Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Fructis »

Här nere i Skåneland är det gott om dem !
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Judge_Dregg
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tor aug 28, 2003 2:00
Ort: Helvete

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Judge_Dregg »

LOL åt "overkill"! :-)
Gäst

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Gäst »

Jäsningen av det rönnbärsvin jag gjorde tog över två månader och jag tror jag hittat anledningen till det :

E200
Sorbinsyra. Framställs syntetiskt. Förekommer naturligt i rönnbär och hjortron. Godkänt till ost, margarin, majonnäs, juice, saft, sylt mm.
E201
Natriumsorbat. Framställs syntetiskt. Förekommer naturligt i rönnbär och hjortron. Godkänt till ost, margarin, majonnäs, juice, saft, sylt mm.
E202
Kaliumsorbat. Framställs syntetiskt. Förekommer naturligt i rönnbär och hjortron. Godkänt till ost, margarin, majonnäs, juice, saft, sylt mm.
E203
Kalciumsorbat. Sorbinsyra. Framställs syntetiskt. Förekommer naturligt i rönnbär och hjortron. Godkänt till ost, margarin, majonnäs, juice, saft, sylt mm.

Här finns en lista på alla godkända konserveringsmedel och deras E-nummer :
http://mat.primavi.com/enummer/searchre ... nservering

EDIT : Skitdator ... :evil: ... blev utloggad igen /Fructis
Användarvisningsbild
Sneaky
Bryggmästare
Inlägg: 400
Blev medlem: ons maj 21, 2003 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Sneaky »

förresten rönnbärsvin blir det vitt eller rött? :?
Användarvisningsbild
Sneaky
Bryggmästare
Inlägg: 400
Blev medlem: ons maj 21, 2003 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Sneaky »

tror nog jag ska skippa rönnbär trots allt, en annan gång kanske, däremot blev jag lite inspirerad av citrus- som speakeasy skrev lite om i surt tråden.
I'm over it
You see I'm falling in the vast abyss
Clouded by memories of the past
At last, I see

Disturbed- forsaken(refr?ngen)
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Fructis »

Judge : Jag har också gjort några experiment med banan, i kombination med apelsinjuice bla. Det skulle definitivt behövts nåt för att ge det lite mera sting. Smaken blev ganska fadd (är det verkligen ett riktigt ord?) och platt. Banan lär annars vara en användbar tillsats för att ge lite mera kropp och fyllighet år tunna viner fast jag har inte provat så myckat.

Sneaky : Vinet blir ljust orange-rosa. Tyvärr försvann det mesta av färgen när jag tillsatte svavla, innan det så var det kraftigt orange ungefär som bären. Kanske kommer den tillbaks efter ett tag. Vi får se.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Judge_Dregg
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tor aug 28, 2003 2:00
Ort: Helvete

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Judge_Dregg »

bananvin! ojojoj, ljuva ungdom! påminn mig om att berätta historien om grönvinet ngn gång när jag har tid!

hursomhelst, när jag gjort bananvin har det varit mer eller mindre utan att blanda. i normalfallet har jag tillsatt en hel del te (earl grey standard)och då med ett martini-liknande resultat. jag tebbade som sagt oxo med rönnbär och det gav ett liknande resultat.
att jäsa banan är som att jäsa raketbränsle - plugga igen jäsröret och du har en bomb! och det blir alltid (om bara jästen tillåter) starkt som en brottare!! jag kan dock inte komma ihåg att smaken var varken fadd eller platt, men att jag saknar det minnet kanske i första hand ska tillskrivas styrkan på flaskan och att det var länge sen.. :-)

hur går du tillväga amnnars när du jäser banan, Fructis?
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Fructis »

Jag startar en ny tråd ... börjar lixåm glida bort från rönnbären.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Hugo
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00

grönvin..

Inlägg av Hugo »

Oh ja, kan vi inte få höra historien om grönvinet? Kan en flaska grön karamellfärg igenproppad med kall glukos hava en huvudroll?
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Fructis »

Fick äntligen tummarna ur och plockade rönnbär igår. Plockade också en påse havtorn. Underbara små bär, gyllengula med en kraftig aromatisk, citrusliknande karakär och en del bäska. Svårplockade och buskarna är fruktansvärt taggiga och snåriga men det var värt besväret och smärtan.

Mitt recept blir som följande :

Slutvolym : 10 liter

1500ml Äpplejuicekonc. JO
400g rönnbär
400g havtorn
1600g socker
3 citroner, endast juicen

Svavla/pectolase/jäst enl. den vanliga proceduren

Mosade bären i en hink tillsammans med 1 liter Äpplejuice konc.+3liter vatten, tillsatte 1/2g svavla, 1/2tsk pectolase,. Hade i jästen 12 h senare.

Nu jäser det lite och skall få stå och jäsa ca 1vecka, mosar runt lite varje dag och tillsätter lite av sockret, 500g eller så. Sila bort frukten och häller över det till en glasdameajanne, fyller på med resten av juicen, resterande socker och vatten upp till 10 liter och låter det jäsa färdigt.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Fructis »

Nu har jag silat av bären och hällt över det i en 10liters glasdameajanne, tillsatt resten av äpplejuicen och sista sockret. Smakar rätt beskt av rönnbären men ändå friskt, havtornsbären ger lite extra "fruktarom" till det hela, lite citrusaktig ... svår att beskriva.

Ser bra ut så långt iallafall och nu är det bara att sitta och titta på bubblorna och vänta på att det ska jäsa färdigt.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Hallstrom
Bryggmästare
Inlägg: 245
Blev medlem: sön apr 25, 2004 2:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Hallstrom »

vad använder man för jäst till sånt här?
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av Fructis »

Jag har använt en som kort och gott heter "Strakvinsjäst" från HISAB. Vilken vinjäst eller starkvinsjäst som helst funkar bra.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
kilju
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: ons aug 25, 2004 2:00

Neutralisera rönnbärsvin?

Inlägg av kilju »

Hej på er. Det verkar som ett intressant forum det här (detta är min första post här) :)

Hur som helst, jag har följande funderingar så här i rönnbärstider:

Jag gjorde rönnbärsvin ifjol och tyckte att det annars hade ganska trevlig smak men för lite av den. Det var gjort på ca 4 kg rönnbär, 4.5 kg bryggsocker och 20 liter vatten. Syrligheten var dock passlig, vilket borde betyda att om man använder mycket mera rönnbär så skulle vinet bli för surt.

Det kunde man kanske i så fall åtgärda med vinkrita. Vad tror ni om att man istället skulle avända 10 kg rönnbär och balansera syran med vinkrita efter att det är färdigjäst (eller borde vinkrita blandas i innan jäsningen, jag har aldrig använt sånt)? Skulle vinet månne bli "rått" också om man balanserar syran?

***

P.S. Några konserveringsmedel i rönnbären märkte jag åtminstone inte senast men kanske mängden bär var för liten. :roll:

***

P.P.S. Angående färgen på vinet så tyckte jag att den var samma som på vanligt vittvin. Den orange färgen klumpade ihop sig och föll till botten av jästunnan.

***

P.P.P.S. Jag har också blandat rönnbär i bananvin. Det var väl ingen hit (för lite bananer) men jag tyckte själv att det var drickbart. Men för några tjejkompisar var det tydligen en smått traumatisk upplevelse att dricka av det :lol:
Användarvisningsbild
blossa_red
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 27, 2005 1:00

Rönnbärsvin... kan det verkligen vara nåt ?

Inlägg av blossa_red »

gammal tråd, men ny för mig :wink:

och jag tänkte dela med mig om min erfarenhet av rönnbärsvin. det är väl nu en 10års sen jag gjorde en sats vad det. receptet kommer jag inte riktigt ihåg, men en massa russin skulle det var med och visst satte jag i det.

nå hur blev det så?
jo smaken var riktigt god
SÖTT och starkt!
(hade kanske inte fått jäsa ut riktigt? men någon jästsmak var det inte)

det värsta var att jag och en kompis delade på en hel flaska innan krogen och när vi väl var inne på krogen, så började det bubbla rejält i magen!
BARA att vända hemåt och sitta på toaletten fan vilket laxeringsmedel det där var... troligen russinen!

jag gav bort det mesta av det med en varning att drick ej för mkt åt gången :D :D
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster