Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ingefärsvin!

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Leijra
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 05, 2018 19:31

Ingefärsvin!

Inlägg av Leijra »

Jag gick och blev bryggarbiten i höstas! Tänker göra min åttonde lilla sats med vin! Har tidigare provat päron (blergh, använde den billiga alkispåsen med jäst och instruktioner till fruktvin), äpple (yum!), nypon (drickbart), multivitaminjuce (urgel), morot (tveksam till), och tranbärsjuice som står och bubblar, och nu vill jag sparka igång ett kryddigt ingefärsvin! Nån som provat? Funderar på vilken jäst jag ska ha i.. Äppelvinet blev jäkligt majs med en tokayer och så hade jag massa glöggiga kryddor.. Men man vill ju inte fastna och bara använda samma hela tiden.. dom andra jästerna jag provat är ec1118 tror jag den hette och nån champangejäst till det sunkiga multivtiaminjuicen. Måste börja med etiketter märker jag, man glömmer ju på en gång vad man slaskat ner i byttorna! :doh:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ingefärsvin!

Inlägg av latmasken »

Det man ska tänka på är att jäsning förändrar smaken på de ingående råvarorna. Vill man ha ett vin som smakar ingefära är det alltså antagligen bäst att smaksätta vinet med ingefära efter jäsningen.

I princip alla olika sorters "cider" som finns på systembolaget består av smaksatt äppelvin. Man jäser alltså "neutralt" och smaksätter sen, för att inte smakerna ska förändras/försämras av jäsningen.
Leijra
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 05, 2018 19:31

Re: Ingefärsvin!

Inlägg av Leijra »

Ja det låter ju smart förstås men det är ju så himla kul att experi(fer)mentera!! :idea: plus att mitt äppelträd bara har frukt en gång om året och jag vill liksom ta till vara på hela säsongens frukter, när dom är billiga på affären och när jag inte kan odla dom själv! Stör mig fortfarande på att jag inte högg tag itillfället och köpte rödbetor i höstas när dom kostade två spänn kilot!!! :doh:
Leijra
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 05, 2018 19:31

Re: Ingefärsvin!

Inlägg av Leijra »

Det blev för övrigt Edelmanns Steinberger i ingefärssatsen! "Den doftar ananas, fruktkarameller och citrus. Den har en mogen smak med mycket sötma med en härlig balans av tropiska frukter, krita och frisk syra. En liten spritsighet livar upp det hela." Står att läsa om den på PGW´s hemsida... låter ju gott till ingefära. Tog ett tag för den att komma igång! Har inte hört blubb förrän idag och då slängde jag i andra halvan av jästen för ett par dar sen för jag blev orolig att första ihället var för varmt. ( har bara 10 litersdunk så jag snålar på jästen oxå..) :roll: :screwy: :whistle:
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster