Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Diverse problem och funderingar

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Wolframs
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör apr 25, 2015 22:23
Utrustning: Spiralis

Diverse problem och funderingar

Inlägg av Wolframs »

Hallå hallå.

Jag har sedan ett tag tillbaka kokat en del med en spiralis, men jag har diverse problem. Skulle uppskatta till tusen om ni kunde komma med råd och inputs på hur de ska lösas.

1. För svag produkt! Det börjar på 70-75%, sen går det sakta men säkert neråt. Efter ett par timmar ner mot 15-20.

2. Doppvärmaren är på väg att bli kopparfärgad, vet inte om den flagar eller drar åt sig detta från spiralen på något sätt. Mäsken är ganska mörk efter att jag tagit ut produkten.

Jag kör med 500w och 10mm, och en regulator. Jag har bara 7 varv på stigarsidan och det samma på kylsidan, med endast 35-40 cm stig.

3. Blir det bättre om jag drar isär spiralen mer så det blir en högre stigardel?

Mäsken fick stå i över två veckor, med såkallad 48 timmars (yeah right) Cobra. Så den var definitivt klar.
Jag vet att jag kanske inte kör riktigt så långsamt som man kanske borde, men det borde väl inte dala så fort i %, eller?

Lägger min tillit hos er här på forumet att ni kan hjälpa mig lösa detta, eller kanske hjälpa mig att spekulera fram vad det kan bero på.

Måste lösa detta innan jag kör nästa sats. Man vill ju liksom inte bli besviken för många gånger.

Mvh
Wolfram
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Diverse problem och funderingar

Inlägg av Flerpen »

1. Kör långsammare så kommer du troligtvis att få ut högre %.

2. Det låter inte helt bra. Det är inte så att du bränner rester i mäsken?

3. 10mm är i minsta laget. Lutningen på spiralen spelar inte så stor roll så länge det inte är vattenlås eller bakfall nånstans. Hur mycket som är lagom för dig är nog rätt individuellt från apparat till apparat. Nån som vet mer kan fylla in på den här frågan.


Styrkan dalar rätt snabbt när man ökar hastigheten.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Diverse problem och funderingar

Inlägg av Brack »

1, Ja, som tidigare nämnt så koka saktare, ett 5 meter rör på 12mm, 2,5 upp och 2,5 ner klarar väl runt 300w vad jag läst.. Så att köra 500w på en 10mm kan nog ge rätt mycket vattenånga i produkten då röret inte klarar av att separera/kyla bort det..

2. Är mäsken klarnad? Om det är jäst och gegga kvar kan det brännas och då brännas fast i doppvärmaren.. Så låt mäsken klarna och ta bort bottengeggat..

3. Jag skulle testa med att dra isär så det måste ta sig längre och högre innan och kan rinna ner fortare när det kyls och minskar chansen att kanske värmas upp igen av ny ånga. Testa att ha en datorfläkt på toppen av stigar delen eller hela stigar delen så kyler det bättre och kan då separera bort vattnet och ge starkare produkt.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Diverse problem och funderingar

Inlägg av volvo740ftt »

dra ner på effekten, gör en ny sats mäsk och skaffa en hydrometer så märker du om de har jäst ut allt socker.. när jag körde spiralbrännarn så tog de 2-3 dagar att koka ut 25L 6kg mäsk, fick lite över 90% när det vart klart
Wolframs
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör apr 25, 2015 22:23
Utrustning: Spiralis

Re: Diverse problem och funderingar

Inlägg av Wolframs »

Jag har satt ny mäsk och inväntar den. Och till de n använde jag en hydrometer och mätte upp 120, det är första gången jag använder en sån, ska man dela mellanskillnaden på 7,46 för att få fram % alltså.


Tack för era svar, jag ska prova med att dra isär den. Som sagt så är det ju en 10mm. Skulle en 12mm fungera bättre? Men passar den i jäshålet? För det är precis att jag får i 10mm.

Jag ska se till att det har klarnat riktigt ordentligt denna gången, ska göra allt perfekt. Vill ha ett perfekt resultat denna gång.

Jag kör med 500w men sen med en regulator så jag kan minska på effekten. Dock så stor jag mig på att den regulator jag har inte har någon gradering på den. Har ni koll på om jag har en regulator på 2000w och en värmare på 500w, om jag då ställer regulatorn i mitten, ger den 250 då? Eller släpper den igenom 1000?

Tack igen gubbar
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Diverse problem och funderingar

Inlägg av latmasken »

Din värmare kan aldrig ge mer effekt än den är märkt med, men om du får exakt hälften av effekten i mitten är svårt att säga. Just därför köper de flesta en effektmätare och mäter vad det blir för effekt.

Sen låter det ju nästan som om mäsken fräter bort nån beläggning från din doppis (d.v.s. att doppisen är av koppar och ytbehandlad). För det borde inte finnas nåt i mäsken som kan ge en kopparfärgad beläggning på elementet. Att mäsken blir mörk beror då troligen på beläggningen som fräts bort...
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster