Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrännare

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrännare

Inlägg av Bandanaboiler »

Hej Alla.

Först och främst, jag är långt ifrån ett proffs på detta plus att jag gör denna guide på mobilen. Så bare with me om det är några stavfel (autokorrekt) eller liknande. Men det kan väl inte göra något att det finns en guide till att tillgå, då man i början behöver all lättillgänglig information
man kan få.

Det hela är en väldigt enkel guide utan skitsnack eller konstigheter.

I det dokument som laddas upp finns enligt mig fullständiga instruktioner samt vart man skall köpa vad, med hemsida och artikelnummer. Till och med priset på delarna. Det landar på strax under 500 spänn för det hela.

Tror inte att det finns några luckor i beskrivningen.
Dock så blev det en ganska ful pdf gällande format och passningen av bilder och text. Man är ju ganska begränsad i en mobil.

Höll på att ge upp då fiken bara fick vara på 1Mb,vilket inte är det lättaste i en mobil att förminska kort, bolla den mellan tre olika program för att få till rätt format och storlek etc....

Håll till godo

//BandanaBoiler
Bilagor
BandanaBoilers spiral.pdf (1).pdf
Enklaste guiden här på forumet till en spiralbrännare
(809.49 KiB) Nerladdad 2034 gånger
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Flerpen »

Bra initiativ, men du vet väl att drt redan finns en guide i sticky högst upp i den här sektionen?

Dock med ouppdaterade länkar.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Anubis »

Snyggt gjort. Du har visat hur enkelt det är nu för tiden att destillera "vätska" :wink:
Länkar dör tyvärr efter ett tag så man bör kanske ange att man kan söka på orden "220V Voltage Regulator" på ebay och Aliexpress. Samt att de ska tåla en effekt ca två ggr värme källans effekt för att hålla i längden.
Många är osäkra på hur man ska koppla in effektregulatorn/dimmern så det skulle behövas tror jag.
Skulle rekommendera dig att skaffa en "låda" till din regulator för att skydda ditt liv :) om du inte redan gjort det.
Alltid bra med fler guider.
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Bandanaboiler »

Jo jag vet att det finns ett par guider. Tänkte bara bidra med en till.

Kan jag radera/uppdatera den filen som jag laddat upp så kan jag ju lägga till sökorden som man ska söka efter på eBay samt aliexpress. Bra idé, tänkte inte på det.
Jo jag vet det med lådan, pallade inte. Men jag kollade och måtten passar med två tändsticksaskar som man kanske kan tejpa eller liknande. Tanken var lite med att det skulle leda bort värmen.... Ville inte stänga in den.

Men kvalitén på pdf:en dög ändå? Inget strul med bilder etc? Kanon i så fall....
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Flerpen »

jodå, mycket bra beskrivet.
Fast jag själv hade valt minimum 12mm spiral.
Carolus
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jan 03, 2015 2:02

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Carolus »

Flerpen skrev:jodå, mycket bra beskrivet.
Fast jag själv hade valt minimum 12mm spiral.

Vad blir det för skillnad på en 10m 10mm spiral och en 10m 12mm spiral? Har själv 10mm men ser att dem flesta rekommenderar 12mm.. Men min fungerar utmärkt, så ville mest veta ifall det är värt att uppgradera..
Allt jag skriver är givetvis på skämt :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av latmasken »

Större diameter ger en lägre ånghastighet, det gör att refluxen rinner tillbaka bättre och inte "blåser med" ångorna.
Carolus
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör jan 03, 2015 2:02

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Carolus »

latmasken skrev:Större diameter ger en lägre ånghastighet, det gör att refluxen rinner tillbaka bättre och inte "blåser med" ångorna.

Tack!
Allt jag skriver är givetvis på skämt :)
Användarvisningsbild
Admino
Forumägare
Inlägg: 609
Blev medlem: tis jan 29, 2008 14:06
Kontakt:

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Admino »

Bandanaboiler skrev:Hej Alla.

Först och främst, jag är långt ifrån ett proffs på detta plus att jag gör denna guide på mobilen. Så bare with me om det är några stavfel (autokorrekt) eller liknande. Men det kan väl inte göra något att det finns en guide till att tillgå, då man i början behöver all lättillgänglig information
man kan få.

Det hela är en väldigt enkel guide utan skitsnack eller konstigheter.

I det dokument som laddas upp finns enligt mig fullständiga instruktioner samt vart man skall köpa vad, med hemsida och artikelnummer. Till och med priset på delarna. Det landar på strax under 500 spänn för det hela.

Tror inte att det finns några luckor i beskrivningen.
Dock så blev det en ganska ful pdf gällande format och passningen av bilder och text. Man är ju ganska begränsad i en mobil.

Höll på att ge upp då fiken bara fick vara på 1Mb,vilket inte är det lättaste i en mobil att förminska kort, bolla den mellan tre olika program för att få till rätt format och storlek etc....

Håll till godo

//BandanaBoiler
Alltid trevligt med guider. Får jag länka till denna från spiralbrännarritning-tråden?
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Bandanaboiler »

Självklart! Den är till allas förfogande. Jag kanske borde uppdatera pdfen dock som jag blev ombedd att göra då länkarna dör efter en viss tid. Eller kanske kan man lägga till det i en text under bara. Alltså vad det ska vara som folk ska söka efter på eBay samt aliexpress.
Användarvisningsbild
vonKnorrhane
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 02, 2009 21:32

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av vonKnorrhane »

Tror också att en guide för regulatorn skulle vara välkommet! :thumbup:
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Brack »

Det står "* Man kan sätta in en termometer genom locket om man vill ha mer
koll på temperaturen.",
Är det tempen på ångan eller vätskan man vill mäta om man tex värmer upp den?
Jag har införskaffat hemköps Fixa stektermometer med larm när den når en viss temp.. Om jag ska sticka genom lock utan att nudda vätska eller ha den i vätskan..
Jag tänkte köra med tre sånna doppvärmare (500w) som i guiden vid uppvärmning och sedan dra ur två av dem och regulera effekten till ca 250-300w med regulatorn som är i guiden med..

Hur gjorde du med doppvärmarn inne i hinken? skalades den ner eller körde du med den vita plasten på?
BandanaBoiler2.0
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 22, 2019 13:09

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av BandanaBoiler2.0 »

Kul att se att det är en del som har nyttjat min guide ändå :D Hela 544 gånger :w00t:

Men jag lyckades inte logga in på mitt konto så jag får heta Bandanaboiler2.0 istället nu då.
Bataki
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons maj 15, 2019 18:55

Re: BandanaBoilers kompletta guide till att bygga spiralbrän

Inlägg av Bataki »

Apropå att böja spiralen. Jag gick runt i granskapet och tittade efter någonting stabilt att använda. Och råkade hitta en trasig lyktstolpe i ett industriområde, den var av på toppen och hade perfekt tjocklek. Så jag fyllde prisolröret med vatten och la i frysen över dan, sen gick jag till lyktstolpen på kvällen. Blev väldigt bra.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster