Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

hjälp med lämplig värmekälla

Värmeelement, vattenkokare, doppvärmare o.s.v.
herrpetsson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 25, 2013 17:29

hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av herrpetsson »

Hej, håller på att bygger min andra spiralbrännare, tanken var att jag skulle ha en 300w doppvärmare + dimmer, men råkade nyss ha sönder doppisen i försök att få bort plasten.

Det jag från början egentligen ville ha var en 300w element från ebay, men jag hittar ingen sådan, tycker det borde finnas, någon som vet?

min förra spiralbrännare bestod av element på 2,5kw med effektregulator på 3,8kw, funkade fint iaf första bränningen, vågade däremot inte ha den stå här ensam ifall nåt skulle gå fel.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av Flerpen »

herrpetsson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 25, 2013 17:29

Re: hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av herrpetsson »

visste jag skulle vara tydligare, mitt fel, vill inte ha nåt i form av doppvärmare, jag ska montera elementet i botten av jäshinken, alltså ett element som brukar sitta på vattenkokare, fast nu finns det så många lösa element på ebay att utgå ifrån så vore onödigt att skruva sönder en sådan.

mitt problem är att jag inte hittar ett element på 300w, typ en sån här :
http://www.ebay.com/itm/2500W-Stainless ... 53f9550779

finns ju bara doppvärmare i den effekten..

vet någon om det finns monterbara element(300w) eller vad man kan kalla dem för nånstans att beställa, ebay eller utanför ebay?

vore bättre än att försöka skala av plasten på doppisar o riskera ha sönder dem varenda gång.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av Flerpen »

Plocka isär en 300w doppvärmare då?
herrpetsson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 25, 2013 17:29

Re: hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av herrpetsson »

Flerpen skrev:Plocka isär en 300w doppvärmare då?
det var det jag försökte på idag, plasten på doppvärmaren var inte lätt att få bort, lyckades vrida bort stiften i samband med plasten. Istället för att beställa en ny doppvärmare för 250spänn o kanske ha sönder ännu en, så vore det smidigare att köpa nåt som man kan montera direkt. Såg en faktiskt förut på ebay i somras men den har försvunnit o kom inte ihåg vad butiken hette.
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av MBY »

Kan du tänka dig att göra multipla hål i kärlet?

I sådant fall kan du seriekoppla flera värmeelement för att få ner effekten. Det kan låta märkligt, men effekten kan faktiskt sänkas på detta sätt.

Ponera att du hittar ett värmeelement på 1200 watt. Eftersom det (idealt) är en induktansfri last kan vi helt sonika räkna ut ett motstånd på detta, med hjälp av U²/P, eller 230² VAC / 1200 ≃ 44 ohm

Då du vill ha runt 300 watt skulle det motsvara ett element med motståndet 230²/300 ≃ 176 ohm.
176/44 råkar bli 4, så fyra seriekopplade element kommer alltså utveckla ungefär 300 watt. Vi kan kontrollräkna genom att dela 230 VAC med 4 och få 57,5 VAC. Och ett element som utvecklar 1200 watt kommer utveckla 1/16 av detta vid 1/4 av spänningen, alltså 75 watt. Och 4*75 watt är ju som sagt 300 watt. Edit: Det finns fördelar med flera element. Dels blir värmen mer utspridd vilket borde ge ett finare kok, samt att risken för att gammalt socker etc bränns vid borde bli mindre, dels kan de i stället parallellkopplas för hög effekt vid uppkokningen. Att bringa ett 25L kokkärl till kokning med 300 watt måste ju ta åtskilliga timmar vilket också ger högre förluster. Kopplar du in två av elementen parallellt får du ju 2400 watt vilket kan vara lämpligt för uppvärmning. Kopplar du in tre element i serie får du 400 watt vilket kanske funkar till strippning med spiralbrännare om vi räknar med förluster i kärlet. Fyra element kan alltså kopplas in på flera olika sätt för att uppnå flera olika effekter från 300 W till 4,8 kW.

Motståndet på värmeelement påverkas förvisso av temperaturen, men hyggligt lite. Och elementet kommer ju ändå bara vara marginellt högre än den omgivande vätskan, så vi kan vara säkra på att effekten faktiskt blir runt 300 watt.

Hittar du inget element på 1200 watt gör du bara om samma beräkning med andra element du hittar. Men det kanske inte går att träffa mitt i prick för 300 watt. Jag valde 1200 watt eftersom det är hyggligt vanligt förekommande och det var ett enkelt sätt att åstadkomma 300 watt.

...

Ett enklare, billigare sätt är att använda en speciell typ av SSR (Solid State Relay) som bara behöver en potentiometer för att reglera, en variabel SSR. Detta t.ex: http://www.ebay.com/itm/1x-FOTEK-Resist ... 3a96b39b9e

Det enda du behöver är en potentiometer på 470-500 kohm och vips har du något som är en mycket kraftfull dimmer eller rentav ett alternativ till en vridtransformator. Minimalt med anslutningar och det faktum att all elektronik är integrerad gör det lätt att isolera och ger en robustare konstruktion än de "fulregulatorer" som är återkommande på forumet.

Jag ska dock skynda med att tillägga att jag själv inte har någon erfarenheter av "VSSR", om och hur de behöver kylas etc. Men mitt tips är att köpa något som är grovt överspecat, t.ex. den jag länkade till som sägs klara 25A. Priset är ändå så lågt och det finns goda skäl att överspeca just denna typ av komponent, inte minst av kylningsskäl (dvs, du behöver mindre kylning).

Ska förresten ta och beställa precis den jag länkade till för att se hur den fungerar!
Senast redigerad av MBY, redigerad totalt 1 gång.
herrpetsson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 25, 2013 17:29

Re: hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av herrpetsson »

MBY skrev:Kan du tänka dig att göra multipla hål i kärlet?

I sådant fall kan du seriekoppla flera värmeelement för att få ner effekten. Det kan låta märkligt, men effekten kan faktiskt sänkas på detta sätt.

Ponera att du hittar ett värmeelement på 1200 watt. Eftersom det (idealt) är en induktansfri last kan vi helt sonika räkna ut ett motstånd på detta, med hjälp av U²/P, eller 230² VAC / 1200 ≃ 44 ohm

Då du vill ha runt 300 watt skulle det motsvara ett element med motståndet 230²/300 ≃ 176 ohm.
176/44 råkar bli 4, så fyra seriekopplade element kommer alltså utveckla ungefär 300 watt. Vi kan kontrollräkna genom att dela 230 VAC med 4 och få 57,5 VAC. Och ett element som utvecklar 1200 watt kommer utveckla 1/16 av detta vid 1/4 av spänningen, alltså 75 watt. Och 4*75 watt är ju som sagt 300 watt.

Motståndet på värmeelement påverkas förvisso av temperaturen, men hyggligt lite. Och elementet kommer ju ändå bara vara marginellt högre än den omgivande vätskan, så vi kan vara säkra på att effekten faktiskt blir runt 300 watt.

Hittar du inget element på 1200 watt gör du bara om samma beräkning med andra element du hittar. Men det kanske inte går att träffa mitt i prick för 300 watt. Jag valde 1200 watt eftersom det är hyggligt vanligt förekommande och det var ett enkelt sätt att åstadkomma 300 watt.

...

Ett enklare, billigare sätt är att använda en speciell typ av SSR (Solid State Relay) som bara behöver en potentiometer för att reglera, en variabel SSR. Detta t.ex: http://www.ebay.com/itm/1x-FOTEK-Resist ... 3a96b39b9e

Det enda du behöver är en potentiometer på 470-500 kohm och vips har du något som är en mycket kraftfull dimmer eller rentav ett alternativ till en vridtransformator. Minimalt med anslutningar och det faktum att all elektronik är integrerad gör det lätt att isolera och ger en robustare konstruktion än de "fulregulatorer" som är återkommande på forumet.

Jag ska dock skynda med att tillägga att jag själv inte har någon erfarenheter av "VSSR", om och hur de behöver kylas etc. Men mitt tips är att köpa något som är grovt överspecat, t.ex. den jag länkade till som sägs klara 25A. Priset är ändå så lågt och det finns goda skäl att överspeca just denna typ av komponent, inte minst av kylningsskäl (dvs, du behöver mindre kylning).

Ska förresten ta och beställa precis den jag länkade till för att se hur den fungerar!
tack så hemskt mycket! Ska kolla på alternativen, seriekopplingen var en bra idé, mina elkunskaper är väldigt begränsande just nu, men får nu en anledning att repetera dem. SSR vet jag inget om för tillfället men ska kolla närmare på det. Har inga problem med att att testa seriekopplingen men om vssr-alternativet visar sig vara bättre så satsar jag på det, återkommer förmodligen med frågor senare i veckan.
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av MBY »

Om du inte har bråttom kan du låta mig vara försöksperson. SSR har jag känt till länge, men variabla SSR var nytt för mig också och något jag upptäckte igår, bokstavligen talat. Så jag blev nyfiken och beställde en på eBay, från Kina. 30-40 kr var inte så mycket att bråka om, ens på en studentbudget. Potentiometrar har jag hemma i parti och minut, men en sådan kostar inte många kronor heller.

Leveranstiderna är givetvis långa och min kommer nog i mitten på december. Ska experimentera lite med den när den kommer och se om den behöver kylning (små kinaföretags datablad är antingen icke-existerande eller odugliga för mer avancerade beräkningar) vid små laster, om den är linjär, om den ska ha en linjär (antagligen) eller logaritmisk potentiometer (troligtvis inte), etc, etc. Saken är ju också den att när man beställer komponenter skapade av små nischföretag så vet man aldrig vad man får. Det kan vara en "piratkopia" av något, det kan vara en värdelös konstruktion, osäker konstruktion eller överspecad konstruktion. Den kan vara rent fejk.

Men som sagt, om denna pryl duger till att reglera ett värmeelement på någon kW vet jag alltså inte med säkerhet innan jag testat och det dröjer nog en månad innan den dimper ner i brevlådan. Men, såvitt jag kan se är den väldigt lämpad, t.o.m. mer lämpad än en dimmer/regulator på grund av sin enkelhet, låga pris och robusthet. Vill man ha en snabbt finns de säkert att köpa på ELFA, Conrad eller Mouser, men då blir nog priset 200-2000 kr i stället.
MBY
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:49

Re: hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av MBY »

Nu har jag fått två prima SSR, varav den ena är den variabla typen som styrs med potentiometer. Har provat båda med en 40W-glödlampa och de fungerar utmärkt. Med tanke på priset och enkelhet är det nog ett bättre alternativ än t.ex. svebryregulatorn eller en fuldimmer som många verkar köra med.

Stabiliteten hänger nog mycket på potentiometern. En bra sådan och man är hemma.

Fördelar:
+ billigare
+ enklare att sätta ihop, fodrar ingen lödning (dock måste man antagligen löda på kabel på potentiometern)
+ mycket robust, klarar höga effekter, mekaniskt enkel att kapsla

Nackdelar:
- billigare om man beställer från Kina (eBay, etc). Troligtvis mycket dyrare om man köper från en elektronikfirma i Europa eller USA (ELFA, Farnell, Mouser, etc)
- jäkligt lång och ytterst varierande leveranstid (säg två veckor till tre månader)
- måste kompletteras med en potentiometer (470-500 kOhm i detta fall).

I sak är väl en VSSR inte något annat än just en slags dimmer, men inkapslad och gjord för höga effekter. Den har en nollgenomgångstest och slår på vid olika delar i fasen beroende på potentiometern med en triac, mer eller mindre precis som vilken dimmer som helst. Den andra, som bara är en konventionell SSR matas i stället med PWM och pådraget bestäms alltså av pulskvoten. Precis som att slå på och av ett vanligt relä i intervall. Skillnaden är att en SSR är betydligt snabbare, så frekvensen kan vara högre, säg 1-10 Hz. Att göra motsvarande med ett elektromagnetiskt relä skulle snabbt slita ut det och leda till gnistbildning. En vanlig SSR har också en nollgenomgångsdetektor så strömmen slås på vid rätt tillfälle, vilket begränsar PWM-frekvensen till en bråkdel av den styrda frekvensen (50 Hz i Europa) även om SSRn i sig klarar högre frekvens. Nackdelen blir ett slags "jitter", eller interferensmönster när PWM-frekvensen inte är i ett bestämt förhållande. Men rent praktiskt har det ingen betydelse för ett värmeelement.

http://www.ebay.com/itm/400760450976?_t ... EBIDX%3AIT

Jag ska testa min vid nästa kok, trots att jag nog redan har det bästa av alla världar, en riktig variabel transformator (en tung sate på drygt 10 kg god för 4 kVA). Edit: Där ljög jag visst. 2 kVA ska det vara, råkade just få syn på märkskylten.
Heikki
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 28, 2014 17:06

Re: hjälp med lämplig värmekälla

Inlägg av Heikki »

Bump! Tråden är gammal men ämnet aktuellt. Använder en 50-kronors Ebay-dimmer till min spiralbrännare men den är oprecis att ställa in och effektvärdet driver iväg kraftigt efter kort tid.

Funderar på att beställa denna VSSR med potentiometer och kylfläns:
http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-S ... SwxYxUvqzu

Priset är inget att bråka om men kommer den vara stabil? Bör man komplettera med något slags filter för att undvika störningar?
Skriv svar

Återgå till "Värmeelement"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster