Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Seriöst försök

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Seriöst försök

Inlägg av M50B25 »

Halloj, tänkte slänga upp en tråd till, kände mej inspirerad idag och beställde lite riktig vinjäst och olika tillbehör. Jästen borde komma imorgon så jag har förberett 9liter soppa i en 10 liters dunk.

Bestående av 5 kg bär, blandat röda vita och svarta, en burk honung och 400g russin som jag tagit ur frysen och mixat med 4dl svartvinbärsjuicekoncentrat.

Detta blev till en gröt som jag sedan späde ut med 50/50 farin och strösocker i vatten tills dunken visade 9 liter, räknar med totalt 1950gram socker.

Dunken står nu svalt och väntar på jästen.

Har jag missat något? Vad bör jag göra nästa steg?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Seriöst försök

Inlägg av Weinkeller »

Eventuellt svavla ca 1g ett dygn innan du tillsätter jästen. Se till att ha lite tomrum i jäskärlet vid fruktmassajäsningen. Generellt sett så har man i sockret efter fruktmassajäsning men att blanda allt fungerar också men du får inte riktigt samma utbyte av frukten.
/Weinkeller
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Seriöst försök

Inlägg av M50B25 »

Aha, missade det och lade i jästen igår kväll.

Imorse bubblade det som tusan och idag när jag kom hem så hade paket med oe mätaren kommit, men jag vet inte om jag ska bry mej om att shöra vinet nu, har räknat med att lägga i mellan 500 till 1000 gram socker löst i ca en liter vatten såsmåningom men det ska om jag förstått det rätt göras efter omtappning.

Läget nu är att det ser ut som det försvunnit en hel del volym, skall det göra det?, ser ut att vara mycket skum.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Seriöst försök

Inlägg av M50B25 »

Jahapp försöker dokumentera lite här med då. Efter ca en vecka har jag silat bort alla bär, vi det laget så jästebdet nästan inget och var mycket surt. Toppade upp med kanske 3-4 liter vatten och ca ett kilo socker fick därefter oe ca 75. Vet tyvärr inte vad jag hade från början. Provmätte idag och fick oe ca 30,

Smakade samtidigt på det och se på fasen det börjar bli gott smakade mer surt än sött, men enligt oe borde det väl vara jättesött.

Hur lång tid borde det totalt ta att jäsa upp ca 3 kg socker i 10 liter vin med lalvin 1118?

Vad bör jag göra härnäst, bara att vänta och prova oe om några dagar igen?
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Seriöst försök

Inlägg av M50B25 »

Alltså jag provsmakade lite idag och det var jättegott, mätte alkohol till 16% och oe till 20

Tyckte det var en bra balans av syra och sötma och en liten sting precis i början och man känner tydligt smak av vinbär. Jag känner att det är läge att stanna här och avsluta jäsningen.

Vad ska jag göra då, fick idag hem både jässtopp och svavel samt även rostade ekflis som jag funderar på att lägga i. Alltså vad gör jag nu?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster