Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Summering av bryggåret 2016

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Summering av bryggåret 2016

Inlägg av cissiny »

Tänkte att det vore kul att utbyta erfarenheter, vilka av årets bryggningar är ni mest nöjda med?

Jag har ju gjort två vanliga äppelciderbryggningar, båda helt ok. Den senaste lite "fusk-Bozo-style", fyllde hinken med äpplen i bitar (hade inte vart frusna innan) med kärnor och allt och hällde över äppeljuice. Blev lite mer smak faktiskt.

Godast var nog starkcidern som jag gjorde på 40% pressad "bärmust" (jordgubbar, hallon och blåbär) och 60% egenpressad äppelmust. Eftersötade med en flaska outspädd jordgubbssaft. Den är otroligt god, lite syrlighet från hallonen slår igenom.

Testade ett "Latmaskens blåbärssoppevin", det blev helt ok men jag ska sätta en variant enbart på frysta blåbär och blåbärssoppepulver utrört i druvjuice, ingen äppeljuice alltså. Kan bli riktigt bra.

En favorit är mitt "portvin" på frysta hallon och druvjuice. Det blev sött, jäste nog bara ner till ca 30 oe. Troligen runt 15%. Starkt, sött men med en härlig syrlighet från hallonen. Verkligen en blandning jag kan rekommendera!

Har precis löst ca 100 gram socker i min jordgubbsrosé, den hade jäst ner till 1001 oe och det finns nog lite krut kvar i jästen, runt 14%. Ska flasktappa idag, man kan ju hoppas på lite bubbel till nyår... I nödfall med SodaStreamer.

Bärvinen aka evighetsmaskinen jäser fortfarande, efter flera månader. Var ju tänkt till nyår men det får stå ett tag till...

Ha ett riktigt gott nytt år! :beer: :rockin: :wave:
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Summering av bryggåret 2016

Inlägg av Arowanna »

@cissiny, låter som ett gott år i det stora hela, skulle jag vilja påstå! Väldigt fundersamt att evighetsmaskinen fortfarande puttrar, kan det vara så att det är på väg att bli vinäger kanske? Har inte testat att göra vinäger ännu, så vet inte hur processen fungerar eller om det skulle bidra till någon aktivitet i kärlet. Om inget annat borde man märka det på lukten!

Eftersom jag ännu inte sagt ett ord på detta forum kan jag väl slänga in ett par ord om mitt första år som "hembryggare". Det började med att jag och en polare satt arbetslösa och inte hade något att göra, så vi trallade in på Citygross, köpte en vinsats och diverse basutrustning. Det blev två satser i slutändan och jag har inte mycket att säga om det. Det var drickbart och funkade som en viss tröst när man var som mest uttråkad, men det var verkligen inget speciellt.

Kort därefter fick vi för oss att bara testa lite saker, så jag får väl börja lista dem:

Maskrosvin
Något min far nämnt genom åren och länge hade låtit väldigt gott, så detta blev vårt första försök på ”country wine”, eller vad det nu kallas. En sak är säker dock, vi var inte särskilt seriösa och jag har inte ens receptet nerskrivet. Jag minns att vi använde någon sirap med honungssmak, 4-5 liter maskrosor och socker. Som tidigare nämnt, vi var inte särskilt seriösa och natriummetabisulfit eller liknande användes inte. Smakade okej efter ett par månader, men på grund av att man var så satans nyfiken tog det snabbt slut, trots att det inte var en hit.

Björnbär-Kiwi-vin
Tror vi gjorde detta när vi haft lite för mycket att dricka och bra blev det inte. Minns att min polare tog med den sista flaskan när han flyttade, men jag minns bara att det var motbjudande och sött som tyskt godis.

Ingefäravin
Jag älskar ingefära, så jag kokade ingefära i vatten, slängde i socker och jäst. Kort och gott, det blev inte bra, för jag var troligen något påverkad och på fullt allvar tog jag inte detta seriöst heller. Smakade knappt ingefära i slutändan, sött som bara den och jag tror vi avbröt bryggningen efter ett par dagar av någon anledning.

Detta ska dock testas igen! Måste kunna göra ett vettigt ingefäravin, vägrar tro något annat!

Morotsvin
Detta var en kul upplevelse och efter detta tog bryggandet en hel annan riktning. Spoiler, jag kastade ut vinet efter sju dagar. Det började som ett någorlunda seriöst projekt, troligen början på att faktiskt ge vin ett seriöst försök, men det slutade i katastrof. Jag använde fortfarande inte natriummetabisulfit, hade redigt skräpig utrustning och det hela slutade med att vinet ruttnade efter en vecka. Kan inte säga mer än så, men min egen värdighet krävde att jag i alla fall gjorde ett seriöst vin efter denna katastrof.

Äppelvin
Trots ovanstående påstående så var jag bevisligen inte riktigt där ännu. Detta skulle bli ett mer seriöst projekt, men på grund av att man är en otålig person så blev även detta en viss typ av katastrof. Började med ungefär 8 kilo äpplen, hakade upp dem, slängde ner några bananer i mixen, lite russin och svart te. Slog över vatten och runt två kilo strösocker. Men på grund av att verken natriummetabisulfit eller pektinlyas användes så blev även detta ganska illa. Det står nu i en femliters-dunk och har fortfarande inte klarnat, men det smakar också redigt illa, så har inte haft någon lust att göra något åt det.

Jordgubbsvin
Nu så, nu hade jag införskaffat nytt material, nya råvaror och hade redigt byggt upp viljan att göra något seriöst.

Ingredienser
5000g jordgubbar
500g russin
5 bananer, endast frukt
2 citroner, juice och skal
1 kopp svart te
Socker för att resa alkoholvolymen till ungefär 12%
Vatten till 8 liters markering
Natriummetabisulfit och pektinlyas

Men även detta slutade ganska illa. Det blev förvånandevärt surt, är fortfarande odrickbart och det har nu gått ungefär 8 månader sedan vinet påbörjades. Gjorde även tre flaskor champagne av det, vilket blev drickbart då kolsyran dolde de överdrivet sura tonerna. Men bra blev det inte.

Krusbärsvin
Efter ha plockat krusbär från en buske som lämnade djupa stick i handleder och händer så tänkte jag göra sylt, men varför göra sylt när man kan göra vin av det?

Ingredienser
2200g krusbär
1100g socker
Vatten till 6 liters markering
Natriummetabisulfit och pektinlyas
Jäst, Red Star Premier Blanc

Skumt nog slutade detta som ett redigt tråkigt vin, troligen för att jag hade för mycket vatten. Men, en sak kan nämnas, det smakade redigt jävla bra när det var lätt kolsyrat, för självklart smakar man alltid lite då och då genom bryggningsprocessen. Jag är dock inte glad i mousserande vin och nu när kolsyran försvunnit smakar det tunt och tråkigt. Det skulle nog gå att rädda detta vin, men just nu står det i en dunk och väntar på att antingen buteljeras eller experimenteras med.

Eklövsvin
Jepp, eklöv. Hittade det på Jack Keller’s hemsida och blev redigt nyfiken.

Ingredienser
5 liter eklöv
1100g socker
Skal och juice från två citroner och tre apelsiner
Natriummetabisulfit, jästnäring och pektinlyas
Jäst, Red Star Premier Blanc

Är nu helt klart och står i en dunk och väntar på att buteljeras. Det är, tro det eller ej, helt okej. Det är inget att skriva hem om, men jag blev onekligen förvånad av att det smakar som ett okej vitt vin. Jag ska onekligen göra om detta, då jag hört att unga löv ska ge helt andra toner. Samt är det satans billigt om man råkar ha ekar på tomten…

Plommonvin
Vi har ett pyttelitet plommonträd på tomten och det gav frukt i år, så det kändes som en plan att göra vin av dem. Problemet var att det endast var något kilo på trädet så det krävde att man köpte några extra kilon, blev en mix av tre sorters plommon.

Ingredienser
3300g plommon (⅓ victoria, ⅓ domestica och ⅓ mirabelles)
1 liter Fontana Grape Juice
900g socker
Natriummetabisulfit, jästnäring, citronsyra, druvtanniner och pektinlyas
Jäst, Red Star Premier Cuvée

Detta lär inte smaka bra i år men runt 2018 kanske det går att dricka. Det luktar så satan gott dock, men kan inte riktigt säga något om det ännu. Kan nämna att jag fick problem med att vinet utvecklade ”rotten egg fart smell” (svavelväte), något som också hänt ett par gånger med de mindre seriösa projekten. Fixades snabbt med att tappa om vinet ett par gånger genom att tillföra en hel del syre och lite natriummetabisulfit och jästnäring.

Bananvin
Ett vin alla borde testa, för det är redigt billigt och processen är redigt underhållande. Att se golvmopsvatten förvandlas till en gyllene dryck är onekligen underbart.

Ingredienser
5000g bananer
500g gröna/vita russin
900g socker
Natriummetabisulfit, jästnäring, citronsyra, druvtanniner och pektinlyas
Jäst, Red Star Premier Cuvée

Men, trots att jag säger att ni ska göra detta vin, så måste jag tyvärr säga att det inte är drickbart, för jag tänkte mig inte för. Åkte ner till en affär i stan som ofta säljer bruna, snart ruttna bananer billigt. Detta är precis vad man är ute efter för att få ut så mycket socker som möjligt ur bananerna. Men, en sak jag inte tänkte på att kolla var om bananerna var tungt besprutade eller inte.

Varför spelar det någon roll? Man använder skalen i processen och besprutade bananer leder tydligen till att vinet smakar råttgift. Jag tror inte det är farligt att dricka, men det är så surt att hela kroppen viker sig när man smakar det. Jag kommer låta det stå i ett par år bara för att se om det går att rädda oavsett. Så om ni gör bananvin någon gång, ta en titt på vilka bananer det är ni köper eller undvik skalen helt och hållet.

Kiviks Äpplejuicevin
Ja, Kivik gör ju cider, så deras juice måste ju funka!

Ingredienser
5 liter Kivik Äpplejuice
375g bananer
125g russin
Natriummetabisulfit, jästnäring, citronsyra, druvtanniner och pektinlyas
Jäst, Red Star Premier Cuvée

Detta vin är redan klart, men kan inte drickas redigt ännu då det fortfarande smakar en hel del ”campden tablets”. Men, har smakat av det då och då och detta är det första vinet som jag gjort som faktiskt är redigt gott. Rekommenderar det starkt då processen är så simpel den kan bli.



Och det var nog allt, skulle jag tro! Lite sen, men gott nytt på er!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Vinproduktion 2016

Inlägg av Weinkeller »

Hej,
Det blev inte så många olika sorters viner i år men detta var vad jag hann med.

1. Äppelvin smaksatt med brunbär(surkörsbär)
Tillsatte 2500g socker till äppelmusten vilket gav ett OG på 1080. Ett halvt rör Edelmans Tannin åkte också med. Jäst Lalvin QA-23. Jäsning i ca 18-20C. Jässtoppade och tillsatte 1,5l äpplemust och 1l brunbärsnektar (saftmaja). FG -8 innan sötning så alkoholhalt ca 12 innan sötning och ca 11% efter. Trevligt torrt rosefärgat äppelvin med inslag av körsbär som ger en lite strävare avslutning. Lättdrucket men ändå med komplexitet. 7p/10 innan lagring.

2. Körsbärsvin 2016
17l äppelmust av den pastöriserade 25l dunken samt 2320g socker får jäsa ut innan ca 6kg körsbär och extra socker tillsätts. OG start ca 1,091. Jäst Lalvin KV-1116, volym ca 19l. Jästemp ca 23c.
2016-08-27: Omtappning till damejeanne och tillsats av 2,5kg socker via sockerlag samt körsbär.
2016-11-17: Mätte FG till 1,000 vilket ger ABV 16%, pH 3,5 vid 16,5C.
2016-12-11: Tappade om och tillsatte jässtopp.
2016-12-22: Smaksatte med ca 1l brunbärsnektar och tillförde klarningsmedel straxt innan nyår (chitosan)
2017-01-06: Tappade på flaska 54 st 33cl och 3l som blandades med brunbärscysern 3l.
Bra starkvin som upplevs halvtorrt trots bra utjäsning. Smakar gott redan nu men tror att lagring kan tillföra en trevlig komplexitet och en något torrare upplevelse. 7p/10 innan lagring.

Jag har påbörjat en hel del viner 2016 mestadels olika varianter av äpple med smaksättning men dessa får komma som en egen summering 2017.
/Weinkeller
joel93
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 25, 2016 16:39

Re: Summering av bryggåret 2016

Inlägg av joel93 »

Kul med så många udda viner Arowana! Får ta o prova några

Jag började mitt bryggande i november för att spara pengar som fattig student. Har inte sparat så mycket än pengar..... men det är fruktansvärt kul att brygga! En ny favorithobby, och fascinerande att det är så lätt att framställa alkohol. Det är riktigt kul att experimentera också. Börjar få för mycket vin också, vet inte vart jag ska göra av allt.

Mitt första vin var ett ekens med mer socker och mindre vatten, hamnade på 16% och smakar jäst så ingen höjdare. Men går att bli full på som fattig student. Har efter det satt en bulldog perfect pear cider 23l på kolsyrejäsning, fortfarande mycket jästlukt.

Har testat kaffevin som jag fick hälla ut för det lukta för äckligt. Sen gjorde jag ett försök med tropisk nektar, jäste 2l på några dagar så luktar sådär men den håller på att klarna.

Satser jag har på jäsning, morotsvin, apelsinvin, mjöd och svartvinbärssaftvinm, rosé vinsats

Framtida viner är: Rödbetsvin, risvin, päronvin, jäsa mjölkvin (ska gå tydligen) Tomatvin, kaffevin (som smakar gott), te-vin och kombucha te.
Pågående:
Svartvinbärsvin på Herrljungasaft 4,5l
Mjöd 5l
Apelsinjuicemäsk 2l
Morotsvin 5l
Cidersats: bulldog perfect pear 23l

Framtiden:
Rödbetssherry
Tomatvin
Risvin
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster