Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiralbrännar funderingar..

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Har börjat fundera och planera lite på att bygga en spiralbrännare senare..
Fick en liten tanke igår natt, - Kan det bli så att om man kör med en ej modifierad doppvärmare och den börjar falla isär osv
(vet ej hur lång tid det tar innan den faller isär osv) och om det finns möjlighet att det bildas en gnista som antänder ångorna och hela allt flyger i luften?
Sedan så funderade jag på effektregulator, är inte så smart på elfronten, men om man tar en 2000w effektregulator och en 500w doppvärmare,
om jag då ställer regulatorn på högsta, vad händer då? är doppvärmaren fortfarande på 500w eller ökar den? tänker mig lite att den pressas och överbelastas osv?
Eller är det så att regulatorn gör att vi säger ratten är 0-100 steg, och att man ställer in hur många procent av watten som ska användas? Tex 500w på 50 av 100 på regulatorn ger 250w då den är på 50%?

Hoppas ni förstår mina funderingar och kan förklara dem :)
Tänkt att ha en doppvärmare (500w) ner från locket och sedan ett vattenkokarelement i botten av hinken, och bara ha på vattenkokarelementet tills det kommer produkt, sedan köra med doppvärmaren endast..
Tänkt att isolera med liggunderlag runt och uppepå locket samt under hinken.. Behövs det regulator till 500w doppis eller går det bra att köra med en datorfläkt på spiralen bara?

Tack på förhand!
Rasse
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 12, 2014 17:54
Utrustning: jaskärl

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Rasse »

Är doppvärmaren på 300w så spelar det ingen roll hur stor dimmer du har,doppvärmaren kan inte överbelastas..
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av temp_wricko »

Modifierad doppvärmare eller inte? Du bifogar ingen bild eller preciserar vilken typ av doppvärmare du menar. Tänk säkert och ordentligt på en gång. Plast och sladdar passar inte så bra i kokande mäsk generellt. Gnista i mäsken kommer inte skapa någon explosion men din mäsk kommer vara strömförande. Var försiktig! Gnista i ånga kan ge explosion. Var ännu mer försiktig!

Märkningen 2000W på en effektregulator betyder att den klarar att reglera en effektkälla på upp till 2000W så allt under fungerar bra. Ta gärna märkningen med en nypa salt och lägg dig en bra bit över så ditt exempel på regulator märkt 2000W och en värmekälla på 500W låter smart.

Regulatorn gör sedan som du gissar att den minskar effekten på din värmekälla mellan 0-100%. Den kan aldrig öka effekten. Ställer du regulatorn på max så får värmekällan all ström den behöver för att ge sina 500W. Vrider du mot min så minskar värmeeffekten. Tänk på regulatorn som en vattenkran.

Mitt tips är att bara köra på ditt vattenkokarelement och ha en tillräckligt kraftig effektregulator.
500W är för mycket för en klassisk spiralbrännare. Datorfläkt som blåser kan fungera men jag tycker att en effektregulator är enklare.


Lycka till!
/Wricko
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Tack så jättemycket för svaren! Är mycket förståndigare nu!
Jag har inte inhandlat något ännu, finns det någon billig doppvärmare som har rekommenderat watt-antal? så vore det bra, om 500w kan va för mycket..
men tanken har varit denna doppvärmare;
Doppvärmaren är som sagt 500w
$_12.jpg
http://www.ebay.com/itm/500W-Electric-W ... 5667785e08
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av U2D2 »

Om du söker en 300-wattare så är http://shop.alega.se/default.asp?product=en22 mycket lik den som finns i guiden för spiralbryggare, har själv beställt en sådan nyligen.
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av U2D2 »

Hoppas att jag inte var för sen!
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Har beställt två stycken från ebay, hong kong, står i titeln att den är på 500w men i beskrivningen står det att den är på 800w. betalade 50kr för två stycken så ingen stor förlust direkt :)
Hade nu tänkt att testa med de två jag beställt, att använda båda vid uppvärmning och sedan ha en i dimmer och dra ut den andra ur väggen.. om nu dem är på 1600w tsm, hur lång tid kan uppvärmningen ta då? funderar på om jag ska montera på ett vattenkokar element i botten med som jag stänger av efter uppvärmningen tillsammans med ena doppisen..
Beställde en dimmer med på 2000w från ebay för typ 17 kr ifrån hong kong med..
Så får testa med dem här innan^^
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Andy »

Ifall du seriekopplar de båda doppvärmarna (om de nu är på 800w st) så blir de tillsammans på 400w vid en seriekoppling.
Kanske underlättar i letandet efter en dimmer.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

andy skrev:Ifall du seriekopplar de båda doppvärmarna (om de nu är på 800w st) så blir de tillsammans på 400w vid en seriekoppling.
Kanske underlättar i letandet efter en dimmer.
Hur kan två 800w bli 400w om de seriekopplas? Är ingen höjdare på el, så om du kan rita en beskrivning hur dem isf är kopplade vore det guld värt :)
Har beställt en dimmer på 2000w från hongkong :)
--edit--
Hittade nu en bild med förklaring hur kopplas men hur kan dem bli 400w?:o
Bilagor
images.png
images.png (2.48 KiB) Visad 713 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av latmasken »

Ohms lag

U = R * I (ger att I = U / R)

P = U * I

Kan skrivas om till P = U * (U / R) = U^2 / R

Det ger att ett element för 230 V som är på 800 W har en resistans på (230^2)/800=66 ohm.

Två element i serie blir 132 ohm, vilket ger en effekt på (230^2)/132=400 W.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Okay.. hm.. får kolla lite så jag förstår helt sen, vill veta vad jag gör för något så jag har full kontroll :)

Hittade i en tråd om tätning till doppvärmare genom lock eller dylikt. Den bör väl fungera galant? Om det inte är ämnen i den som skulle kunna följa med i koket? Om man ändå ska köra på Glassilikon/akvariesilikon?
http://www.okq8.se/produkter/bilprodukt ... -packning/

Plastic Padding Gasket Flytande Packning - 109kr
"Plastic Padding Gasket är en flytande packning på tub som ersätter, eller kompletterar, packningar av kork, filt, gummi m.m. Produkten passar till motorer (motorblock, oljetråg, ventilkåpor), generatorer, kompressorer, vattenpumpar, hydraulik, jordbruksmaskiner m.m
Plastic Padding Gasket är lätt att applicera och härdar på 1-2 timmar. Produkten är dessutom motståndskraftig mot höga tryck, bränslen, smörjmedel bromsvätska, glykol och vatten, samt temperaturbeständighet från -60° till +250°C
"
7311380003752_1.png
7311380003752_1.png (40.19 KiB) Visad 133 gånger
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Andy »

bild:
Bilagor
bild.png
bild.png (2.77 KiB) Visad 705 gånger
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Okay, men jag tror jag gör så att jag har ett element i dimmern och en utan dimmer. Använder båda på full effekt vid uppvärmning och sedan vid uppnådd temperatur så drar jag ner effekten på den med dimmer och drar ur den andra helt och kör på en effekt på max 300w eller lägre och kör långsamt. :)
Har fått hem Doppvärmarna nu, väldigt små var dem än vad jag trott. 700-800w står det på förpackningen (en liten påse med massa kinesiska tecken och förståeliga siffror som sa 230v, 700-800watt). Det var inga adaptrar med så det blir att köpa ojordad stickpropp kontakt (http://www.clasohlson.com/se/Stickpropp,-ojordad/22-752) och byta ut de nuvarande kontakterna istället för att köpa reseadapter. Samt montera in Effektregulatorn i en av dem på kabeln.
Det blir nog prima det här!
Bilagor
Här är Doppisens förpackning, allt som står förståligt är 220V, 50hz och 700-800W.<br />Kunde det vara felmarkerat &quot;220V&quot; i stället för &quot;110V&quot;?
Här är Doppisens förpackning, allt som står förståligt är 220V, 50hz och 700-800W.
Kunde det vara felmarkerat "220V" i stället för "110V"?
doppis förpackningen.jpg (82.3 KiB) Visad 635 gånger
Här är den kontakt som nu sitter på doppisen.
Här är den kontakt som nu sitter på doppisen.
doppis kontakt.jpg (70.28 KiB) Visad 657 gånger
Här är doppvärmaren i proportion mot ett AA batteri.
Här är doppvärmaren i proportion mot ett AA batteri.
doppis.jpg (70.54 KiB) Visad 657 gånger
Senast redigerad av Brack, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av latmasken »

Det där ser ut att vara en amerikansk stickpropp, det kan vara risk att det är felmärkta grejer som egentligen är avsedda för 115 V...
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Flerpen »

Håller med latmasken, jag eldade själv upp en ebay laddare pga det. Håll koll på dom under körningen.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster