Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Starkvin på svarta vinbär

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Solan
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis aug 22, 2017 22:13
Utrustning: damajan

Starkvin på svarta vinbär

Inlägg av Solan »

Jag har gjort ett starkvin på svarta vinbär: 9 kg svart vinbär, 7,5 kg socker, enzym, jästnärsalt och vinjäst. Vatten så det blev 26 liter.
Har tillsatt sockret lite pö om pö och det har bubblat ordentligt på 20 dagar. Nu har jag stoppat jäsningen och Oc. mätaren visar minus 10.
Jag använder ett jäskitt från vinboken-online ( Kompletta Viningredienser) som innehåller allt man behöver utom bär och socker.

Jag har lärt mig att ett vin inte kan jäsa mer än upp till 18%, men min uträkning ger ca 20%.
Jag har räknat till 310g socker/liter (inklusive fruktsocker i bären) och jästa till minus 10.

Jag brukar inte göra så starka viner, men tänkte prova ett starkt och sött vin, vill söta upp till ca +20. Sedan får det stå ganska länge och mogna.

Har jag räknat fel, eller kan vin jäsa starkare än 18%?

Tack för ett mycket intressant forum. Har läst mycket, men nu provar jag skriva lite.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Starkvin på svarta vinbär

Inlägg av Toffeln »

Under bra förutsättningar kan det jäsa till strax över 20% men det är dock väldigt svårt om i te näst i till omöjligt i hemmiljö. Jag gissar att bären kanske innehåller lite mindre socker än du räknat på. Men skriv gärna 20% på etiketten ändå ;-)
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Starkvin på svarta vinbär

Inlägg av Öbo »

Tror du räknat lite fel, eller jag får det till:

(+svarta vinbär:8,3g socker/100g)
83x9=747g (bärsocker)
0,747+7,5kg = 8,247 kg
8,247kg/26L = 0,317
317g socker/L
317/2,7g= 117,4 Oechsle +10 (då du jäst till -10)= 127,4
127,4/ 8 (uppjästa grader) = 15,9 %

inte fy skam det heller :thumbup:
kan ju va att mina uträkningar är på vift dom med...
Solan
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis aug 22, 2017 22:13
Utrustning: damajan

Re: Starkvin på svarta vinbär

Inlägg av Solan »

Tack för svar. Jag har använt Kjeld Erlandsens bok "Hemaframställning av vin". Där finns en ett schema med gram socker/liter, Oc grader och vad man får ut när det har jäst. Oftast jäser jag till 0 och stoppar vinet. Men jag förstår att det kanske inte är så enkelt.

Jag hänger med till du får 317g/liter. (Jag fick ca 310)

Var hittar man den formeln så man kan räkna själv?

Förstår att det inte är riktig 20%, då det fortfarande ville pluppa långsamt i jäsröret. I början var det väldig aktivitet.
Det smakar starkt, men 16% är också starkt.

Har räknat ut att jag ska tillsätta 1500g socker för att få ca 20 Oc sött. Men socker tar lite plats också, så procenten späds ut lite. Det gör inget.
Kan den mängden sock stämma? Känns mycket. Tänkte det skulle bli ett starkt sött vin.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Starkvin på svarta vinbär

Inlägg av Öbo »

wiki/wiki/upload/Gratis%2520Ebok%2520om ... vikten.pdf

sid 2(?)
Under BASFAKTA

Jag har nyss börjat experimentera med frukt/bärvin så vet inte riktigt.
Min första batch lade jag socker för att få en restsötma på 25 och tror att det kommer att va alldeles för högt, kanske blir bra med, det visar sig. Men det är ju lättare att eftersöta senare, eller det går ju liksom inte att få bort socker efter det jäst färdigt.

Ska du höja OE från 0 till 20 (restsötma) så kan det nog stämma.
2,7x20=54x26L=1404
har du jäst till -10 så blir det ju lite mer.
Solan
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis aug 22, 2017 22:13
Utrustning: damajan

Re: Starkvin på svarta vinbär

Inlägg av Solan »

Har tillsatt 1,5 kg socker och Oc blev ca 13. Tror det blir bra.
Nu klarning och på flaskor. Sedan mogna i källaren ganska länge.

Tack för Basfakta. Den ska jag studera.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster