Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Efterbehandla med citronsyra?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
KungsAnna
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jul 24, 2017 16:08

Efterbehandla med citronsyra?

Inlägg av KungsAnna »

Hej!
Jag har gjort ett fläderblomsvin som jag nu är i gång med att efterbehandla. Sötman är bra, men skulle önska lite mer syra. Kan jag tillsätta citronsyra för detta ändamål och hur går jag tillväga? Sötman ordnade jag med sockerlag, gör man på ett liknande sätt med citronsyra? Jag antar att man inte bara häller ner citronsyran rakt ner i hinken...?
All the best
Anna
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Efterbehandla med citronsyra?

Inlägg av Toffeln »

Börja med ett provrör med mått så du kan kontrollera vad och hur mycket du tillsätter av varje. Sen är det bara att prova sig fram med tillsatser och mängder. Jag vet inte hur citronsyra ter sig i ditt vin så det kan jag i te svara på.
KungsAnna
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jul 24, 2017 16:08

Re: Efterbehandla med citronsyra?

Inlägg av KungsAnna »

Tack Toffeln. Jag labbar vidare.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Efterbehandla med citronsyra?

Inlägg av ranald »

Vinsyra kan vara ett bättre alternativ än citronsyra.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Efterbehandla med citronsyra?

Inlägg av latmasken »

Ja som jag förstått det är vinsyra bättre att justera med om det är efter jäsningen. Ska man justera pH/syramängd före jäsningen tror jag citronsyran passar bättre (det har vad jag förstått att göra med jästens miljö, den gillar citronsyra bättre än vinsyra).
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster