Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rosévin, vilka bär?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Rosévin, vilka bär?

Inlägg av hlodyn »

Jag har ett äppelvin på jäsning och det ser ut att arta sej rätt bra. Detta är första gången jag gör på egen frukt, har bara gjort med köpt must tidigare. Nu skulle jag vilja göra ett Rosévin, men undrar vilka bär eller vilken frukt som är lämplig. Nån som gjort ett lyckat Rosévin?
andbjo
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 10, 2016 13:44

Re: Rosévin, vilka bär?

Inlägg av andbjo »

Det skulle jag också gärna vilja ha tips på! Följer med spänning tråden.
Älskar öarna Madeira och Mallorca!
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Rosévin, vilka bär?

Inlägg av Ankila »

Om det blir bra eller inte återstår att se. Har ett som ska klarnas nu. Använt hallon, äpple, lite rabarber, russin, en aning rönnbär samt citronmeliss och klöverblommor. Alltså det som fanns tillgängligt i huset:)
Jäst Montrachet gul påse.
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: Rosévin, vilka bär?

Inlägg av hlodyn »

Tog en genväg: Ekens Rosé och bytte ut jästen mot Lalvin 71B, samt tillsatte en påse djupfrysta Hallon som fick ligga med i jäshinken i tygpåse hela jästiden. Minskade oxå vattenmängden till 20 liter i stället för 23. Omtappat efter 3 veckors jäsning och provsmakat: Fräsch, fruktig smak, frisk och man kan ana smaken av hallon. Verkar bli ett riktigt bra vin :thumbup:

__________________
Äppelvin 2017
Rödvin 2017
Vitt vin 2017
Rosé på G
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Rosévin, vilka bär?

Inlägg av Ankila »

Blir fint till sommarens utesittarkvällar det:)
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: Rosévin, vilka bär?

Inlägg av hlodyn »

... och GOTT blev det! :) Nu är det tappat på flaskor, blir nåt att sippa på under härliga sommarkvällar. 8)
Detta vin kan varmt rekommenderas, men låt det jäsa klart av sej själv, och låt det klarna ordentligt så blir resultatet bättre än om man följer instruktionen. Jag tillsatte också klarningsmedel även om det hade klarnat bra på egen hand.

____________________________________

Starkvin Äpple 2017
Rödvin Australisk typ 2017
Vitt vin m. Aprikoser 2017
Rosévin m. Hallon 2018
Äppelcider på G
Starkvin Fikon/Plommon på G
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster