Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frysbox-mix kanske..

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Frysbox-mix kanske..

Inlägg av Ankila »

Nu när blåbärsvinet äntligen är ute ur frysen tog jag en översikt där och fann lite av varje. Dock är det rödvin det går på här i huset och kanske det går att få lite inspel här om vad som kan användas.
Jag har: 4 kg plommon utan kärnor, 5 kg kråkbär, 1,8 kg röda vinbär, 2 kg svarta vinbär, 1,9 kg rönnbär, 2,4 kg hallon samt 2,2 kg nypon.
Vad kan bli gott ihop, tycker ni?
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Frysbox-mix kanske..

Inlägg av Ankila »

Inspirerad av olika tips och metoder här på forumet tänker jag såhär:
Plommon, kråkbär och röda vinbär åker ned i jäshinken till tining. Det blir knappt 11 kg och ska väl få plats. Lagar sedan saft av svarta vinbär samt en del av hallonen, rönnbären och lite nypon. Så blir det väl en slags vin i alla fall. Om gott, ja det får tiden visa:)
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Frysbox-mix kanske..

Inlägg av Häxbryggaren »

Ta hälften av rönnbären annars kan det nog bli lite väl beskt skulle jag tro. Jag använde 400gr till 11liter äppelcider. Det blev en påtaglig beska. Dock inte för beskt
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Frysbox-mix kanske..

Inlägg av Ankila »

Det blev 4 kg plommon, 5 kg kråkbär, 2 kg svarta vinbär, 1,8 kg röda vinbär o 960 g rönnbär. Lalvinjäst, den 212. Jäser helt fint. O det luktade verkligen "riktigt" rödvin när jag silade väck bären.
Så ser jag här att jag kokat en saft på knappt 500 g rönnbär, (ajdå..), ett knappt halvkilo hallon samt 800 g köpta blåbär o pytsat i några dagar senare. (Blev så inspirerad av läsning här på forumet om att det är dumt att hälla vatten i vinet:). )
Så, vi får se vad detta måtte bliva för godsaker, (?!) Det är i alla fall kul att det jäser stabilt.

Att brygga vin var så otroligt roligt o givande att jag beställt en 10-liter plus en 15-litershink till att testa ut o verkligen Leka med naturens gotterier:) Har i alla fall planer på ett nässelvin nu till våren.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Frysbox-mix kanske..

Inlägg av Häxbryggaren »

Spännande recept blir säker kanon. :thumbup:
Ankila
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis sep 06, 2016 21:18

Re: Frysbox-mix kanske..

Inlägg av Ankila »

Rönnbär ja, sura sa räven...
Vad bra att inte din cider blev ödelagt! O tack för varningen:)
Kollade SG igår o den var på 10. Men smaken.. Håret reste sej nästan. Här var det surt o beskt så det förslår. Men det är hopp. Räknat o räknat, (igen), o denna morgon kommit fram till att om jag satsar på 12,5% så har jag ca 1,2 kg socker kvar att tillsätta. O en 5-6 liter vätska.
Så, kokar saft ännu en gång på några påsar skogsbärmix från affären. Det ska nog hålla rönnbären i schack. Kan man ju hoppas. Samt lagring, lagring.
Nästa gång ska rönnbären räknas noga, ett för ett :D
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster