Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ny brygd 2 sorters äpplen, torkade blötlagda nypon, rödbetor

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Ny brygd 2 sorters äpplen, torkade blötlagda nypon, rödbetor

Inlägg av Agneta W »

Hejsan,
det är ju kul att prova, eller hur?
igår satte jag 1,8 liter torkade men nu blötlagda nypon - dessvärre verkade som att matberedaren pajade när jag ville krossa dem men med lite tur funkar den idag igen - kanske - testade inte.
0,350 delikatessrödbetor små rackare så jag visste nog inte vad jag köpte
9 kg äpplen av 2 sorter
4 kg socker.
plus kokvarmt vatten upp till totalt 25 liter i "hinken".
Mitt på dagen idag hade det svalnat till under 30 grader så då tillsatte jag jäst o näring. Och det dröjde inte länge förrän det började bluppa, 2 blupp idag på em och nu senare 5 blupp. Så sambon som är lite starkare än jag fick lyfta upp hinken så jag kunde få på den genomskinliga sopsäcken igen. Vill inte ha översvämning på vårt fina köksgolv.
Återkommer om det blir bra eller inte!
Agneta W
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Ny brygd 2 sorters äpplen, torkade blötlagda nypon, rödb

Inlägg av Häxbryggaren »

ja du får skriva en rad om det blir ris eller ros :wink:
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Ny brygd 2 sorters äpplen, torkade blötlagda nypon, rödb

Inlägg av cissiny »

Det låter intressant, har själv ca 2,5 kg rödbetor i frysen för senare användning. Jag använder dock inte vatten, bara juice (åpple eller druva beroende på vad jag vill få för typ av vin/cider). Satte en ny omgång med frysta äpplen i bitar, skivade morötter (hade ca 1,5 kg i kylen som behövde gå åt), russin och äppeljuice. När jag har med frukt eller grönsaker så tillsätter jag pectolase numera, min bärcider är långt ifrån klar, köpte pectolase efter det experimentet. Även mitt starkvin på bär ser ut att bli svårt att få klart, ingen pectolase där heller.

Ska bli spännande att höra hur din brygd blir! :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Ny brygd 2 sorters äpplen, torkade blötlagda nypon, rödb

Inlägg av Agneta W »

Gott Nytt År!

Skrev detta meddelande på fel ställe i förrgår, ursäkta.
Jo för ett par dagar sedan tappade jag om den här satsen. Eftersom jag hade fruktbitar i som jag inte hade mosat så blev det inte mer än 15 l efter omtappningen och silningen. Smaken var väl inte så oäven om än något ovanlig. Ställde satsen i garderoben under trappen, där det inte finns något element, så får den väl stå där till våren.
Parentetiskt kanske jag borde tala om att jag inte kör med jässtopp eller annat. Det är säkert OK för de som gillar det men de mest illasmakande viner jag har åstadkommit är med sådant. Smaken är olika.
Ha en bra dag, eller helst flera!
Agneta W
:oops:
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Ny brygd 2 sorters äpplen, torkade blötlagda nypon, rödb

Inlägg av Agneta W »

Hejsan,
Idag fick jag ett ryck att jag skulle städa upp i skrubben under trappen till övervåningen. Det första jag gjorde var att tappa om och upp den här brygden för den stod närmast dörren. Var en klar ljusorange vätska tills jag kom ner till bottensatsen. Om färgen kom från nypon eller rönnbär vet jag inte. Smaken var god! Påminner mig om något men vet inte vad. Vet inte heller om det kommer att bli matvin eller dessertvin. Det får stå ett tag till. Men jag kommer nog att upprepa vid tillfälle, så pass gott var det om det inte händer något.

F ö skulle jag vilja berätta att jag hittade en flaska i skafferiet som det stod ÄpKöVi 1987 på. Som ni förstår betyder det äpplen, körsbär och vinbär. Och 1987 bodde vi inte här. Smakade på den eftersom jag var på hälla-ut-skräp-humör men det smakade ju gott! Så jag bannade mig själv för allt hälla-ut-av-misslyckaden men nu i skrubbrensningen hittade jag en läskback med minst 10 flaskor! Smaken, ja, påminner nog lite om en mild sherry? Kan inte säga exakt men jag kommer inte att hälla ut fler av den här. Tilläggas kan att när jag satte den satsen följde jag Edelmans tips om tillsatser etc och det blev ju bra!

Ha det bra!
Agneta W
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Ny brygd 2 sorters äpplen, torkade blötlagda nypon, rödb

Inlägg av Agneta W »

Trodde jag,
idag bjöd jag sambon på en liten skvätt ÄpKöVi. Låt mig bara säga att han inte tyckte det smakade bra. Och då smakade jag också, inte alls lika gott som igår. Möjligen bekom inte luftens syre eller vad det är vinet så bra för det smakade inte bra. I och för sig har vi olika smak, han gillar sött och jag gillar mera typ rödvin. Men nu är det avloppet som gäller. Nästa tömning av avloppsbrunnen blir i december så det bör väl ha avdunstat till dess.
Ack ja.
:screwy:
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster