men min tanke va att få en lite bättre produkt och ev öka hastigheten lite men om de är som du säger så kanske man ska snegla på en kolonn ist
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster