Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fikonvin; nytt försök

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Fikonvin; nytt försök

Inlägg av Hemmansägaren »

Igår kväll satte jag en sats med fikonvin.
3kg torkade fikon
Fyllde upp till 11 liter med vatten.

Förra satsen blev lite för tunn, även om det blev "dunder" (mkt alkohol i). Antecknade aldrig hur mycket vatten jag hade, men då hade jag i 1.75kg torkade fikon.

Vad tror ni om denna vattenmängd jämfört med andelen fikon? Det går ju i viss mån att korrigera, så kommentarer taget tacksamt emot.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Fikonvin; nytt försök

Inlägg av Bowtecher »

Hej!

Borde vara tillräckligt om de är torkade.
Nån annan kanske vet bättre då jag är relativ nybörjare, men det kanske blev tunt sist för att du behöver lösa upp dem med lite pectaculose först, eller så är torkade fikon snarlika druvor/russin att det inte inte ska behövas.
Hur mycket socker kör du i, och kör du i allt på en gång?
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Fikonvin; nytt försök

Inlägg av Hemmansägaren »

Nä, pectolase har jag inte haft i, varken i denna satsen eller förra. Men det kanske jag borde ha? Försent när jästningen redan börjat?

EDIT;
Måste säga att jag hällde över kokhett vatten över de sönderklippta fikonen.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Fikonvin; nytt försök

Inlägg av Bowtecher »

Vet inte riktigt hur fikon ska behandlas, de känns ju rätt lika russin så det kanske inte behövs. Hoppas nån mer rutinerad bryggare kan ge lite input, även om det går att tillföra den såhär i början av jäsprocessen?

Kanske bäst att låta det rulla på nu, blir det tunt igen så testa i nästa batch med pectaculos innan du har i jästen, låt det stå en kväll och verka. Har precis börjat loggföra mina egna batcher grundligt så man kan backa och lära sig till nästa omgång :)
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Fikonvin; nytt försök

Inlägg av Hemmansägaren »

Köpte ytterligare 2.5kg (1 paket) torkade fikon i en utländsk butik idag. 210kg för ett paket, vilket ger 84kr/kg. På Ica kostade det 120kr/kg.. :-(
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster