Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

recept på sherry?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

recept på sherry?

Inlägg av Lillis »

Tack för hjälpen!!!

Lillis
Användarvisningsbild
MrLove
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån aug 16, 2004 2:00
Kontakt:

recept på sherry?

Inlägg av MrLove »

Brödet innehåller väl sannolikt lite socker också... men det är iofs så lite att det inte påverkar i någon större utsträckning.
Användarvisningsbild
LuckyLuke
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre nov 17, 2006 1:00

recept på sherry?

Inlägg av LuckyLuke »

Hej på er! Mycket matnyttigt här.
Jag har en fråga om rödbessherry (8 liter)som jag satte för en månad sen (innan jag hittade denna fina sida):
Jag kokade nog rödbetorna lite kort men det borde kanske funka ändå. Dessutom har jag använt plasthinkar med tillhörande lock. Kan det ge smak av plasten? Hursomhelst så har jag kommit till stadiet att sila av russin, bröd och rödbetor. Ska man sila i vanlig sil eller genom nåt tunnare filter?
Nu ser jag att ni föreslår olika saker för nästa steg: Hälla på plastflaskor utan lock/med lock/perforerad plastfolie/vattenlås/hink med handduk mm. Vilket är bäst? Dessutom undrar jag om man måste använda jäststopp och klarningsmedel eller om man kan slopa den biten. jag vill ju för allt i världen inte att sherryn ska smaka jäst, något den ju gör nu när jag smakade idag. (1 mån). Utan den bismaken var det faktiskt inte så illa, och ganska starkt!
Hade tänkt att ge bort flaskor i julklapp, som ju är om drygt en månad. Blir det för tidigt? Ni skriver att den ska stå i ett halvår, jag förstår att det blir godare men är det hyfsat redan då tro, eller ska jag vänta till sommaren?
En sista fråga är vad man ska använda för kork till glasflaskan sen. Vanlig naturkork eller skruvkork typ? :cry: Många frågor här, hoppas nån orkar... Tack på förhand!
Användarvisningsbild
LuckyLuke
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre nov 17, 2006 1:00

recept på sherry?

Inlägg av LuckyLuke »

Hej på er! Mycket matnyttigt här.
Jag har en fråga om rödbessherry (8 liter)som jag satte för en månad sen (innan jag hittade denna fina sida):
Jag kokade nog rödbetorna lite kort men det borde kanske funka ändå. Dessutom har jag använt plasthinkar med tillhörande lock. Kan det ge smak av plasten? Hursomhelst så har jag kommit till stadiet att sila av russin, bröd och rödbetor. Ska man sila i vanlig sil eller genom nåt tunnare filter?
Nu ser jag att ni föreslår olika saker för nästa steg: Hälla på plastflaskor utan lock/med lock/perforerad plastfolie/vattenlås/hink med handduk mm. Vilket är bäst? Dessutom undrar jag om man måste använda jäststopp och klarningsmedel eller om man kan slopa den biten. jag vill ju för allt i världen inte att sherryn ska smaka jäst, något den ju gör nu när jag smakade idag. (1 mån). Utan den bismaken var det faktiskt inte så illa, och ganska starkt!
Hade tänkt att ge bort flaskor i julklapp, som ju är om drygt en månad. Blir det för tidigt? Ni skriver att den ska stå i ett halvår, jag förstår att det blir godare men är det hyfsat redan då tro, eller ska jag vänta till sommaren?
En sista fråga är vad man ska använda för kork till glasflaskan sen. Vanlig naturkork eller skruvkork typ? :cry: Många frågor här, hoppas nån orkar... Tack på förhand!
Användarvisningsbild
clara
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre maj 04, 2007 2:00

recept på sherry?

Inlägg av clara »

ett recept på sherry! håller själv på att göra det nu.

8 LITER VATTEN kokas upp och hälls över 2,5 KG SOCKER och 1,5 KG BRUN FARIN. LÅt det svalna. Saften av 8 APELSINER och 4 CITRONER hälls i samt 1 KG HELA RÅGKORN (kan man köpa i hälsokostaffärer) 2 SOCKERBITSSTORA BITAR AV JÄST röres ut i lite av blandningen och hälls sedan i.
Täck över spannen med en stor platspåse. Blandningen röres om i 7 dagar, morgon och kväll. Därefter står blandningen och jäser och klarnar i 4 veckor. Efter dessa 4 veckor öser man försiktigt upp blandningen ur kärlet med en kopp och silar genom kaffefilter 2 ggr. Häll på flaskor. klart!
Användarvisningsbild
HousePainter
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån maj 14, 2007 2:00
Ort: Halmstad

recept på sherry?

Inlägg av HousePainter »

Jag gjorde en sats rödbetssherry idag! Jag kollade runt på lite olika recept och det slutade med en liten blandning:
En jäshink:
avkok av rödbetor 6 liter,
socker 3,5kg,
russin ca 400g,
brun farin 2dl, och 75g bakjäst.

även ett litet experiment i en 5litersdunk.
2,5liter avkok från rödbetor,
0,5 liter avkok från äpplen,
1,5kg socker,
100g russin och 25g jäst.

Det tog inte lång tid innan det började bubbla i kärlen. :)

Jag hoppas att det kommer att bli något gott utav detta! Vad tror ni?

Samtidigt står mitt första vin på klarning, dock tycker jag inte att det smakar så mycket just nu, men jag får väl se hur det är om en vecka eller två.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster