Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spiralbrännar funderingar..

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Flerpen »

Smakar det så kostar det.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Jag beställde en från hongkong. Tog två veckor att få hem den. Har snabbtestat den med ett element och den funkade. Den var färdigmonterad och enkel att förstå, kostade typ 15-20kr och gratis frakt. Var bara för värt. Kan länka den sen.
Byabryggaren
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 29, 2015 14:34
Utrustning: *Spiralare 1200w*

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Byabryggaren »

fungerar hongkong-sidan, länka gärna. 20 spänn kan jag offra.
Bästa ljudboken att somna till är ett jäsrör som bubblar
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Är via ebay, leverantören har sitt i hongkong :) 16 kr var det
http://www.ebay.com/itm/New-220V-2000W- ... 50&vxp=mtr
Bilagor
Då är det en sånhär man får, man stoppar den i sladden på elementet, eller hur man nu vill göra :)
Då är det en sånhär man får, man stoppar den i sladden på elementet, eller hur man nu vill göra :)
effektregulatorn1.jpg (65.23 KiB) Visad 272 gånger
Byabryggaren
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 29, 2015 14:34
Utrustning: *Spiralare 1200w*

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Byabryggaren »

Jag vill bara tipsa om en bra, alternativ tätmassa.. Jag har letat efter trådar kring detta, men väljer att posta i denna.

Jag har en spiralare gjort på en jäshink och efter ett par körningar har det blivit veck efter strömkabeln som jag drog inte genom ett hål i locket utan jag gjorde en urgröpning vid handtaget på hinken där jag drog kabeln. iallafall har hinken blivit otät vid locket.
Detta tätar jag inför varje körning med en blandning utan lika delar havregryn och mjöl. Tillsätt en liten mängd vatten och rör ihop detta. Kleta detta runt eventuella läckor och vänta en timma.
Bättre än silvertejp som är big no-no i dessa kretsar - billigare än akvariesilikon. Såg detta tätningstips i tv serien moonshiners men hittar ingenting om detta här på forumet.

tack för posten ang regulatorn. ebay är ju pålitligt och en tjugolapp jag kan offra
Bästa ljudboken att somna till är ett jäsrör som bubblar
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Väldigt bra med tätmassan! Konstigt att sådant inte dykt upp mera faktiskt. På Moonshiners så kör dem med majsmjöl (Edit, googlade lite och i ett recept står det råg mjöl http://www.clawhammersupply.com/blogs/m ... distilling..) och vatten, har inte testat med maizena men bra att testa så många varianter som möjligt för att hitta den bästa! Jag har bara testat med vetemjöl och vatten när jag gjorde en liten experiment potstill av en kastrull :p

Jo ebay har många bra och billiga saker, dock är det ju två veckor väntetid som gäller men jag väntar hellre två veckor och planerar och funderar över allt än att köpa något för massa pengar och så har man räknat fel eller allt bara krånglar :)

Jag har bara spiral, silikon och liggunderlag till isolation till hinken kvar, sen är det bara allt meckande med kablar och täta och fixa med allt små pill och förbättringar. :D Är riktigt taggad till att få prova produkt sen.. Satsar iaf på att bli klar senast i november så man kan ha en julsnaps till julbordet som man själv har gjort :D
Senast redigerad av Brack, redigerad totalt 1 gång.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Flerpen »

Anledningen till att man inte kletar med deg längre är att man har tillgång till bättre och mera långsiktiga lösningar som inte kladdar.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Men klet är kul om man kör litet och för skojs skull :D Men kör man stort och med förväntat kvalite på produkt ska man nog täta med något långvarigt:)
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Jag läste lite trådar idag och insåg att det vore vettigt med att jorda spiralisen så inte allt exploderar och vad nu som händer..
Men nu har jag två problem, och jag tar det svåraste först!

Mina uttag i lägenheten ser ut så här!
11949591_10206085384147120_878411752_n.jpg
11949591_10206085384147120_878411752_n.jpg (3.03 KiB) Visad 81 gånger
Finns det något sätt att göra så att jag kan jorda ändå eller måste allt bytas från neandertalar standard till modern svensk standard innan?

Sedan så OM det nu går, skulle det då gå att jorda i metallhandtaget på hinken? Då det inte är någon jordkabelkontakt på värmeelementet..
Bild

Extremt tacksam för svar, gärna av någon el-kunnig, om inte det finns någon möjlighet att jorda (utan att byta ut allt till modern standard) så får jag dra en #yoloswaglordlivefastdieyoungfreetibet
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av latmasken »

Det behövs en elektriker för att göra om ojordade uttag till jordade.

Men varför ska du jorda hinken? Det man jordar är berörbara metalldelar som kan bli spänningsförande om det blir fel nånstans. Hinken är i plast, handtaget kan inte bli spänningsförande även om innehåller i hinken är spänningsförande.

Är det nåt som ska jordas så är det doppvärmaren (men de flesta såna är klass II, d.v.s. dubbelisolerade).
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Amen dåså! Köpte några hongkong doppisar i tidigare inlägg, vet inte om dem är "dubbelisolerade" eller inte.. Men då blit det att köra på som innan!:)
Tackar för svaret!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av latmasken »

Är det en platt "euro-stickpropp" på dem så är de troligen dubbelisolerade. De ska ha dubbelkvadraten på sig också.

Se en bit ner på den här sidan
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... n-i-hemmet

Men är de köpta från Hongkong så är de kanske inte korrekt konstruerade utan "fuskbyggen". Då är det bäst att köra via jordfelsbrytare.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av Brack »

Tanken var att ha sånna här kontakter http://www.clasohlson.com/se/Stickpropp,-ojordad/22-752, då jag har sånna liggandes hemma.
9081742327838.jpg
9081742327838.jpg (3.2 KiB) Visad 83 gånger
Men Om det är bättre med eurokontakt så kan jag köpa eurokontakt och montera på dem på värmeelementet.. Men ser inte själv att det skulle göra någon större skillnad..
Kommer att isolera typ allt med silikonslang och sillikona och täta med klämmor som skruvas ihop .. Så som han gjort i instruktionen till spiralisen Bild..
Bild
http://www.clasohlson.com/se/Sladd-med- ... r324343001
samt http://www.clasohlson.com/se/Sladd-med- ... r324342002 (till ena värmeelementet som bara används vid uppvärmning).
Bild
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Spiralbrännar funderingar..

Inlägg av latmasken »

Formellt sett så får du inte sätta eurokontakt på ett hembygge, de får bara användas som reservdel till prylar som har sån från början.

Det beror på att en pryl med eurokontakt MÅSTE vara dubbelisolerad. Om du sätter en sån på en grej som inte uppfyller kraven för dubbelisolering så kan den bli livsfarlig.

Det är alltså inte kontakten som avgör vad det är för skyddsklass utan hur produkten är konstruerad.

Idag finns det två alternativ:

Klass I, d.v.s. skyddsjordad. Alla berörbara metalldelar är ansluta till skyddsjord. Blir det ett fel inuti apparaten så höljet blir spänningsförande så kortsluts spänningen och proppen går.

Klass II, dubbelisiolerad. Alla berörbara metalldelar är inkapslade i dubbel eller förstärkt isolation. Ett enstaka fel kan aldrig göra så det finns farlig spänning på höljet.

Den kontakten du tänkte byta till kallas Klass 0 och är inte tillåten att använda i nyproduktion längre. Klass 0 innebär att produkten bara har en nivå av skydd, om det blir ett fel i apparaten blir höljet spänningsförande och livsfarligt. Såna prylar var bara tillåtna i hemmet i rum där det var osannolikt att man hade kontakt med nåt jordat föremål.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster