Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mäta alkolholhalten i aronia vin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Bix
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör sep 03, 2016 8:38

Mäta alkolholhalten i aronia vin

Inlägg av Bix »

Har satt ett par 18 l vinsatser på 2 olika sorters aroniabär. Är ny på detta och därför varit noga med att vara petnoga beträffande hantering, renlighet, recept osv. Vinet har lagrats på flaska i 6 månader och idag skulle jag provsmaka och mäta alkolholhalten med oechslemätare.

Dels smakar vinet lite beskt/bittert. Om nån har ett förslag på vad man kan göra åt det tar jag tacksamt emot.

I alla instruktioner om att mäta alkolholhalten står att det startvärdet ligger runt -75, -80 oechslegrader och stiger sedan till runt +10 då det är klart. Mina startvärden var 0 eller möjlighen +1 och SJÖNK sen till -11 respektive -22 grader? Uppenbarligen gör jag något fel. Om nån har vänligheten att komma med råd är jag glad för det.

Tror annars att aronia kan ge mycket goda viner eftersom saften är makalöst god, rik och fyllig från början.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Mäta alkolholhalten i aronia vin

Inlägg av temp_wricko »

Du får nog förklara bättre hur du har gjort. De siffror du anger är heltokiga.
En oechselemätare mäter densitet på vätskan och är kallibrerad till antal gram över eller under 1000g/l en vätska väger.

Så här gör man:
Mät när alla ingredienser är i brygghinken och jäsningen skall till att starta, säg 80°Öx.
Mät sedan lite då och då för att se hastigheten på jäsningen och när den avstannat. När du fått samma värde med säg en veckas mellanrum så har jäsningen avstannat.
Om du då har 20°Öx så har det stannat tidigt och du har en söt vätska. Du kan välja att starta jäsningen på nytt med ny jäst.
Stannar den på 0°Öx så har det mesta jäst ut och ditt vin är färdigt. Lite restsötma finns kvar.
Hamnar det på negativt värde, säg -5°Öx har du ett torrt vin.
Alkoholhalten då? jo startvärde-slutvärde/8 (några säger 7, andra 7,5) Finns mycket att läsa om det.

Så om startvärdet var 80°Öx och slutvärdet är -5°Öx så har vinet (80-(-5))/8=10,6%
/Wricko
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Mäta alkolholhalten i aronia vin

Inlägg av ranald »

Aroniavin kan ta lång tid att bli drickbara. Jag hade ett som tog 4 år, innan dess var det strävt som att suga på en tépåse.

Alkoholhalten är besvärlig att bestämma på bara OG när vinet jäst färdigt. Du behöver start-OG också. Då kan du räkna ut hur mycket socker som omvandlats till alkohol.
Bix
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör sep 03, 2016 8:38

Re: Mäta alkolholhalten i aronia vin

Inlägg av Bix »

Tack för råd. Betr smaken låter jag det lagras vidare, gjorde en sherry på aronia för länge sen som också tog nåt år på sig men blev sedan kanonfin.

Betr värdena så är dom helknasiga, jag vet. Gjorde såhär:
31/10: 7 kg mixade aroniabär +3 kg socker löst i 3l kokhett vatten. Flyllde upp m kallt vatten till 20 l + vinjäst
4/11: Silade bort bären o kramade ur, hade i 3 kg socker, omrörning, tappade över på damejeanne.
25/11: Jäsningen avstannat. Hade i svavel+jässtopp+kaliumsorbat och bentonit enl anvisningarna. Skakade ur kolsyra.
4/12: Hade i kiselsol o gelatin
17/12: Tappade om vinet, provsmakade. Början till fyllig smak, fin djupröd färg, "gråter" fint mot glaset. Mätte oechslevärdet: 0 eller möjligen +1 (???). Hade i 780 gr socker.
19/12: Tappade upp på flaska o lagrat i +13 stabilt under vintern/våren.
19/6: provsmakade och kollade halten enligt ovan. Oechslevärdet är nu -22 på den här satsen. (????)
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Mäta alkolholhalten i aronia vin

Inlägg av click »

Med den mängden socker (inte räknat med sockret i bären) borde den potentiella alkoholhalten ligga på 17.64% om jästen bara klarar 14% borde du ha en hel del restsötma.
Bix
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör sep 03, 2016 8:38

Re: Mäta alkolholhalten i aronia vin

Inlägg av Bix »

Tänkte jag skulle dela med mig av hur det fortlöper med aroniavinet efter den lite trassliga inledningen. Det var inte alls klart vid provsmakningen i midsommar, men nu i september börjar det arta sig, även om jag tror det vinner på lagring ett bra tag till. Det är klart och fint, har en enastående djupröd färg som "gråter" vackert mot glaset. Doften har utvecklats betydligt, men kan nog ta sig en bit till. Smaken är kraftfull med intensiva "rödsvarta" bärtoner och en lång eftersmak. Jag har inte rätt vokabulär för att ge en rättvis beskrivning, men det är lite av ett fyrverkeri i munnen, en komplex blandning av olika nyanser. Avsevärt bättre än förväntan.

Jag föreställer mig att det lämpar sig väl till grillat kött, lite kryddigare rätter eller smakrika ostar. Inget sällskapsvin man bara sippar lite lätt på, snarare försvarar det sin plats på en middagsbjudning.

Alkoholhalten ligger på 13% enligt upprepade mätningar med en vinometer och det känns att det finns en del restsötma kvar.
Aronia vin.png
Aronia vin.png (404.3 KiB) Visad 569 gånger
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster