Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rödvin 2021

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Rödvin 2021

Inlägg av Petter_ »

Nog för att det finns ett gäng trådar på temat redan, men jag tänker att jag delar med mig av årets funderingar.
Denna höst tänker jag mig 3 hinkar rödvin med olika recept. Recept 1 blir samma som ifjol eftersom jag var väldigt nöjd med resultatet. Recept 3 är jag mest osäker på och tar gärna emot tips och idéer.
Nedan kommer bär- och vätskeproportioner för vidare diskussion.

Recept 1 - Blåbär/Tranbär
Blåbär 10 kg
Tranbärskoncentrat 1 liter
Socker till 14% ABV
Vatten till 25 liter
Jäst RC 212

Recept 2 - Blåbär/Lingon
Blåbär 5 kg
Lingon 5 kg
Socker till 14% ABV
Vatten till 25 liter
Jäst RC 212 och EC-1118

Recept 3 - Blåbär/Aronia (plus annat smått och gott)
Blåbär 3 kg
Aronia 5 kg
Rödvinbär 1,5 kg
Svartvinbär 1,5 kg
Nypon (svarta) 1 kg
Äppelmust till 25 liter
Socker till 15% ABV
Jäst RC 212 och EC-1118
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rödvin 2021

Inlägg av ranald »

Recept liknar ett jag gjort tidigare. Det blev väldigt gott.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Petter_ »

ranald skrev: tis aug 17, 2021 18:04 Recept liknar ett jag gjort tidigare. Det blev väldigt gott.
Såg det och blev inspirerad :) Kul att det blev bra! Då får jag användning för vinbären och nyponen som jag inte har så mycket av.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Drake »

Stort tack för detta! Mycket inspirerande för mig som vill göra vin från grunden och som blir av "rödvinstyp", även om det inte är av vindruvor. Som passar till en god bit nötkött, t.ex :-)
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Drake »

Plocka tio kilo blåbär dock... jösses :mrgreen:
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Petter_ »

Tidigare har jag köpt mina blåbär. Häromkring kostar de rensade 45:-/kg på Facebook och orensat 20-25:-kg. Jag ska ge mig på att plocka litegrann iallafall, men kommer troligtvis sluta med att jag köper det mesta :lol:
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Drake »

Wow, det lät väldigt billigt får jag säga! I så fall hade jag också köpt en hel del. Jag har nog aldrig sett billigare än 100 kilot... å andra sidan kanske det är annorlunda nu när det börjar bli säsong.
Aronical
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis sep 24, 2019 13:27
Utrustning: damejeanne

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Aronical »

Det kan nog bli bra! Också rätt likt ett av mina som blev bra.

Jag har dock inte använt nypon än. Hur är dess påverkan, de som har erfarenhet?

Jag har haft lite mindre aronia än så som som mest, men det blir nog bra! Det blir förmodligen bara lite mer karaktär och beska.
Ser fram emot att höra resultatet av dessa viner!

Det med mycket lingon kan ev bli trögjäst. Innehåller jäshämmande ämnen? Något jag hade i bakhuvudet bara, men är inte säker.

Sedan angående jäst så har jag helt gått över på en verkligen universaljäst (starkvinsjästen som finns att köpa i fysiska butiker lite här o var och jag märkte inte just någon skillnad mot lavlin 212 eller vad den hette som jag använde i början. den här jästen går att jäsa till mycket starka nivåer om man vill och jobbar lite för det. Även om man stoppar jäsningen tidigare är det skönt att inte vara begränsad uppåt tycker jag.
1. Vad kan man jäsa?
2. Allt som inte skriker går att jäsa
3. Allt går att jäsa
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Petter_ »

Så var det igång! Sattes i och för sig förra veckan, men det pluppar på bra i källaren nu.

Recept 1 utgick och istället flyttade jag över tranbärskoncentratet till recept 2 och drog av 1 liter vatten.
Recept 3, något justerat eftersom jag inte orkade musta mer äpplen. Tror det blev ca 3 liter äppelmust, resten vatten. Nyponen är inte plockade ännu, men de åker i om ett par veckor. Och blåbärsmängden blev 5 kg istället för 3 kg.

Höftade i lite ekspån i båda hinkarna också. Mediumrostat i recept 2 och hårdrostat i recept 3.

Spänd av förväntan :)
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Petter_ »

Efter en något passiv vinter kommer här en uppdatering.

Blåbär/lingonvinet blev ingen höjdare i mitt tycke. På tok för mycket lingon för min smak, lite åt parfym-hållet. Ställer undan 5 liter på damejeanne utifall det skulle gå till sig, men resten åker ner i nåt framtida kok.

Recept nummer 3 däremot - jävlar vilket vin! Nu har det ju inte stått så länge, men det buteljerades förra veckan med tillhörande provsmakning. Grymt nöjd! Detta kommer att bli ett stående recept och bas för eventuella utsvävningar och experiment på andra röda, men för nu får jag hushålla med de 26 flaskor det gav denna gång.
Det enda negativa (smaksak såklart) med detta vin är färgen som är lite väl transparent. Jag skulle gärna få till en djupare mörkröd färg, så om någon har några tips så testar jag gärna till hösten.

Summa summarum - om jag skulle vara tvungen att hålla mig till en vinsats per år så skulle detta vara receptet med stort R.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Halvdan
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor sep 02, 2010 19:52

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Halvdan »

Fågelbär (som jag tror är förvildade bigaråer) ger rödvinsfärg och dessutom gott vin!
Lite svårt att få tag på lite större mängder bara.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rödvin 2021

Inlägg av latmasken »

Fläderbär har gett bra färg för mig.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rödvin 2021

Inlägg av ranald »

Halvdan skrev: sön aug 14, 2022 18:24 Fågelbär (som jag tror är förvildade bigaråer) ger rödvinsfärg och dessutom gott vin!
Nja. Fågelbär är vad man odlar i skog för virket "körsbär". https://www.skogskunskap.se/skota-lovsk ... nus-avium/. Växer också spritt lite här och var, enklast om man tittar sig runt på våren när de blommar.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Pastorn Abakus »

Fläderbär har en given plats i mitt nästa rödvin men det blir hösten 2023. :-) Jag gjorde ett rent fläderbärsvin 2021 enligt följande:

15 liter rensade fläderbär (bör motsvara ca 10 kg)
6,5 liter vatten
3,4kg strösocker (tillsattes i två omgångar)
1 pkt champagne-jäst
1 dl ekspån (fransk ek, mediumrostade)

Så här ett år senare får jag konstatera att det har vissa saker och saknar andra:

+ Fyllighet
+ Färg (djup/mörk)
+ Pepprighet
+ Syra
+ Tannin
- Fattas fruktighet
- Fattas bärighet

Jag kommer nog därför att ersätta delar av fläderbären med en kombination av Aronia och Slånbär nästa gång, och eventuellt en mindre mängd svarta vinbär också. Det som är viktigt, tror jag, är att fläderbären ska plockas tidigt när de precis har mognat, så de har syran och tanninerna kvar, och absolut inte frysas eller hettas upp innan utan gå i färska. För Aronia och Slånbär däremot känns det obligatoriskt med frysning först så man blir av med garvsyran. Jag har aldrig använt Aronia tidigare men när jag smygtuggat på dem i grannens häck efter första frosten känns det som en lite druvig smak (?) vilket ju passar bra. Slånbär som fryst ordentligt smakar enligt min erfarenhet precis som katrinplommon och det är ju aldrig fel i ett rödvin. Kärnorna är ju bittra såklart men jag vet inte hur snabbt sånt lakar ut om man inte råkar krossa dem? Jobbigt att ta bort så det lär inte jag orka i.a.f. :-) Nån som vet om det är ett måste?

/Pastorn
The more I practice, the luckier I get.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Rödvin 2021

Inlägg av Allfader »

Brukar aldrig bli några problem med bismak av kärnor (eller frukt heller för den delen) bara man tappar om vinet efter några dagar. Omtappning efter 3 dagar brukar rekommenderas i recept, men jag har oftast gjort det efter 7-10 dagar utan någon bismak.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster