Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

svag produkt

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

svag produkt

Inlägg av aronsson »

produkten håller ca 75% tror ni att den är värd att kolas eller ska jag koka om skiten :shock:
kan tillägga att det är min första gång /oskulden
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: svag produkt

Inlägg av Flerpen »

Det beror på hur det smakar. Smakar det bra så behöver du inte kola och tvärt om. Hög styrka är inte samma sak som hög kvalitet.
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

Re: svag produkt

Inlägg av aronsson »

den har en skarp bismak, inte riktigt mycket men nog, ska prova kola å lära av mina misstag :thumbup:
Användarvisningsbild
Etno
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tor sep 12, 2013 13:26
Utrustning: Spiralbrännaren

Re: svag produkt

Inlägg av Etno »

Var mäsken tillräckligt utjäst? Vilken hastighet plockade du ut produkten? Vilken effekt hade du på kokaren/doppvärmaren?
Användarvisningsbild
Purewater
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jan 22, 2016 17:14

Re: svag produkt

Inlägg av Purewater »

Se den som en strippad sats och späd ut till 35% och kör om, allt under 80 håller lågkvalite o är inte värt o lägga i kolet. ,( ref. Ole norrman nya hb )Personligen hade jag vart missnöjd under 92%
men är ju omöjligt att veta utan oechlse..
Mvh PureWater
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

Re: svag produkt

Inlägg av aronsson »

kolade skiten och de blev riktigt bra, de jag lärde av mina misstag va: mäsken är a&o bra mäsk=bra sprit, kol kan rädda mycket (kola sakta), bygg en stripper, kollar just nu på en med konvektorelement men jag har inte bestämt mig, vill dock ha en luftkyld stripper som klarar typ 60-70 liter (ritningar hjälp mottages glatt)
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: svag produkt

Inlägg av Andy »

aronsson skrev:kolade skiten och de blev riktigt bra, de jag lärde av mina misstag va: mäsken är a&o bra mäsk=bra sprit, kol kan rädda mycket (kola sakta), bygg en stripper, kollar just nu på en med konvektorelement men jag har inte bestämt mig, vill dock ha en luftkyld stripper som klarar typ 60-70 liter (ritningar hjälp mottages glatt)
I en PDF-bok som hette "Simple low cost stills" har jag för mig att det fanns någon instruktion till en stripper med konvektor, men lyckas ej hitta boken.

Testa leta runt i lite olika trådar och se om du kan komma fram till något bra kanske:
http://www.bryggforum.nu/search.php?key ... t=S%C3%B6k
aronsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor mar 13, 2014 19:52
Utrustning: nybyggd spiral

Re: svag produkt

Inlägg av aronsson »

andy skrev:
aronsson skrev:kolade skiten och de blev riktigt bra, de jag lärde av mina misstag va: mäsken är a&o bra mäsk=bra sprit, kol kan rädda mycket (kola sakta), bygg en stripper, kollar just nu på en med konvektorelement men jag har inte bestämt mig, vill dock ha en luftkyld stripper som klarar typ 60-70 liter (ritningar hjälp mottages glatt)
I en PDF-bok som hette "Simple low cost stills" har jag för mig att det fanns någon instruktion till en stripper med konvektor, men lyckas ej hitta boken.

Testa leta runt i lite olika trådar och se om du kan komma fram till något bra kanske:
http://www.bryggforum.nu/search.php?key ... t=S%C3%B6k


oooh tackar ödmjukast för tipset, de känns ju lite bättre om man får strippa ett par gånger och sen finköra (och att man får exprimentera lite)
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster