Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Krusbärsvin / Jäst duell

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Lo »

Så var man igång igen då efter sommaren, har slut på jäskärl så fick bli lite ombyggnad.
Satte 10L krusbärsvin med Montpellier vinjäst, låg på ca 80OE vid start så räknar runt 9% och torrt.
Dessutom hade jag lika mycket krusbär till men bara två små 5L dunkar. Efter att ha stått emot suget ett tag beslutade jag mig för att fixxa till locken med vattenlåsen och köra en liten duell mellan 2 jäster. Båda från lalvin, rc-212 och K1-V1116 Montpellier.

5Lx2 Krusbärsvin / Gooseberry
2.6 Kg Krusbär
0.3 Kg Blåbär
2 KG socker
7.4 L vatten
0.5 tsk jästnäring
0.5 tsk pectolace
110 Oechel. Ca 14% vid 0.

Bild
Ett tomt packe socker och de två vilande duellanterna.

Bild
Kokade upp bären med socker och vatten. Lät sjuda i ca 20 minuter. Rödfärgen vart intensivare ju längre koket pågick.

Bild
Låter den svalana under lock över natten, hela köket luktar nu krusbär =)

Bild
Musten är nu upptappad på dunkarna, utrustningen är framlagd och jästen aktiverad.

Bild
I vänstra hörnan har vi Borgovin Rc-212. Mästaren bland blåbärs-snåren och 2005's Champion. Fick en rekordstart med 15L blåbär och är överöst med beröm.

Bild
I högra hörnan kommer uppstickaren K1-V1116 Montpellier, Aka Killer yeast, klarar lätt 17% alc och är en gammal champion i Mjöd gemet. Ingenting är för svårt för Monti'.

DING!!! Rond 1 - The Awakening
Bild


Matchen väntas pågå fram till nya året, uppdateringar kommer allt eftersom ronderna går.

Coming soon, to a bryggforum near you!

Rond 2 - The Separation
Senast redigerad av Lo, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
s
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: sön jul 10, 2005 2:00

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av s »

schysst, en liten fråga efter att ha tittat på bilderna:

du använder precis samma sorts dunkar som jag har när jag gör vinexperiment. Och det jag fuderar på är locken med vattenlås, har du gjort dem själv? Själv använder jag stora gummiproppar.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Lo »

Japp jag tog 16mm borr och körde genom korkarna, sen har jag beställt gummipluggar som passar hålen från humle.se har jag för mig. Eventuellt kan det vart från usa när jag beställde tappkranar och torrjästerna.
Användarvisningsbild
s
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: sön jul 10, 2005 2:00

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av s »

beställa jäst från usa? ambitöst!

Tror du att sådan jäst är mycket bättre än vanlig jästs man kan köpa i en vanlig vinbutik (typ no-label)? Och på vilket sätt skulle det yttra sig isf ?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Lo »

Nja de hadde lite grejjer jag behövde som jag inte hittade i sverige eller norden. + att torrjästerna är billiga och väger lite så de blir just ingen extra frakt. Ska försöka hitta någonstans närmare jag kan få tag på dem.
Om de är bättre än no-name jästen är ett sjungande JA!. Det är juh skillnad från jäst till jäst men alla jag hittils provat är ljusår bättre än no-name jästen.
Bärvin ex smakar mer av bären, fruktigare, de starka brännande eldiga smakerna fins aldrig i vinet, de smakar heller inte jäst efter jäs slut. Och det är bara toppen på isberget, har sagt det förut dock men jag har gjort goda saker på no-name jäster med, men nu när jag har lite att gämföra med och se skillnad så kommer jag aldrig igen använda sådan jäst.

Mina erfarenheter kortfattat: tidigare viner har varit tvingade att ligga minimum 6 månader på flaska innan alla smaker jag inte ville ha med var borta.
De senare med lalvins eller wyeasts jäster har jag i något fall druckit ett eller flera glas utav vinet medans det fortfarande står och jäser utan de smakerna.
Och den tiden är värd mina pengar ; ) en smaksak i slutändan.
Användarvisningsbild
Walker_5
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: lör sep 23, 2006 2:00

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Walker_5 »

Ser ut som att höger dunk innehåller mindre!
Det är väl inte så att du har en favorit som du vill ska vinna *blink, blink*?

Allvarligt talat, vart beställer du jäst ifrån?

/Walker
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Lo »

Efter jag silat av bären har de lika mycket i sig ; )

De där torrjästerna köpte jag från http://www.homebrewheaven.com/ Lång väg från staterna men de kostar under dollarn och ex 10st Lalvin torrjäst av valfritt märke + frakt hit kostar ca $20 alltså 143:-. Visserligen är hälften frakt men 143:- för 10st är ändå i mina mått mätta billigt eftersom varje påse lätt klarar 30L vin. Snålar man och gör förkultur klarar den runt 100L.
Dessutom är de mitt favorit märke hehe.

Förutom det så har jag köpt lite andra saker där ex hävert hållaren, en helt oumbärlig liten sak jag inte kan tänka mig vara utan längre =) och inte att förglömma, sveriges mäst eftersökta plastkranar! Tror varenda hembryggare i landet letar ihjäl sig efter dessa att sätta på tunnorna, inte så viktiga vid vintillverkning men desto bättre vid öl.
Kranen/spigot och hållaren/racking cane holder ligger under brewing accessories kategorin.

Sen händer det att det följt med några ekflisor med för fatsmak.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Lo »

Jaha så var det dags då. Tog 1dl prover från alla 3 krusbärsviner och resultatet var slående.
Bilden här är på de två 5-liters sattserna med borgouvin jäst till vänster och montpellier till höger.
Bild
Som ni ser har borgouvin jäste behållit färgen mycket bättre än montpellier.

Montpellier-sattsen jäste ner till -5 oechel innan den dog, smaken är lite platt, ganska syrlig men inte vidare fruktig, hade några kraftiga och inte så anjenäma smaker i bakgrunden som kommer fösvinna med lagring.

Borgouvin-Jästen dog med 15 Oechel kvar, och vinet är helt i klass med blåbärsvinet ;) alltså en solklar mästare, tar hellre en av dessa flaskor till maten än en valfri flaska från bolaget.
Förutom den vinröda vackra färgen är smaken mycket rund och juvlig, man känner tydlig smak av blåbär men det är krusbären som regerar, balanserad syra och strävhet dessutom är vinet underbart fylligt. Går att dricka direkt! =)


Önskar jag hadde bättre vinkoll och kunde förklara i riktiga fritjoffson termer men ni får klara er med detta =) Jag har hittat ett kanonrecept jag lär försöka fördubbla till 20+ Liter och från och med idag blir det lalvin rc-212 till alla mina bärviner. Montpellier får hålla sig i Mjödhörnan där den gör ett kanon jobb.

Ps. Märks det att jag är vidrigt nöjd? =)
Senast redigerad av Lo, redigerad totalt 1 gång.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av attackbever »

bilden funkar inte juh :(
För övrigt så låter de som ett smarrigt test :D
Användarvisningsbild
Judge_Dregg
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tor aug 28, 2003 2:00
Ort: Helvete

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Judge_Dregg »

Jäkla intressant inlägg!!

Men skillnaden i restsocker gör nog smakjämförelsen orättvisa.
Du skriver om Montpellier-satsen att smaken är lite platt, ganska syrlig men inte vidare fruktig och socker kan göra skillnad på alla de sätten. Syran blir mer framträdande om där inte finns ngt restsocker, men när det gäller andra smaker (som tex fruktighet) så funkar socker socker som smakförstärkare. Så socker dämpar syrlighet samtidigt som det förstärker övriga smaker.
Socker påverkar också fylligheten i vinet, så att ett helt utjäst vin kan upplevas tunt och platt.
Det vore intressant att höra en jämförelse på dina 2 viner efter att du justerat sockerhalten på ditt "-5"-vin till 15 ochsle. Du skulle kunna sockra ett litet test-sample så att du inte riskerar att hela skiten börjar jäsa igen.

Jag såg på PGWs hemsida att de säljer nåra Lalvin-jäster nu. Annars finns det en del danskar som har ett rätt seriöst utbud av jäst (dyrt dock). Det vore skitbra om efterfrågan på den här typen av vin-jäst ökade så det blev lönsamt för hembryggnings-butikerna att sälja de grejorna.

/Judge
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Lo »

Kul att folk tycker det var intressant :D
Jag tänkte nämligen på desamma som du säger, har slut på flaskor nu och inväntar lite mer innan jag kan tappa up vinerna. Har 10 Liter till med krusbärsvin som jag gjorde på montpellier jästen så jag sötar upp dom till 12-13 oechle när jag tappar de på flaska, smakar av igen och avger en till rapport. Tänkte ta en sista avsmakning om 6 månader eller så ifall de klarar sig så länge.

Titta på den! =) de har juh jästerna hehe skönt att man slipper beställa från staterna någemer :)
J075 Starkvinsjäst K1-V1116 som de säljer är montpellier, och J074 Rödvinsjäst RC212 är borgouvin *dansar*

Aja, jag återkommer iaf när jag har flaskor och kan söta upp dom ;) har ett par flaskor med gammal riktig sunkigt T-vin och ett mycket misslyckat vitt vin jag kan göra mig av med.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
Rudi
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: mån sep 18, 2006 2:00

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Rudi »

Jo, det här var intressant. Har Borgouvin-jäsningen gett mer rödvinskaraktär? Mindre saftaktighet?

Rudi
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Lo »

Ja det skulle jag nog vilja påstå.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av Lo »

Blir nog ingen mer update på denna, borgouvin vinet är tappat på flaska och smakar skitbra. Den andra står kvar på klarning pga flaskbrist =/ dricker / tömmer extremt få vinflaskor just nu, har tokhamnat i ölträsket.
Går snabbt att brygga, kan drickas snabbt och smakar så overkligt bra hur man än brygger dom :P Sen ett klart plus att man lätt kan korka upp en flaska till hockeyn eller bara till maten utan att känna sig tvingad att dricka så mycket som en hel vinare =)

Funderar på att göra en 3 delad jäst duell på 3 olika ale jäster dock, nästan större skillnad på jäster på ölsidan än vinsidan. Många svåra val utan ett fel val =) det gillar jag.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
lynyrd
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: fre apr 27, 2007 2:00

Krusbärsvin / Jäst duell

Inlägg av lynyrd »

tjena!
jag har nu tappat upp 11 flaskor av detta vin enligt receptet
och jag måste säga att det smakar riktigt gott
tog hem en vinkännare (grannen) som fick smaka.
han förväntade sig nåt "mäskskit" som han uttryckte sig
men blev förvånad över hur bra det smakade
nu skall det bara stå och lagra sig
tack för denna jästduell LO
det blir granterat en till sats nästa år
mvh
lynyrd
ps
vinet behövde i princip inte klarnas då det var klart redan efter jäsningen
med mycket fin färg, ingen jästsmak alls
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster