Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Roggangroggan
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 11, 2013 16:07

Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av Roggangroggan »

Jag håller på att jäsa äpplen.

Blir det för mycket äppelsmak (för starkt och då menar jag inte alc%) om man hoppar över vatten när man gör äppelvin?
Om det blir för starkt hur mycket vatten bör jag i så fall hälla i till varje liter must/vin?

Jag gör såhär.
Krossar, jäser, pressar ur i durkslag och slänger moset.
Tar upp ett par liter must/vin i en gryta.
Maler ner nya äpplen tills jäskärlet är fullt, slår över vätskan från grytan och jäser vidare.
Sockrar lite på toppen, jäser vidare, pressar, slänger moset och upprepar.
Jag har altså inte använt något vatten alls utan blandade ner jästen rakt av i äppelkrosset.

Har bara kört proceduren två varv men snart blir det varv nr3 och då tänkte jag även köra med lite rönnbär.

Först när jag har ca 30 liter must/vin tänkte jag slå på ordentligt med socker och jäsa färdigt utan äppelbitar.

Jag kör inte super seriöst utan gissar mängden socker i äpplena och håller koll på dom dl strösocker jag hällt på toppen av äppel krosset.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av AirQ »

Jag hade skippat vatten.
Jag tycker att mkt av frukt/bärsmaker brukar försvinna i samband med jäsningen så jag brukar aldrig tillsätta något vatten.

Men jag är inte heller direkt någon vinbryggare så är kanske bättre o vänta o se vad någon annan svarar :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Leijra
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 05, 2018 19:31

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av Leijra »

Det blir supergott!! Mer frukt, mer smak! :D
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av ranald »

Det går bra både med och utan vatten. Jag jäser utan vatten, mest för att jag får mycket äpplen.
Perdua
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre maj 04, 2018 21:46
Utrustning: basic vinbryggning

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av Perdua »

Jag gjorde ett äppelvin förra året utan vatten. Det blev fantastiskt gott!
Jag vill inte ens testa med vatten så bra blev det :thumbup:
It is possible to ferment anything
you just haven't tried hard enough
JesusÄrGudsOrd
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör sep 12, 2020 19:36

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av JesusÄrGudsOrd »

relevant fråga följer då, tror /vet ni om det är så att vinet man köper på systemet, är gjort av frukt+vatten+socker med mycket vatten och socker menar jag givetvis.

lite skumt får man nog säga att det är utan innehållsförteckningar
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av ranald »

Eftersom det saknas innehållsförteckningar kan vi inte veta.
JesusÄrGudsOrd
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör sep 12, 2020 19:36

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av JesusÄrGudsOrd »

tack, precis vad jag sökte efter. glömde kanske googla.

även om jag kanske inte är så nöjd med deras information och "lagligheten" som de pratar om. men det är en annan diskussion.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av latmasken »

Det var ett svar på frågan om vinen man köper på Systembolaget.

Det är ju precis samma typ av regler som att "köttbullar" eller "korv" måste ha en viss % kött i sig för att få kallas så.

Generellt är det ju så att här i norden har alla frukter ett mycket lägre sockerinnehåll än i varmare länder, så troligen tillsätter man socker i nån form om man gör vin på svensk frukt. Men att tillsätta vatten blir ju kontraproduktivt, då späder man ut och måste tillsätta ännu mer socker.
JesusÄrGudsOrd
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör sep 12, 2020 19:36

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av JesusÄrGudsOrd »

mycket människo-hittepå som är helt åt helvete, tycker jag. ganska tydligt att nån djävel lagt sig i.
latmasken skrev: sön jan 10, 2021 21:42 Det var ett svar på frågan om vinen man köper på Systembolaget.

Det är ju precis samma typ av regler som att "köttbullar" eller "korv" måste ha en viss % kött i sig för att få kallas så.

Generellt är det ju så att här i norden har alla frukter ett mycket lägre sockerinnehåll än i varmare länder, så troligen tillsätter man socker i nån form om man gör vin på svensk frukt. Men att tillsätta vatten blir ju kontraproduktivt, då späder man ut och måste tillsätta ännu mer socker.
jag tror jag läst om många som inte använder extra socker, i samband med vintillverkning med svenska frukter, på detta forumet. iofs syftade du väl kanske på de produkter som finns på systemet, och det låter ju rimligt.

systembolaget kallar Sverige för; "ett officiellt vinland sedan 1999."

delar med mig av några intressanta citat som hittas på samma sida;
Systembolagets försäljning av svenskt vin ökade med 225 procent mellan 2015 och 2019.

De flesta vinodlare i Sverige skördar manuellt,

Sveriges vinodlingar omfattar 100 till 150 hektar. De flesta gårdarna är små, mellan en och tio hektar.

I Sverige har det tillverkats vin av frukt och bär sedan mitten av 1500-talet och som störst var produktionen under 1800-talet. När alkoholmonopolet infördes 1917 fick endast företag som tillverkat vin före 1917 vara kvar, men många lade ändå ned verksamheten.
1933 fick frukt- och bärviner inte längre fick kallas vin.
https://www.systembolaget.se/vin/varlde ... a/sverige/

Namnet på slutprodukten ska alltid vara frukten, bäret eller grönsaken följt av ”-sprit”, alltså ”körsbärssprit” eller ”plommonsprit”.
Vid buteljering ska alkoholhalten vara minst 37,5 procent.
https://www.systembolaget.se/sprit/andr ... ruktsprit/

blir bara än mer intresserad av att göra vin på frukt nu!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blir det gott om man jäser äppelvin utan vatten?

Inlägg av latmasken »

JesusÄrGudsOrd skrev: sön jan 10, 2021 22:39
latmasken skrev: sön jan 10, 2021 21:42 Det var ett svar på frågan om vinen man köper på Systembolaget.
iofs syftade du väl kanske på de produkter som finns på systemet, och det låter ju rimligt.
Ja, det står väl rätt tydligt där?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster