Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bärvin på ekfat?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Bärvin på ekfat?

Inlägg av Dr snuggels »

Jag har kommit över ett ekfat på Ca 10 liter. Det hade dock torkat så jag slog isär det och kollade invändigt.
Det var rostat, hade några fläckar efter mögel så jag rostade det med gasbrännare och slog ihop det igen.

Så nu har jag ett fat som jag är sugen på att göra något kul med.
Jag har bärvin ifrån 2015 som står o bulklagrar, gjort på röda o svarta vinbär, björnbär o lite annat smått o gott ifrån den svenska naturen.
Har annars vitvin på plommon, vitavinbär äpple o lite annat ifrån 2014 som snart skall tappas på flaska.
Är det något av detta man skulle kunna lagra i fatet?
Skall man svavla vinet i samband med att man fatlaglagrar?

Skulle vara kul att kanske köpa lite ful-whisky eller ful-rom och lagra i fatet efter att jag har haft vin i det ett par gånger (så spriten kan ligga ett år eller 2 utan att bli för "ekat").
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Bärvin på ekfat?

Inlägg av Weinkeller »

Bärvinet låter bra. Svavla ett gram i samband med omtappningen. Se till att fatet blir helt fullt och testa med vatten först så det är tätt.
/Weinkeller
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Bärvin på ekfat?

Inlägg av Dr snuggels »

Kanon,tack.
Då gör jag det.

Läste lite på nätet, det verkar som om de har testat med whisky på rödvinsfat, så det kanske provas senare.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Bärvin på ekfat?

Inlägg av Dr snuggels »

Det tog några dagar innan fatet blev tätt. (Fick fuska lite i ett hörn där det var en torrspricka som inte gick ihop. 3cm akvariesilikon gjorde susen).
MEN, nu är det 10 liter rött bärvin på lagring. Händer inget oförutsett så får det ligga en månad max 2.
Har Ca 15 liter till som inte blir fatlagrat, så det kommer väl göras ett smakprov senare för att se om det är värt besväret, (annat än att det är lite kul).

Sedan måste det finnas en hel del spännande möjligheter för ett bättre begagnat fat. IPA kanske 2 veckor på fat? Tysk fulsprit?
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Bärvin på ekfat?

Inlägg av Runa »

Hej,
Skoj att läsa om din ektunna! Kommer att följa din tråd och kolla vad som händer med ditt experiment.
Jag har också kommit över en liten ektunna med omkrets 84cm runt magen och 118cm omkrets på längden och det står Amstel på den. En liten fin tappkran i mässing på kortsidan och två metallband runt om på var sida. Förra veckan tänkte jag göra av med den eftersom jag inte trodde den gick att täta m.m.

Nu när du berättar om din tunna blir jag också inspirerad! Lade tunnan i badkaret, fyllde den med vatten men satte tyvärr på träpluggen ovanpå och nu har träet svällt och pluggen tycks omöjlig att få bort. Måste kanske låta den torka igen.

Skoj att läsa din tråd! Kommer att följa den.
/Runa
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Bärvin på ekfat?

Inlägg av Dr snuggels »

Tappade mitt ekfatslagrade bärvin på flaska i kväll.
Gjorde även en liten provsmakning på samma vin som legat kvar som bulk.
En tydlig skillnad, eken kändes tydligt, lite kärvare i smaken. Kommer öppna första flaskan om ett par år (om jag kan hålla mig).
Det oekade smakar gott men fruktigt.
Fyllde ekfatet med ytterligare 10 liter av samma bärvin, får ligga lika länge. Det bör då ha en något mildare kärvhet.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster