Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Te-vin Russian grey

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Toffeln »

Fort är väl någon vecka på senare försök. Tror nån sats stod närmare två veckor ;-) räknar minst 2 månader innan man kan förväntas fortsätta med vinet på lagring eller flaskning. Ibland silar jag av frukt eller tappar till nytt kärl för att bli av med jäst. Jag arbetar mycket med känsla och avsmak tillsammans med neräknungar och teori på viner. Vill ge dom någonting speciellt och oförändrat i smak. Jag har sällan speciella regler mer än renlighet och tålamod.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av M50B25 »

Halloj, nu har mer tid gått, vinet är fortfarande kvar i jäshinken, med lock och vattenlås. Har öppnat en gång i veckam för att smaka av.

Kom på nu att det har ju utsatts för ny luft varje gång jag öppnat för att smaka, hr inte haft tid att tappa det på mindre dunkar och flaskor än.

Vad riskerar jag? Vinet smakar bara bättre för varje vecka och det är ju ganska starkt ca 18% men senaste gången när jag hällt upp i ett glas märkte jag att färgen börjat skifta lite, är det något jag bör se upp med?
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Bowtecher »

tror inte det är nån fara så länge det fortfarande jäser, kolsyran trycker nog bort luften så fort locket åkt på igen.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av M50B25 »

Det är både jässtoppat och klarnat..
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av M50B25 »

Känns snart inte som att jag behöver oroa mig att vinet skall förfaras.

Det är nämligen en succé på bjudning efter bjudning. Svärföräldrar och ålderföräldrar och även frun. Tycker att de aldrig smakat något liknande, ovanlig smak men väldigt gott
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Toffeln »

Kul att du lyckats! Grattis!
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster