Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tips till er som behöver spänningsregulator

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av GrimReaper »

http://www.ebay.de/itm/Hohe-Leistung-40 ... 2a486c1c6e

Har själv köpt en sådan här, och den fungerar förträffligt, med tanke på priset. Jag har kompletterat den med en liten datorfläkt som jag limmat fast på ovansidan, så den får extra kylning.
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Wolfram
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 24, 2015 2:44
Utrustning: 40%

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av Wolfram »

Är det inte enklare med ett digitalt temperaturreglerat relä via en prob?
Du slipper ställa in och hålla på, den sköter hela jobbet med att kolla av tempen kontinuerligt.
dalawhisky
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor jan 15, 2015 5:37
Utrustning: potstill, vm,

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av dalawhisky »

Temperaturen?

Du vill ha en kontinuerlig effekt, inte att det ska slå av och på hela tiden.

Har själv köpt en likadan på ebay för 65 kr inkl frakt.

Tänkte sätta in den i ett kasserat nätagregat, då har jag anslutning, av och påknapp och kylfläkt.
Bara sätta dit ett infällt vägguttag så kan man ge den effekt man behöver till sin kokare.

Perfekt till sin potstill, vm etc. tex full fart under uppvärmingen sedan kan man ställa in tex 1000w eller vad man behöver.
Wolfram
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 24, 2015 2:44
Utrustning: 40%

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av Wolfram »

Sedärja, där lärde man sig något, trodde inte det var av betydelse om värmaren gick konstant eller av/på frekvent sålänge vätskan höll rätt temp.
Av eget intresse undrar jag vart i vätskan ni mäter tempen?
Har märkt att det är en ganska stor differans mellan vart man mäter, även på samma vågplan diffar tempen en del beroende på vart elementet sitter.

Tillbaka till relästyrning på/av.
Säg att en vätska skall hålla 100 grader, relät slår av vid 100 och återaktiveras vid 99 grader, vätskan borde väl hålla rätt OK jämn temperatur?

Som sagt ny på detta, läser runt, frågar och försöker lära mig lite. :)
dalawhisky
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor jan 15, 2015 5:37
Utrustning: potstill, vm,

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av dalawhisky »

Man mäter inte temperaturen alls.
Temperaturen i mäsken stiger allt eftersom
alkoholhalten i mäsken minskar.

Man kan mäta temperaturen i mäsken för att veta när det är dags att stänga av.
Men i en potstill så går alkoholhalten ner allt eftersom
och i en VM så stiger temperaturen när svansen kommer.

Har du en VM e-arc så slutar det komma produkt.

Det är viktigt att hålla en konstant effekt så inte vätskan stötkokar. Gör den det så funkar inte apparaten som tänkt. Tex kan du inte behålla stabiliteten i kolonnen på en VM maskin och du får en dålig produkt,
Slår effekten av så slutar det det komma ånga
och heads som är koncentrerad i toppen på
vm maskinen rasar ner genom kolonnen och du riskerar
att få heads i produkten.

Det var förr i tiden vanligt med tex en labbmaster att man höll koll på temperaturen i kolonn, men man visste inte bättre. Tyvärr.

I andra apparater tex plastisen så håller man en låg temperatur med tex en doppvärmare, då är det nog viktigare med en termostat, men jag är inte så insatt i dessa apparater.

Undrar du nå mer så bara fråga.
Finns många fler som är bättre på att förklara än mig
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av GrimReaper »

tror att denna kostade just över 100 lappen inkl frakt, och jag försökte bygga in min i ett nätagg, men vart så dåligt, så limmade fast en processorfläkt ovanpå, så den får kanonbra kylning hela tiden
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av GrimReaper »

Det som ör med spiralen, är ju att den är väldigt känslig, man justerar på dimmern tills man får en hyfsad droppning ur spiralen, sen finjusterar man med hjälp av isolering, det har fnkat bäst för mig, att hålla på vrida fram och åter på regulatorn, blir mest svammel.
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av bonkeman »

*bump*

Jag håller just på med att "projektera" min lilla spiralbrännare och nu är jag inne på elen. Jag är helt handikappad på el. Jag tänkte köpa en regulator på ebay liknande denna och så möts man av bilden på inkopplingarna. Jag är fan helt borttappad. Kan nån förklara med hjälp av bifogade bilder hur det skall kopplas? In på de två till vänster och ut på de två till höger? Vissa typer är märkta med L N och N L, vissa har bara kinesiska tecken.

Hjälp :)
Bilagor
$_57.JPG
$_57.JPG (207.94 KiB) Visad 642 gånger
$T2eC16FHJHwE9n8igtRQBQIB!WBpeg--60_12.JPG
$T2eC16FHJHwE9n8igtRQBQIB!WBpeg--60_12.JPG (33.06 KiB) Visad 642 gånger
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av bonkeman »

L=Live
N=Neutral

???

Har googlat lite :mrgreen:
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av Blådåren »

L= Live eller "Fas" på svenska .
N= neutral eller nolla på svenska.

Men det var lite knapert med info om in/ut ?.
Sprit löser mycket, men inte problem..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av latmasken »

Har man en Android-mobil med Google Översätt så har den stöd för kameran, bara att knäppa en bild på den kinesiska/japanska texten och få den översatt. Är lite för dålig vinkel på den där bilderna för att det ska funka tyvärr.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av bonkeman »

Jag har kört Google Translate på denna bilden och den säger "Ange" till vänster och "Export" till höger.

Jag kan bara anta att detta betyder in till vänster och ut till höger. Det är bara att köra och se vad som händer 8)
Bilagor
$_12.JPG
$_12.JPG (29.57 KiB) Visad 614 gånger
Användarvisningsbild
Maledictus
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: sön jul 21, 2013 18:12

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av Maledictus »

Är inne på att köpa en liknande för att kunna reglera effekten på ett vattenkokarelement, är dock inte jättehemma på el. Har sett Stiltons snygga bild över hur regulatorn ska kopplas ihop med en stickpropp så den delen förstår jag. Dock verkar det vara rekommenderat att montera en kylfläkt för att kyla regulatorn. Hur kopplar man en 12V kylfläkt till 230V? Finns det någon adapter som inte kostar 250kr och är bautastor?
Jussi

Re: Tips till er som behöver spänningsregulator

Inlägg av Jussi »

Maledictus skrev:Är inne på att köpa en liknande för att kunna reglera effekten på ett vattenkokarelement, är dock inte jättehemma på el. Har sett Stiltons snygga bild över hur regulatorn ska kopplas ihop med en stickpropp så den delen förstår jag. Dock verkar det vara rekommenderat att montera en kylfläkt för att kyla regulatorn. Hur kopplar man en 12V kylfläkt till 230V? Finns det någon adapter som inte kostar 250kr och är bautastor?
Beror förstås på vilken regulator du pratar om, kylfläns ja: nästan alltid vid större laster. Men fläkten kan nog lämnas bort om du överdimensionerar flänsen.
230VAC fläkt direkt eller köpa 230VAC -> 12VDC inverter/omvandlare. Blir väl lite väl att börja bygga egen transformator/växelriktare om man inte har sakerna liggandes hemma :lol:

Om du är ute efter enklaste och billigaste lösningen tar du en separat strömkälla för fläktdriften. Exempelvis nån gammal telefonladdare som ligger och skräpar, de brukar vara kring 5 volt DC.
Eller från DC adaptern till nån gammal julbelysning.

Annars verkar inte dessa kina-regulatorer vara något att hurra över efter jag sett en i verkligheten, de är inte avstörda -> ger ut störningar på elnätet, samtidigt som de har tendens att ge ström i skalet. Rekommenderar bra jordad låda samt jordfelsbrytare!
Rekommenderar SSVR el. Motsvarande som bryter vid nollgenomgång för att förhindra störningar.
(Reservationer för fel&brister - ingen elektriker.)
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster