Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ang. Edelmans Fikonvin+ koncentrerade bärsafter

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Ang. Edelmans Fikonvin+ koncentrerade bärsafter

Inlägg av Runa »

God Morgon i Vargtimmen!
Kreativiteten flödar och min lilla "jästgris" kluckar förnöjt här bredvid mig med 4 kluck/min.

Har umgåtts med Mr Edelmans bok de senaste dagarna och stärkts i min lust att skapa ett supergott Fikonvin med hjälp av stark saft/must av olika syrliga bär.
Ingredienser:
4 kg torkade Fikon, 1 kg katrinplommon Eco, 3kg slånbär, 250gr björnbär, 33 cl blåbär, 3l äppelmust,
+17 liter vatten inkokad/reducerad till 12 liter saft.

Recept på koncentrerad stark Fikonsaft:
1kg torkade fikon klipps sönder med sax och kokas i 1 liter vatten i 30 minuter. Silas.
De kokta fikonen kokas igen i 30 min med 1 liter nytt vatten varje gång och silning.
Koka 3 gånger.
Resultat: söt, stark fikonmust Oechle +85 helt utan frön och slafs.

Recept på koncenterard stark Katrinplommonsaft:
Gör som ovan men med 2 liter vatten i första koket annars blir det för tjockt.
Med 1 liter vatten i kok 2 och 3. Silas noga med silduk mellan varje kok då plommonen är kletiga. Oechle +100
Gjorde ett extra kok 4 med alla kokta katrinplommon i 2 liter stark osötad slånbärssaft i 15 minuter med resultat en otroligt vacker mörkröd färg (blåbärsröd) och stark, söt/kärv, intressant smak!

recept på koncentrerad Slånbärssaft:
Lakade ur frusna slånbär med kokhett vatten 2ggr.
3:e gången kokades saften tillsammans med bären i 40 minuter med resultat en kärv, smakrik mellanröd, stark saft med Oechle +60

RUNAS FIKONVIN
8 liter fikonsaft
3,6 liter katrinplommonsaft (3 liter slånbärsaft ihopkokat med katrinplommonen)
2.5 dl björnbärssaft
33 cl blåbärssaft (saxhyttegubbens 100% blåbär)
3 liter äppelmust pastoriserad
Edelmans portvinsjäst (förkultiverat i äppelmust + lite näring)
5g jästnärsalt
Allt vatten är inkokt i bären
5 dl socker löst i 75 cl av bärsaften
Oechle +70

/ Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans Fikonvin+ koncentrerade bärsafter

Inlägg av Runa »

Gokväll,
Imorse vid 9-tiden när jäsningen blivit något kraftigare tillsattes 1 kg socker upplöst i 1,5 liter äppelmust. Mitt på dagen bildades ca 1 dm skum i jäsdunken och det bubblar intensivt utan några uppehåll. Volymen i dunken står på 15 liter.

/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans Fikonvin+ koncentrerade bärsafter

Inlägg av Runa »

Gokväll,
Kreativiteten har dalat! Jag är orolig och har nog klantat mig igen! Hoppas innerligt på hjälp!

Sedan sist har jag tillsatt 2 kg socker i 1 liter äppelmust så sammanlagt är 3kg tillsatt (förutom 0,5 kg i starten innan OG +70) och i 6 dagar har det bubblat på starkt o fint.

Nu ikväll 2 plupp /min. Volym 17 liter och mätte SG +10 nu ikväll.

Jag har försökt räkna ut hur mycket socker som behövts utan att lyckas. Pinsamt att jag trots all hjälp i tidigare trådar inte fattar hur jag ska räkna!! Har räknat i två dagar utan att begripa och känner vanmakt!

Tror att jag ska tillsätta 260 gram socker/per liter för att få 16% alkohol och kommer då fram till 4.675...och sedan dra ifrån sockret från frukt/bären vilket jag inte klarar av.
Målsättning 16-17% alkohol.


1. Har jag tillsatt för mycket socker med 3,5kg?

2. Eller behövs det tillsättas mer socker för att nå 16-17 %? eftersom jästakten nu trappats ner?

Vore mer än Tacksam för hjälp!
/ Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ang. Edelmans Fikonvin+ koncentrerade bärsafter

Inlägg av Weinkeller »

Enklast är väl att räkna hur mycket socker vinet har innehållt och dela med volymen×konstanten.
Initial must:
~13×2.7×70~=2500
2500+1000+2000=5500g
Då är inte äpplemusten i de två extra sockertillsättningarna medräknad. Detta blir ca
2.5×2.7×50~=350
Så: 5850/(17×2,7)~=127
Detta är ditt "startoechsle"
Du ligger nu alltså på ca (127-10)/7,5=15.6%
Klarare?

Ps. Ställ gärna kärlet lite varmare för att underlätta utjäsningen. Jäser vinet ut till -5 så ligger du ju på ca 17.6%. Därefter kan du gå vidare med jässtopp och eventuell eftersötning.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans Fikonvin+ koncentrerade bärsafter

Inlägg av Runa »

God Morgon!
Allra bästaste Guru Weinkeller - jag har total tillit till dina uträkningar och lutar mig mot dom även om jag inte fattar ett smack!!.
När du säger att jag ligger på ca 15,6% redan så betyder det kanske att jag inte behöver tillsätta mer socker utan låta jäsa klart med detta lilla plupp 1 g/min?

Du är en Pärla och jag är oändligt Tacksam!
/Runa

P.S Såg inte ditt P.S i all hast. Jag kommer att följa ditt råd/Vilken lättnad!
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans Fikonvin+ koncentrerade bärsafter

Inlägg av Runa »

Weinkeller skrev:Ps. Ställ gärna kärlet lite varmare för att underlätta utjäsningen. Jäser vinet ut till -5 så ligger du ju på ca 17.6%. Därefter kan du gå vidare med jässtopp och eventuell eftersötning.
Glömde fråga:
1. Är 25 gr runt jästunnan en lämplig värme? Hur hög temp är max vid utjäsning?
/Runa
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Ang. Edelmans Fikonvin+ koncentrerade bärsafter

Inlägg av Toffeln »

Ställ tunnan rumsvarmt så blir det bra.
Wienkeller. Dit sätt att räkna abv är väl lite förenklat? Vinet borde ligga på nästan 18 procent eftersom din formel inte fungerar vid högre alkoholhalter.
Jag tror sitt vin redan jäst så mycket att jästen håller på att dö av alkoholförgiftning, därav det avtagande "pluppandet". Det som pluppar nu är förmodligen bara kolsyra som finns bundet i vätskan och håller på att frigöras.

http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/

Här brukar jag ta till hjälp om jag ska räkna alkohol/jäsning eller någonting annat jag behöver hjälp med. Märk väl att det finns två sätt att räkna abv. Det är alternative som du ska använda eftersom du passerat 6% gränsen.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Ang. Edelmans Fikonvin+ koncentrerade bärsafter

Inlägg av cissiny »

Runa skrev:
Weinkeller skrev:Ps. Ställ gärna kärlet lite varmare för att underlätta utjäsningen. Jäser vinet ut till -5 så ligger du ju på ca 17.6%. Därefter kan du gå vidare med jässtopp och eventuell eftersötning.
Glömde fråga:
1. Är 25 gr runt jästunnan en lämplig värme? Hur hög temp är max vid utjäsning?
/Runa
Min erfarenhet är att 22-23 grader är perfekt för att jäsa ut de sista procenten, testade varmvattenbad på drygt 30 grader en gång och det gillade inte jästen. Har ett "extrabadrum" som håller 22-23 grader, där står t ex mitt blåbärsvin som jag tror startades den 12/1, det pluppar ca 2 ggr/minut nu och jag ger det nog en vecka till innan jag silar av bären. Har märkt att jäsningen kan avta om man silar för tidigt. Om en vecka eller så så grovsilar jag och tillsätter svavel, därefter finsilning och tillsats av sorbat ca 30 minuter senare. Sedan klarning utomhus ett tag. Så småningom pytsar jag över i kranhink där det får stå ett tag med eftersötning så att jag verkligen ser att jäsningen avstannat.

Du får jättegärna använda min klistrade tråd ang beräkningar av sockertillsats och alkohol! Tanken är att fler än jag ska använda den ;) http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=18&t=22939

Lycka till!
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster