Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rabarberinput

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Rabarberinput

Inlägg av Bowtecher »

:doh: Räknade fel med sockerförpackningarna igår, jag var van vid enkilospåsar så jag kanske tagit min jäst vatten över huvudet den här gången...

Jag rensade och finstrimlade 8.3 kg rabarber, kokade ihop med vatten och socker och hade i ytterligare socker vatten för att svalna ner/spä ut, och hade i en påse pectacolose i jäshinken när den nått 55c. Hinken fick sen stå över natten innan jag tillsatte jäst, näring och krita*.

I hinken är det nu alltså totalt 8.3 kg rabarber, totalt tillsatt vatten 10,5 liter, och 8 kg tillsatt socker.
Totalvolymen i hinken är 25 liter grön sörja som jag hade svårt att få ett tillförlitligt öchslevärde ur med tanke på volymen frukt som pressade på men det var lätt 120-nånting.
Stämmer min kalkyl borde det landa på 19, 4 % rent teoretiskt.
Klarar jästen allt det sockret på en och samma gång? (Lavinjäst EC-1118 blev jag rekommenderad för att rå på rabarberna.)

Nu står den med tygduk över för att jästen ska få extra syre nu första dygnet, sen blir det jäslås...

*16 gr vinkrita (läste att det borde vara 2gr per kilo rabarber mot oxalsyran), samt Fermaid K jästnäring 6 gr, vilket torde vara väl behövligt med sockermissen i åtanke, samt saften av en citron bara för att.

Några tankar generellt om detta från er rutinerade bryggare därute? Vänta och se?
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Rabarberinput

Inlägg av Bowtecher »

13 dagar sen jag satte satsen, öchsle är nu på 50. Bubblar vart 20:e sekund i jäsröret..
Rörde precis i 1 tsk jästnäring till och rörde ned frukten.
Nåt mer att göra i det här läget än att ha is i magen och vänta på att jästen ska jobba vidare?
Bör jag ta ur rabarbern?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rabarberinput

Inlägg av ranald »

Efter någon vecka är det inget av värde kvar i rabarbern. Jag skulle ha silat av den.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Rabarberinput

Inlägg av Bowtecher »

Tack för tipset, tycker den ändå behållit färgen bra så jag vart osäker.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Rabarberinput

Inlägg av ranald »

Jag tror att den färg som inte lakats ur på en vecka, den stannar nog i rabarbern. Detsamma gäller smak, aromer, syra, ... Det kan ju bero på hur fint du skurit rabarbern, men på en vecka borde till och med hela rabarberstänger ha lakats ur.

Men det är mina gissningar, jag har inte gjort några mätningar.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Rabarberinput

Inlägg av Bowtecher »

Den var rätt urlakad nu vid närmare besiktning, väl urtagen. Ser ut som att mängder sjunkit till botten också, kan ana nästan en decimeter grummel i botten av hinken... Och färgen är just nu jäkligt tråkig, grågrönt grummel. Var kanske för nitiskt i skalningen av rabarbern, inte mycket av det röda yttersta lagrena på stjälkarna gick ner i hinken, hade läst nånstans att det mesta av oxalsyran finns där. Men det kanske kvittar helt om man ändå kritar?
Bubblar på mellan 30-40 sek så jag får väl avvakta och se vart det stannar. :)
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Rabarberinput

Inlägg av Öbo »

ranald skrev:Efter någon vecka är det inget av värde kvar i rabarbern. Jag skulle ha silat av den.
Är det några nackdelar med att ha kvar frukter genom hela jäsningen?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rabarberinput

Inlägg av latmasken »

Lite ökad risk för infektion, lite bökigare med omtappningen.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster