Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vinbärsvin, vilket recept?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
kalwie
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:36

Vinbärsvin, vilket recept?

Inlägg av kalwie »

Jag har letat på nätet men hittar inget bra recept på svenska för vinbärsvin.
Alla gör så olika, jag vill göra ett vin att lagra länge i 25liter jäshink.

Hittar många "korttidsrecept" som är förenklade. Någon som har ett bra recept att dela med sig av?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vinbärsvin, vilket recept?

Inlägg av latmasken »

Det behövs väl inga recept för vin?

Mosa bär

Uppskatta sockerinnehåll (pressa ur saft så det fyller mätglaset för hydrometer, använd refraktometer eller så går man på tabeller) och pH

Justera pH (citronsyra är bäst här) och eventuellt sockerinnehållet för att ge jästen en bra startmiljö (bästa pH beror på jästsorten, men de flesta vill ha runt 3.5, sockerhalten bör vara under 300 g socker per liter för annars är det risk att det blir konserverande).

Släng i jäst

Sila av fruktmassan efter typ en veckan (då har den lämnat ifrån sig den mesta smaken)

Tillsätt extra socker för önskad alkoholhalt (eftersom svenska bär normalt har för lite socker för att ge vettig alkoholhalt för vin)

Låt jäsa ut

Klarna

Tappa om

Svavla (viktigast om vinet ska lagras länge)

Lagra


Det är liksom själva grunden i vintillverkning. Vatten är vi rätt många som tycker att man ska undvika, allt vatten kommer ju späda ut vinet så det blir mindre smak.

Övriga tillsatser tycker jag att man bör vänta med eftersom det är svårt att veta på förhand hur de påverkar vinet. Visst, jästnäring och klarningsmedel kan man väl slänga i utan att tveka, men ha i annan typ av frukt, tannin, syra etc är dumt om man inte vet hur vinet kommer att smaka utan dem. Det kanske smakar bättre utan dem, då förstör man ju vinet om man tillsätter dem.
kalwie
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:36

Re: Vinbärsvin, vilket recept?

Inlägg av kalwie »

Strålande, tack för hjälpen.

Men inget vatten? Måste jag inte fylla ett badkar med bär för att få ut ett dussin flaskor?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vinbärsvin, vilket recept?

Inlägg av latmasken »

Det går åt mycket bär ja, det är därför många tycker att det är enklare att spä ut vinet med vatten.
ChrilleU
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 14, 2015 17:57

Re: Vinbärsvin, vilket recept?

Inlägg av ChrilleU »

Har gjort vin på röda vinbär i 2 omgångar.
Första gången gjorde jag det så starkt det bara gick. 17% räknade jag ut att det blev. Tyvärr så smakade jag av och eftersötade för tidigt då beskan från klarningsmedlet inte hunnit försvinna. Sötade då till 30 OE vilket blev alldeles för mycket när beskan försvann. Tycker också att det blev lite för mycket spritsmak. Bra drag dock men räkna med baksmälla...
Året därpå gjorde jag en sats som jag var lite mer försiktig med jäsningen på och eftersötningen. Minns inte riktigt måtten just nu men 12-13% och OE15 vid eftersötning. Blev betydligt bättre. Saknar dock lite fyllighet i vinet. Kanske det skulle bli bättre med lite svarta vinbär också. Jag har även funderat på att ha i russin för att få lite rundare smak. Sen ska den avnjutas väl kyld tycker jag. Jag hade i en hel del vatten. Tror personligen att det hade blivit väl surt annars.
När jag kommer åt datorn kan jag kolla i jäsdagboken hur jag gjorde i detalj.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
kalwie
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån okt 04, 2010 13:36

Re: Vinbärsvin, vilket recept?

Inlägg av kalwie »

Chrille:
Jag skulle vilja göra i två st 25L tunnor med ca 5 delar röda och en del svarta vinbär.

Tips? Jag är sån nybörjare att jag skulle behöva en step by step guide. :)
Hippie
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör maj 20, 2017 12:05
Utrustning: Hink

Re: Vinbärsvin, vilket recept?

Inlägg av Hippie »

Jag gjorde vin på druvjuice och svarta vinbär. (Jag hade lite för lite vinbär och ville inte späda med för mycket vatten. )

Nåja, svarta vinbär är oerhört kraftfulla, i slutprodukten dominerar den smaken helt. Mitt tips är att tänka över det i förväg.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster