Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider på äpple

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

Tja, det funkar ju med kaffefilter - och dom är billiga. 250 st för 40 spänn. Man får bara ge sig till tåls och låta fysikens lagar verka (tryckutjämning).
Men jag skall nog inte göra om det hela med att göra cider på färska äpplen - ett hiskligt slit - när man kan köpa färdigt koncentrat i butiken och bara tillsätta vatten, socker och jäst m.m. Det smakar precis likadant när det är färdigt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på äpple

Inlägg av latmasken »

ranald skrev: Man använder kiselgur för at bygga vattenfilter som filtrerar bort bakterier (dock släpper det igenom virus), dvs riktigt små partiklar.
Ok, så det här med att blanda ut kiselgur i vinet för att filtret inte ska sättas igen är ren humbug?

Du är helt säker på att det inte råkar vara så enkelt att kiselgur kan användas på flera olika sätt?

Eftersom Spendrups t.ex. skriver såhär om filtrering av öl:
Efter detta tillsätter vi sedan en dos kiselgur (70-100 g/hl) i ölet. När ölet sedan filtreras, lägger sig kiselguren och de frånfiltrerade partiklarna från ölet på förbeläggningen. Lagret blir efterhand tjockare, och när det inte finns plats för mer kiselgur eller filtret inte klarar det ökade trycket, avbryts filtreringen.
http://www.spendrups.se/olvarlden/brygg ... iltrering/
Basil
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 31, 2021 9:03
Utrustning: saft maja jäst kar

Re: Cider på äpple

Inlägg av Basil »

Jag plockade upp en massa äpplen från ett ''förvildat'' äppeltrräd som ingen sköter om . Äpplena bir alltså små viken är en fördel då jag skar dem i bitar ( har ingen kvarn ) sen i korgpressen en sån där man vrider ner kolven . Mycket jobbigt! När kvällen kom gick jag och la mig pressen stod kvar under tryck. Till min förvåning hade det kommit en massa juice under natten och det gick att pressa mer !! Så mitt tips ha inte för brådis. Pressandet får ta mera tid, men man får ut dubbelt så mycket juice !! Det lönar sig
Hölsningar Bernard
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

Jag har gjort samma erfarenhet med min enkla "snurr" press. Problemet är att har man +100 kg äpplen så tar det flera dagar innan man blir klar med pressandet. Om man jämför priset på juicekoncentrat och en tänkt lönekostnad på per timme nedlagt arbete så finns det barnarbetare i Indien som tjänar mer. Enklaste är att bygga en rackpress med en hydraulisk domkraft på ca 20 ton från Biltema eller allra bäst en bandpress med duk (typ mangel).
lyzio
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 19, 2014 23:52
Utrustning: Ingen i nuläget

Re: Cider på äpple

Inlägg av lyzio »

Jag har precis genomlidit processen :) Vi hackade upp ca 35 kg äppeln någorlunda fint, började pressa och insåg vi kommer inte få ut något i några hastigheter. Så det var att hitta någon som hade en matberedare och sätta på rivjärnsinsatsen. Köra alla bitar därigenom och sen pressa ut ca 20 liter must från våra äpplen.

Men torde vara en enkelhet att bygga en egen krass som funkar på liknande sätt som en matberedare.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Cider på äpple

Inlägg av AirQ »

Nu har jag själv inte några erfarenheter av det, men sök lite på bozo metoden här på forumet, jag har för mig att han testade och konstaterade att de var ingen större skillnad på att genomlida processen att musta och krossa äpplena mot att bara skiva ner dem i en hink och låta de dra med socker.
Learning by doing is the shit
lyzio
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 19, 2014 23:52
Utrustning: Ingen i nuläget

Re: Cider på äpple

Inlägg av lyzio »

Du lär ju tillsätta rätt mycket socker genom att låta de dra i socker, men med en kross och press så spar man ju betydligt mycket arbete mot att stå och skiva äpplen. Om du ska göra säg ... 40kg äpple så tar det längre tid att skiva och låta dra, än att krossa (antingen i en kross eller rivare i matberedare) och sedan musta det.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Cider på äpple

Inlägg av AirQ »

orkar inte läsa hela tråden bara för att svara så ingen riktig koll på sockermängden, men kontentan av hela tråden var typ att man hade samma eller bättre utbyte av halverade äpplen än att riva/krossa/råsafta

samt förmodligen klarare cider samt att man nog slipper smaker ifrån kärnorna


orginal bilderna saknas dock men informationen finns kvar i tråden

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16809
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på äpple

Inlägg av latmasken »

Ciderboken jag har rekommenderar att man efter att ha krossat äpplena häller över nån deciliter socker och låter dem stå en stund för att få högre utbyte.

Att pressa för långsamt ökar ju risken för infektion eller vildjäsning.

Men det stämmer att man också behöver krossa eller riva äpplena ganska rejält för att få bra utbyte (om man inte kör Bozo-metoden).
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Cider på äpple

Inlägg av Allfader »

Tipsar om att investera i en vettig råsaftcentrifug. Gör det betydligt enklare att få ut musten och dessutom snabbt!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på äpple

Inlägg av latmasken »

En råsaftcentrifug går väl relativt långsamt och såvitt jag vet brukar de flesta inte vara konstruerade för att klarar flera timmars drift i sträck.

Det finns mängder av trådar med folk som provat och gett upp för det tar för lång tid.

Dessutom är min bild att de brukar ge rätt grumlig must.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

Instämmer på varje punkt. :)
Jag tror att en rackpress byggd med en rejäl hydraulisk pelardomkraft (typ 20 ton) är den effektivaste metoden för hobbybruk.
Man lägger de krossade äpplena i en pressduk i en ram eller rack och travar på dessa till lagom höjd och pumpar/ pressar med domkraften. :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på äpple

Inlägg av latmasken »

Ja, bygga press är enkelt, krossningen är det jobbiga. Men idag är det rätt många ställen som säljer fruktkvarnar, t.o.m. sett på ICA Maxi.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster