Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiralbrännar funderingar..

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Läste era svar och kollade på en Elenergimätare från Clas Ohlson (http://www.clasohlson.com/se/Elenergim% ... re/36-2897)
Köra den i doppisen utan dimmer och kolla effekten och sedan när jag värmt upp ha den i den med dimmer för att kunna lägga effekten på önskad watt.
Vad ska man köra för någon effekt? läst att 300w klarar spiralen att kyla, men kan man göra på något sätt så att om jag kör på 250w tex, kan lämna och spiralen i slutet kyler ner vattnet innan det kommer ut ur spiralen, så man kan lämna den lite i slutet och köra ut all etanol eller allmänt genom hela koket?
Sen har jag införskaffat en Stektermometer med larm, En från Hemköp, märke Fixa. vart ska man ha den, ska man mäta mäsktemp eller ånganstemp? Dvs sticka genom hink och täta eller ner genom locket och ha den över mäsken? Eller fästa med en metallslangklämma på toppen av spiralen? Har försökt söka men hittar inga svar om det...
Bilagor
Stektermometer av märket Fixa.
Stektermometer av märket Fixa.
stektemometer.jpg (80.03 KiB) Visad 378 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av latmasken »

Med en spiralbrännare har du ingen nytta av en termometer mer än möjligen ha koll på när mäsken börjar närma sig kokpunkten så du kan sänka effekten då. Och kanske att du kan se när all sprit kokat bort från mäsken (temperaturen blir 99 grader).

När du kör brännaren så är det hur långt upp på spiralen det blir varmt som är måttet på om du kör med lagom effekt.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Okay, men är det tempen i ångorna eller i mäsken man då ska kolla?
Vad är lagom effekt? Jag hade tänkt att köra på 3m stigardel och sedan 2m kyldel med en datorfläkt på kylaren för att kunna lägga mera längd på stigaren.. :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av latmasken »

Mäsken.

Du vill värma upp mäsken till kokpunkten så snabbt som möjligt, då kör du full effekt. Sen när den närmar sig kokpunkten (den beror på alkoholhalten) så vill du dra ner på effekten så du inte kokar med för hög fart.

Sen stiger kokpunkten vartefter alkoholhalten i mäsken sjunker, när kokpunkten når 99 grader finns det i princip ingen etanol kvar i mäsken så du kan sluta (fast jag har för mig att med en spiralis så stannar det mer eller mindre automatiskt när det inte kommer nån etanol längre).
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

latmasken skrev:Sen stiger kokpunkten vartefter alkoholhalten i mäsken sjunker, när kokpunkten når 99 grader finns det i princip ingen etanol kvar i mäsken så du kan sluta (fast jag har för mig att med en spiralis så stannar det mer eller mindre automatiskt när det inte kommer nån etanol längre).
Om spiralen kan kyla så mycket att vattnet kyls ner innan den kommer upp till kylardelen. Därför jag undrade vad en spiral kan kyla för att ligga under med effekten och ha längre stigardel så inget vatten sen kommer med i slutet. :)
Tack så mycket för ditt snabba svar! :D
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Lade till en bild i inlägget med doppvärmar bilderna.
Kanske inte syns för er som följt tråden tidigare så jag lägger in bilden här med.
Bilagor
Doppvärmar förpackningen.<br />Allt som står förståeligt är 220V, 50hz och 700-800W.<br />Kunde det vara felmarkerat &quot;220V&quot; i stället för &quot;110V&quot;?<br />Köper en Elenergimätare och kollar dem men de kan nog brinna hårt.
Doppvärmar förpackningen.
Allt som står förståeligt är 220V, 50hz och 700-800W.
Kunde det vara felmarkerat "220V" i stället för "110V"?
Köper en Elenergimätare och kollar dem men de kan nog brinna hårt.
doppis förpackningen.jpg (82.3 KiB) Visad 359 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av latmasken »

Brack skrev: Om spiralen kan kyla så mycket att vattnet kyls ner innan den kommer upp till kylardelen. Därför jag undrade vad en spiral kan kyla för att ligga under med effekten och ha längre stigardel så inget vatten sen kommer med i slutet. :)
Vad jag har läst kan man inte "testa" en spiralbrännare genom att köra bara vatten, det borde innebära att det alltså inte är några problem med att spiralen inte klarar av att kyla bort så mycket effekt från vattnet.

Jag har inte funderat över de fysikaliska principerna kring detta:)
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Kollat runt lite på slang till doppvärmaren för att göra den mer beständig. Jag hittar inga som ska vara bra..
Funderar på att köpa en http://www.clasohlson.com/se/Br%C3%A4nsleslang/31-1680 för den är den som inte är 20m lång och kostar massor.
Står väldigt dåligt med innformation på clas ohlson.
Tror ni Bränsle slangen funkar? Blir att byta ut den efter några körningar då den förmodligen kommer att bli dålig.
Har ni några tips på andra bra slangar man kan köpa och vart dem går att hitta? :)
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Andy »

Tror ej på den där slangen. Baserar det endast på färgen dock.

På pgw finns alkoholresistant slang. Den är dock väldigt hård.

Silikonslang är det jag har bäst erfarenhet av , men köpte inte den utan fick tag i den på annat vis, testa googla
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Jag har testat att googla och de enda jag hittar är för extrema priser..
En doppis var död nu när jag testade att byta kontakt så har beställt tre nya för säkerhetsskull.
Funderar på om dem är tåliga nog och att jag bara ska ha lite akvariesilikon för att täta dem mellan metallen och sladdgrejen där den sitter fast..
En funkade och jag tror den är på 220v, då det inte sa pang eller dylikt..
Fick hem min effektregulator idag med, lite knepig då det bara står in på två och ut på två men inte vilken som är vilken... Bifogade bilder på den..
Bilagor
En till bild, mer för att visa storleken. Jätte liten!
En till bild, mer för att visa storleken. Jätte liten!
effektregulatorn2.jpg (88.77 KiB) Visad 326 gånger
Där ser man in och ut vid de gröna och skruvarna..
Där ser man in och ut vid de gröna och skruvarna..
effektregulatorn1.jpg (65.23 KiB) Visad 326 gånger
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av temp_wricko »

Du har ju redan upptäckt ebay för köp av effektregulator och värmeelement. Det finns silikonslang också, tex: http://www.ebay.com/itm/2M-Silicone-Vac ... 541b48c902

Klipp av sladden till värmeelementet så ser du att det är två ledare i den. Koppla från vägguttaget till "IN" och från "OUT" till värmeelementet. Växelströmmen gör att det inte spelar roll vilken av de två ledarna du kopplar var.

När du ändå är på ebay och shoppar skulle jag rekommendera något sånt här för att koppla värmeelementen i hinken: http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel ... 418a19b589
Då tänker jag mig att du sätter genomföringarna direkt på elementen efter du har skalat bort kablarna. Elementen monteras sedan lågt i sidan på hinken.
/Wricko
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Silikonslangen är ju till för att skydda elementet i mäsken, vilket inte behövs om man monterar in elementet i hinken..
Jag har tänkt att köra allt via locket så jag inte är beroende av just Den hinken och slipper förflytta just Den, att kunna använda vilken jäshink som helst..
Men tack för att du hjälpt mig med slang! Varit så sjukt seg då jag jobbat ända in på natten i tre veckor nu, inte många klara tankar man haft :)
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av temp_wricko »

Aha, missade det. Men ha det som en tanke. Många vittnar om att det kryper in vatten i kablar och element efter ett tag.
/Wricko
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av M.och.J »

Tänk på att ha effekt regulatorn i nogon kopplings dosa eller låda så du inte spiller på den eller får en stöt! Sedan så har jag en liknande effekt regulator som jag också köpte från ebay. Den kan behöva en liten fläkt som blåser på den så den inte blir överhettad! :)

Lycka till med din spiralis :D
Byabryggaren
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 29, 2015 14:34
Utrustning: *Spiralare 1200w*

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Byabryggaren »

Var får ni tag i era dimmers.. Vad ska man söka på, jag har letat som fan men hittar bara såna som är alldeles för dyra, för klena eller såna som skickas från hongkong.Måste tåla minst 1200w

Tacksam för svar
Bästa ljudboken att somna till är ett jäsrör som bubblar
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst