Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Värmland
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 20, 2017 21:36
Utrustning: Vindunk

Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Värmland »

Bär: Vindruvor (Lilaaktiga med tusen kärnor i varje druva)
Hink: 12L
Förkunskap: 0
Materiel: Paket innehållandes påsar som jag inte vet vad det är. Ett "klassiskt nybörjarpaket" enligt försäljaren.

Jag har dock gjort misstaget och läst flera instruktioner än de som följde med. I receptet, som följde med, står det att jäsningen tar 1-3 veckor och därefter ska bären ut från dunken. En annan instruktion som jag fann på internet säger att bören ska avlägsnas efter en fyra dagar. Jag avlägsnade bären efter två veckor och jäsningen fortgår med en sisådör ett "plupp" per 10 sekund.

Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att vinet ska bli optimalt? Jag kommer ju att ha i resten av påsarna (som det fö bara är nummer på och inte ens i instruktionerna står det vad de innehåller utan bara "Tillsätt påse 4") men är det något jag kan ha i så som ekflarn eller dylikt för att förhöja smaken? Eller något tips om tider gällande klarning och lagring?

En sak till. Vinsatsen var för ~20L men min dunk var blott på 12L så jag hade i halva påsen med jäst. Enlugt instruktioberna jag fann på internet ska alltid hela påsen med jäst tillsättas oavsett mängden på satsen. Nu har det ju pluppat på bra för mig så jäsningen måste ju ha fungerat men vad är det som är mest rätt?

Tack på förhand gôtt fôlk och stockholmare!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av latmasken »

Läs andra trådar med nybörjarfrågor, jag har flera gånger tidigare skrivit om "grunderna" i liknande trådar.

När det gäller bären så brukar man säga att efter ungefär en vecka ha de gett ifrån sig all smak och färg och behöver inte vara kvar, men det finns både fördelar och nackdelar med att sila av dem tidigt. Jag tycker personligen det är bättre att sila av dem när jäsningen pågår för fullt, eftersom jästen då skyddar brygden bättre från infektioner.

Jäst förökar sig, egentligen räcker det med en jästcell för att få igång jäsningen men den startar snabbare om du har i mer jäst från början. Jästen som blev över kommer du ändå inte kunna använda för den blir gammal.

När det gäller tillsatserna så kan man skippa de flesta av dem, det tar bara lite längre tid innan vinet slutar jäsa och klarnar om man skippar jässtopp och klarningmedel.
Värmland
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 20, 2017 21:36
Utrustning: Vindunk

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Värmland »

Någon som vet om man kan stoppa ned jäsmätaren direkt i hinken? Jag har nämligen ibgen passande vas/provrör.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Toffeln »

Du kan göra så, men rekommenderas verkligen inte. Risken att infektera hela satsen ökar tusenfalt mot att använda en tappkran och provrör.
Se till att rengöra den noggrant och spraya med starsan eller saniclean innan du släpper i den. Rör inte vinet med kroppen.
Värmland
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 20, 2017 21:36
Utrustning: Vindunk

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Värmland »

Toffeln: Ok, tack för rådet.


Jag undrar hur långtid det tar på ett ungefär att få bort kolsyran ur vinet och hur vet man att den är borta? Jag har haft i jässtopp och rört kraftigt flera gånger och även skakat hinken varpå det kommer "plopp" i vattenlåset.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Toffeln »

Låt det stå ifred och klarna så kommer kolsyran vara borta när du tappar det på flaskor. Ev. så försvinner den sista kolsyran iom tappningen.
Värmland
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 20, 2017 21:36
Utrustning: Vindunk

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Värmland »

Toffeln: Ok. När jag äbdå har dig på tråden: När tillsätter du citronsyran?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Toffeln »

Olika det där med tillsatser och syrans vara eller icke vara. I regel åker den i innan jästen, ibland inte alls och någon gång har det hänt att den åkt ner först efter någon dag om jag glömt att köpa den.
Värmland
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 20, 2017 21:36
Utrustning: Vindunk

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Värmland »

Nu är vinet tekniskt sett klart. Jag har klarnat och tappat om och nu återstår bara att tappa upp på flaska. Jag undrar om det är ok att låta vinet stå kvar i dunken ett tag eller finns det risker med det? Jag har nämligen inte köot vare sig kork, korkapparat eller flaskor.
Värmland
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 20, 2017 21:36
Utrustning: Vindunk

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Värmland »

Bump.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av temp_wricko »

Ja det är helt ok och vanligt att man gör. Kallas att bulklagra och gör även att det klarnar lite extra.
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av latmasken »

Dock finns det ju lite risker, men har man varit noga med hygienen brukar det inte vara nåt problem.
Värmland
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 20, 2017 21:36
Utrustning: Vindunk

Re: Gôtt fôlk! Hjälp en vilsen förstagångsbryggare!

Inlägg av Värmland »

Tack alla för era svar i den här tråden. Jag vet inte hur man taggar nicknames men tack till er som tog er tid.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster