Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Årets bärvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Årets bärvin

Inlägg av Hobbyholic »

Tänkte dela med mig av årets första vinsats. Totalt 55liter delat på 2 jäshinkar. Satte i 8kg rödvinbär 4kg jorgubbe och 2kg blåbär, hälften i varje jäshink och tillsatte 10liter kokande vatten i var. Lät det stå en timme i med 1,5 kg socker i båda kärlen och fyllde sen på med kallt vatten upp till 25 liters sträcken. När termometern sjunkit till 28 grader satte jag i jästen och så fick det jäsa 6 dagar i ca. 23grader eller tills det slutar bubbla.
Jäst ner från +31 till -1 på oechsle mätaren så nu tog jag bort bären och tillsatte 4kg socker i varje jäskärl och fyllde upp med vatten till ca. 27,5 liter, mätaren visar +52, nu blir det att vänta ett par veckor tills det jäst ut sockret och sen tappa om och klarna!
Vad tror ni om det här?? Någon som gjort liknande rescept??
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Årets bärvin

Inlägg av Häxbryggaren »

Om du hade kört på en hink med den mängden bär hade det nog blivit vin. Är rädd att det blir lite väl blaskigt. :?
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Re: Årets bärvin

Inlägg av Hobbyholic »

Jag tycker vinet blev helt okej. Mätaren visade -10 så jäst ut totalt 94 grader. Väntar nu på att bli eftersötat och ett par månaders lagring. Nästa sats redan på gång med saft kokad från 12kg lingon och ca.10 kg äpplen med lavin v-1116 jäst.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster