Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Maskrosvin - Några frågor

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
olabroberg
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 18, 2017 9:11
Utrustning: Nein

Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av olabroberg »

Hej!

Har tagit tillfället i akt och plockat några liter maskroser.
Tänkte prova att sätta maskrosvin enligt detta recept; http://www.dn.se/mat-dryck/recept/maskrosvin/

Har dock några frågor.

1.) Finns det någon fördel/nackdel med att lösa upp sockret i 1 liter kokande vatten innan man slår på det i vinhinken?
2.) Läste någonstans att man kunde lösa upp lite vanlig bakjäst i lite vatten för att påskynda jäsningen. Är det att rekommendera tro?
3.) I receptet så slår de över hela satsen på en damejeanne där den får stå i ett år, men detta ska tydligen inte ha något med själva jäsningen att göra utan bara för att på ett enkel
sätt bulklagra vinet i en glasbehållare. Bör jag inte då rimligtvis kunna slå vinet direkt på glasflaskor? Äger ingen damejeanne så.
4.) Vilken alkoholthalt skulle man kunna förvänta sig av ett sådant recept?

Jättetack för eventuella svar! :) :)

MvH /Ola
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av Toffeln »

olabroberg skrev:Hej!

Har tagit tillfället i akt och plockat några liter maskroser.
Tänkte prova att sätta maskrosvin enligt detta recept; http://www.dn.se/mat-dryck/recept/maskrosvin/

Har dock några frågor.

1.) Finns det någon fördel/nackdel med att lösa upp sockret i 1 liter kokande vatten innan man slår på det i vinhinken?
2.) Läste någonstans att man kunde lösa upp lite vanlig bakjäst i lite vatten för att påskynda jäsningen. Är det att rekommendera tro?
3.) I receptet så slår de över hela satsen på en damejeanne där den får stå i ett år, men detta ska tydligen inte ha något med själva jäsningen att göra utan bara för att på ett enkel
sätt bulklagra vinet i en glasbehållare. Bör jag inte då rimligtvis kunna slå vinet direkt på glasflaskor? Äger ingen damejeanne så.
4.) Vilken alkoholthalt skulle man kunna förvänta sig av ett sådant recept?

Jättetack för eventuella svar! :) :)

MvH /Ola
1. Det löser sig lättare i kokat vatten och det blir mindre risk att infektera vinet. Jag vet inte om det är någon direkt fördel i praktiken men jag brukar lösa mitt socker i kokande vatten.

2. Vet inte vad du menar riktigt. Att tillsätta död jäst kan fungera som jästnäring enligt vissa, fast jag vet inte hur sanningen i det är, aldrig haft anledning att prova. Använd en vettig vinjäst och jästnäring. Skippa bakjästen eftersom den har tendenser att få vinet att smaka orent och jäser inte lika bra.
3. Det går bra att lagra på flaska också. Anledningen till att bulklagra är att allt vin får samma behandling och smakar likadant från en flaska till en annan. Vid flasklagring kan olika flaskor få olika karaktärer. Smaksak hur man gör.

4. Jag orkar inte kolla receptet och räkna på det nu.
Räkna att 1.7g socker i 1l vatten ger 1 oescle.
370 * socker / vätskevolym så för du fram startvärdet. Räkna sedan hur många grader det borde jäsa ut (till minus 5 kanske) ta sedan den siffran och dela med 7.4 så får du en grov uppskattning. När du väl gör vinet så mäter du med en oeschlevikt för att få faktiska nummer att arbeta med.
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av Arowanna »

Då Toffeln redan svarat på dina frågor så har jag inget att tillägga, men tänkte precis öppna en tråd om maskrosvin jag med. Så istället för att öppna en ny tråd kapar jag din en stund!

Jag gjorde ett halv-taffligt försök på maskrosvin förra året, men det blev inte särskilt intressant och jag höftade hela processen. Har nu plockat maskrosor när jag har tid och har äntligen lyckats få ihop två liter blomblad - satans vad lite man får ut per liter "hela blommor" - och är väldigt förvirrad över mängden blomblad som borde användas. Jag har läst allt ifrån att man ska använda sig av en 1/1 proportion; t.ex. 5 liter vatten, 5 liter blomblad. Till att man kan klara sig på 3 US Liquid quarts (3 * 0.94 = 2,82 liter) och om inte ännu mindre om man endast vill ha inslag av maskros i vinet.

Nu är min fråga, hur mycket brukar ni använda er av? Recepten skjuter som sagt så sprida skurar att jag blivit osäker på vad som faktiskt ger ett bra resultat! Samt, är det någon som testat att göra maskrosvin utan citron eller apelsin och istället använt sig av citronsyra, vinsyra eller liknande?

Recept exempel:
Jack Keller - Dandelion Wines - Varierar vilt, litar dock blint på Keller
John Wright - Dandelion Wine - 1/1 Proportion
(Bok) Booze for Free, Andy Hamilton - 3 liter blommor på 4.5 liter vatten
3 liters/3 quarts of dandelion flowers
2kg/4.5lb sugar
2 lemons
1 orange
4.5 liters/1 gallon of water
1 tsp yeast nutrient
1 Campden tablet
champagne yeast
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av ranald »

Det där receptet suger, jag har provat det. Använd en vinjäst istf att förlita dig på vildjäsning.
olabroberg
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 18, 2017 9:11
Utrustning: Nein

Re: Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av olabroberg »

Tack för alla svaren!

Ytterligare en fråga;

När vinet står och jäser i hinken, ska det då vara helt lufttätt eller inte.
Enligt receptet så ska man egentligen bara lägga en handduk över hinken när den står och jäser, men jag har läst olika bud.

Vissa säger handduk eller dylikt, andra säger att det ska vara helt lufttätt.

Jag drog över plastfolie och ett gummiband runt och sen gjorde jag ett par hål i folien bara.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av Toffeln »

Sätt på lock och använd vattenlås. Förkastligt att låta infektioner osv få fritt tillträde till musten så länge en spontanjäsning inte är tanken.
olabroberg
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 18, 2017 9:11
Utrustning: Nein

Re: Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av olabroberg »

Tack för svar.

Äger tyvärr ingen riktig jäshink utan kör i en vanlig plasthink med plastfolie som lock.

Får nog investera i en riktig hinken
med vattenlås :)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av Toffeln »

Så länge det jäser kraftigt så är det hyfsat säkert men när jäsningen avtar så kan bakterier och luft lätt ta sig ner till vinet. Även flugor och likande har en förmåga att vilja bli på lyset så att säga. En hink med lock är att rekommendera som sagt.
Hippie
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör maj 20, 2017 12:05
Utrustning: Hink

Re: Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av Hippie »

Man kan ju alltid tappa om till dunk när jäsningen avtar. Det behövs bara att dunkkorken lämnas lite öppen så kan koldioxid smita ut.
penke
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jun 10, 2017 19:30
Utrustning: Damejeane

Re: Maskrosvin - Några frågor

Inlägg av penke »

"smygläsare" sedan länge, nu medlem, så jag kan svara :D

Jag provsmakade mitt maskrosvin från 2011 för någon vecka sedan :thumbup:
4 liter packade blommor
4 liter kokande vatten
i jäshink
e 2 dagar 4 liter kokt vatten
3.5 kilo socker
0,5 kilo farin
3 skivade citroner
1 kilo hel råg (sic)
2 st sockerbit stora bakjäst-bitar (röd/sötbröd)

det fick puttra på i jäshink med handduk,
så jag kunde röra om varje dag
efter ca två veckor silade jag av >> damejeanne

ytterligare två omtapp/ släng av bottensatts tills hösten
då jag faktiskt tappade på flaska !
senare praktiska lärdom har varit att ..bulklagra på damejeanne

Nu kan den flaska jag lagrat i sex år, och smakat varit ett lyckokast
två flaskor har jag delat iväg, de är iofs fortfarande Facebook-vänner..

Senare års brygg har jag inte smakat av,
men några tankar/råd/svar
skaffa vinjäst, jag upplever att typ: Champagnejäst eller en tuff jäst verkar fungera bättre med tex. maskrosor
enl. loggen (skaffa också det) så skulle den brygden vara runt 20%, minns inte om jag räknade eller mätte, ngt skeptisk vilketfall
maskros ger tydligen mycket jäsning, bra med en jäst som står pall
Skaffa några glas-damejeanner, loppisar eller bonn-auktioner , 25 och 10 liters,
skaffa nya plast jäs hinkar (andras repor i dem.. kan vara svåra att göra rena)
jag hade handduk över, då jag rörde så ofta i den, blommen bildade ett lock i hinken ,hela tiden

själv har jag inte hunnit sätta årets maskros, har bara plockat och fryst in :D
kanske hälften med rabarber ... ?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster