Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga om vinsvavla...

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
vatsug
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre nov 11, 2016 11:50

Fråga om vinsvavla...

Inlägg av vatsug »

Har nu ett äppelvin m lite nypon i ( 10 l ) som ska tappas om o sen stå på klarning i 3 mån, svavlade mäsken m ca 1 g vinsvavla, ska jag nu svavla vinet igen med 1 g vinsvavla i samband med omtappning ??
Har även ett rabarbervin ( 10 l ) som ska tappas på flaskor snart, klart o fint, men har endast svavlat mäsken, ska jag svavla det nu innan buteljering ? Och hur mycket vinsvavla ??
Tacksam för svar.
Hälsn Vatsug
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Fråga om vinsvavla...

Inlägg av Weinkeller »

1g per 10l är lagom mängd. Om du ska eftersöta kommer du behöva konserveringsmedel också.
/Weinkeller
vatsug
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre nov 11, 2016 11:50

Re: Fråga om vinsvavla...

Inlägg av vatsug »

Ok 1 g innan buteljering eller ??
Tappade om mitt äppelvin nu efter dryga 6 veckor , smakade lite sött men ganska gott,
Den ena jäsprovaren visade 0 , den ser ut som ett pennflöte ung. Den andra visade +5 , ser ut som en termometer m massa blyhagel i botten. Tror mest på den sista efter som det smakade lite sött.
Kommer det att jäsa ut till 0 om det får stå 2 veckor i rumstemp o sen ner i källarn (+14 ) i 3 mån för klarning ??
Hälsn Vatsug
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga om vinsvavla...

Inlägg av latmasken »

Svavla är inget som stannar i musten, när man tillsätter svavla så bildas en gas, det är den gasen som är verksam, men eftersom det är en gas så försvinner det mesta av den från musten. Har man ett slutet kärl så stannar kanske en del kvar, men med jäsrör försvinner det mesta.

Det är därför man oftast svavlar på nytt i samband med flasktappning (då stannar gasen kvar i flaskan eftersom man korkar igen den).
vatsug
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre nov 11, 2016 11:50

Re: Fråga om vinsvavla...

Inlägg av vatsug »

Ok , då vet jag. Svavlade mitt rabarbervin som står på klarning i källaren, ca 1 g och satte en kork i jäsröret så gasen blir kvar, passade på o provsmakade , riktigt gott, klart o fint. Flasktappning om 14 dar.
Verkar lovande. :D
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Fråga om vinsvavla...

Inlägg av Runa »

vatsug skrev:Ok , då vet jag. Svavlade mitt rabarbervin som står på klarning i källaren, ca 1 g och satte en kork i jäsröret så gasen blir kvar, passade på o provsmakade , riktigt gott, klart o fint. Flasktappning om 14 dar.
Verkar lovande. :D
Hej, dina frågor hjälpte även mig men jag är nyfiken på om du har vatten i ditt jäsrör efter svavling då du satt kork på jäsröret?
Hur länge stod ditt rabarbervin innan du flasktappade?

Blir glad om du svarar!
/Runa
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster