Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

När allt går fel - bra att ha svavla hemma...

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

När allt går fel - bra att ha svavla hemma...

Inlägg av cissiny »

Fick för mig att sätta något Madeiraliknande när jag fick 5-litersdamejeannen ledig idag.

*note to self - frukt och bär bör jäsas i hink, inte i damejeanne* :doh:

Nåja, kokade upp katrinplommon i juice, kom sen på att vätskan ska man nog hälla bort när man kokar bort konserveringsmedel. Fick koka i ca 15 minuter, sen hällde jag bort juicen. Lite slöseri, men men...

Sen skulle katrinplommon, fikon och russin i damejeannen. Har gjort sånt tidigare genom min "jättetratt". Visst går det, gjorde som jag gjort innan och använde en gaffel för att trycka ner genom tratten. Nu var det ju rätt stora mängder, varmt efter koket och gaffeln blev rätt glatt... Jodå, mycket riktigt, den gled ner i damejeannen... :shock: :doh: nåja, jag tog en ny gaffel och tänkte att jag får fiska upp den första gaffeln senare... och där åkte gaffel nr två ner i damejeannen...

Nåja, jag lyckades få upp den ena gaffeln med en stekpincett. Gaffel nr två satt fast, omöjligt trots att mamma och jag hjälptes åt med diverse redskap.

Nu kom jag på den eminenta idén att jag hade ju en oanvänd extra jäshink, det var väl bara att pytsa över innehållet i damejeannen i den?

Bara... varma katrinplommon, fikon och russin ville stanna kvar i plastdamejeannen. :doh: Som sagt - fruktmassajäsning görs lämpligast i hink, ej i damejeanne...

Alltså, jag försöker skaka/gräva/mosa ur "smeten" från damejeannen till hinken. Blåsor på fingrarna efter allt pill och jag vågar gissa att det kan ha blivit ganska kontaminerat...

Alltså - när jag efter en timme eller så fått ur det mesta så tillsattes en krossad Campden-tablett (svavla). Lite pectolase blev det också. Pytsade i allt jag hade av äppeljuice. Nu får det stå till fredag, då köper jag mer juice, då ska jag tillsätta det plus rehydrerad jäst (Lalvin EC-1118).

Angående mängderna - 1 kg fikon, 500 gram katrinplommon och 500 gram russin. Ca 1/10 blev nog kvar i damejeannen, kladd överallt, men förhoppningsvis går det att jäsa (om jag lyckats koka bort konservering och slipper infektion).
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: När allt går fel - bra att ha svavla hemma...

Inlägg av latmasken »

När man kokar bort konserveringsmedel (bara vissa sorter som går att koka bort) så handlar det om att det bryts ner vid hög temperatur (så det omvandlas till annat). Man behöver alltså inte hälla bort vätskan.

Jag minns inte vilket det är som förstörs vid hög temperatur dock.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: När allt går fel - bra att ha svavla hemma...

Inlägg av cissiny »

latmasken skrev:När man kokar bort konserveringsmedel (bara vissa sorter som går att koka bort) så handlar det om att det bryts ner vid hög temperatur (så det omvandlas till annat). Man behöver alltså inte hälla bort vätskan.

Jag minns inte vilket det är som förstörs vid hög temperatur dock.
Tack Latmasken! :thumbup:
Jag tror att det var Dan som nämnde det i någon tråd, att katrinplommon går att jäsa men att man ska koka dem i 15 minuter. Hade helt missat att de innehåller konservering, men kollade på burken och jag tror att det stod E200? Nåja, vi får se om det går att jäsa... Först och främst får svavlet vädras ur, väntar nog till fredag em med att tillsätta jäst. Med allt grävande i damejeannen och två gafflar (och petande med en sticka och en lång virknål...) kändes risken för kontaminering överhängande.... Aldrig mera fruktmassa i damejeanne :wink:
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: När allt går fel - bra att ha svavla hemma...

Inlägg av cissiny »

Nu har jag i alla fall tillsatt rehydrerad EC-1118, får se om det börjar jäsa... Svavlet verkar ha vädrats ut ordentligt, det luktade riktigt gott.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster