Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Era katastrofbryggningar - vad smakar illa?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Era katastrofbryggningar - vad smakar illa?

Inlägg av cissiny »

Tappade precis om min bryggning med fikon, färska clementiner mm. Den smakade apa när jag silade bort frukten och tyvärr har en tids bulklagring (och en ordentlig sockerlag) inte gjort det drickbart. Det smakade närmast magsaft innan, nu är det inte så surt men en rejäl beska finns det. Nu har jag avskiljt bottensatsen samt pytterester från vaniljstång samt pytsat i "wine conditioner". Troligen blir det att hälla ut eländet men det får stå ett tag till, trots allt är det den absolut dyraste bryggningen (sett till de färska fikonen som kostade skjortan).

Kan skriva ut receptet, men i korthet tror jag att påsen med clementiner som jag skalade och la i (utan kärnor) var det stora misstaget. Clementinerna visade sig vara ganska gulgröna och omogna.

Hursomhelst, brygden startades den 28/10, jässtoppat den 6/10, eftersötat m 1 kg socker samma dag, bulklagrat sedan dess.

Till min fråga - vilka brygder har ni misslyckats med? Vad smakar illa?

Vet ju att det vita på apelsiner ska undvikas t ex.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Era katastrofbryggningar - vad smakar illa?

Inlägg av Agneta W »

Åhh,

himla kul idé

Ska kolla om jag har sparat några recept från misslyckanden, återkommer i så fall. Vad jag numera tycker jag lyckas minst med är röda och vita vinbär faktiskt men har inte hällt ut dem än, de får en prövotid, det kan ju bero lite på att jag är mest förtjust i rödvin. Faktiskt att jag hällde ut ganska mycket fruktvin som jag hade lagrat i jordkällaren när vi flyttade ut hit men när jag inte tyckte de blev bättre och det var meningslöst att spara så blev det avloppsbrunnen, hoppas alkoholen hade avdunstat innan kommunen tömde brunnen.

Vet inte om det är ett misslyckande förresten, men när vi flyttade ut till glesbygden så fanns en hel skog av rabarber bakom vad som sedan blev snickar- resp väv-boden. Så jag satte glad i hågen 160 l rabarbervin och delade glatt med mig till kompisar. Somliga gillade det och somliga inte. Enligt Edelman skulle det bli som det finaste druvvin efter en tids lagring. Tja, så där men lite tveksamt, efter ett par år. Men det kanske är dags att prova igen, tror jag har ett par flaskor i skrubben under trappen och f ö finns det nog mer om jag bara letar.

Ha det bra!!

Agneta W
Åsa Nisse
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons aug 16, 2017 20:02

Re: Era katastrofbryggningar - vad smakar illa?

Inlägg av Åsa Nisse »

Använde mig av lite för mycket omogna vinbär i ett vitt vin=fy f*n..

Björksav, citron, fläder, svart te och lite väl hårt eftersötat blev inget bra det heller..

Även bryggt körsbärsvin på surkörsbär utan att eftersöta, det blev inte heller kanon gott.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Era katastrofbryggningar - vad smakar illa?

Inlägg av Toffeln »

Jag gjorde te-vin efter receptet här på forumet. Fy vad det smakade vidrigt! Smaken var att jämföras med ren sprit blandat med svagt te en stark grogg.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster