Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kan jag hälla över mitt vin till andra flaskor?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Värmland
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 20, 2017 21:36
Utrustning: Vindunk

Kan jag hälla över mitt vin till andra flaskor?

Inlägg av Värmland »

Jag har nyss buteljerat mitt vin men råkade nyss komma över ett par finare vinflaskor som jag hellre skulle vilja ha vinet i. Är processen att hälla över dem till de andra flaskorna för riskabel eller går det an?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Kan jag hälla över mitt vin till andra flaskor?

Inlägg av temp_wricko »

Nyss för mig kanske inte är nyss för dig. Jag kom nyss hem, ca 15 minuter sedan.

Jag hade gjort det utan att tveka om det var 15 minuter sedan. Om det var 15 dagar sedan hade jag låtit bli bara för att jag är lat men om allt står framme så hade jag kört på.
Jag är inte så brydd av mig, kanske för att jag aldrig haft otur med infektioner i mina brygder.
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kan jag hälla över mitt vin till andra flaskor?

Inlägg av latmasken »

All hantering av vinet ökar risken för infektion, men är man bara noga med hygienen så bör det inte vara nåt problem att tappa om till andra flaskor.

Se till att de nya flaskorna är desinficerade, desinficera gärna utsidan på de gamla flaskorna innan du korkar upp, försökt att utsätta vinet för så lite luft som möjligt.
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: Kan jag hälla över mitt vin till andra flaskor?

Inlägg av hlodyn »

. . . eller spara flaskorna till nästa Vinsats? :D
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster