Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av cissiny »

Fick en galen idé... Jag har ju kört äpplen i råsaftcentrifug och kokat ihop bär till "saft" och sedan silat bort bären efter att jag mosat dem.

Funderar lite på om man inte kunde använda en maltpåse eller liknande vid cider-vinbryggning, dvs bären ligger i påsen i ett par dagar för att ge smak och sedan tar man helt enkelt upp påsen? Då slipper man ju sila musten, mindre risk för kontaminering? Har funderat ett tag på om man kunde använda en steriliserad tvättpåse men en maltpåse är väl ännu bättre?

Har nån testat det? Funkar det? Funderar också på att om jag sätter en rödvinssats nån gång i framtiden så kunde jag ju ha i en påse med bär, för att få extra smak. Gillar blandningen Cabernet Sauvignon och Syrah/Shiraz, kanske kunde jag testa en Cabernet med jordgubb/hallonpåse för bärighet lite åt Syrah/Shiraz-hållet? Påsen borde ju funka även för ekkuber om man vill ha det, tänker just att man ska slippa sila...

Edit - ändrade titeln på tråden, kanske bra med en tråd om tips rent allmänt? Fyll gärna på med era idéer!

Edit - hittade en filterpåse som verkar vara precis vad jag söker: http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... -dragsnore
Senast redigerad av cissiny, redigerad totalt 2 gånger.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Maltpåse för frukt och bär?

Inlägg av cissiny »

Litet tillägg... Tråden kan ju bli lite "smarta tips" istället...

Det är väl fler än jag som använder råsaftcentrifug, den ger rätt mycket skum på ytan av musten. Har testat lite olika grejer för att skumma av:
1. Hålslev - inte jättebra, blir lätt att man rör runt och inte får bort allt.
2. Silduk - tar evigheter, känns som kontamineringsrisk eftersom det rinner så långsamt.
3. Favoriten - vanlig enkel sil i metall. Har ju kört den för att mosa igenom bär, tar tid... Men fick infallet att sila äppelmust och voila, det skiljde skummet från den klara musten, funkar jättebra! :idea:
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av Runa »

Gokväll,
Pigga ideér Cissiny! Kul!

Jag har funderat i liknande banor men när jag kollade priserna på maltpåsarna var det inte lika kul. Däremot tänkte jag sy ihop egna påsar av silduk som kostar ca 20;- metern/ 120cm brett med persiennetråd som snöre, ifall jag ska prova och då kan man ju välja att göra stora påsar.
Ska bli intressant att höra ifall fler bryggare brukar använda påsarna på ditt sätt.

Jag är också förtjust i saftsilen av metall! Först grovsilar jag i en spagettikastrull - därefter lilla saftsilen - på sluttampen använder jag silduken så det går ganska snabbt.
Idag hittade jag silen från en spagettikastrull på loppis , som ny för endast 25;- så nu har jag två st. Det är min nya favorit och gör jobbet betydligt enklare!
/Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av latmasken »

IKEA har bra gardintyg som man kan sy påsar av. Jag har oöppnade gardiner från Rusta ligger som jag tänkt använda till sånt.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av cissiny »

Runa skrev:Gokväll,
Pigga ideér Cissiny! Kul!

Jag har funderat i liknande banor men när jag kollade priserna på maltpåsarna var det inte lika kul. Däremot tänkte jag sy ihop egna påsar av silduk som kostar ca 20;- metern/ 120cm brett med persiennetråd som snöre, ifall jag ska prova och då kan man ju välja att göra stora påsar.
Ska bli intressant att höra ifall fler bryggare brukar använda påsarna på ditt sätt.

Jag är också förtjust i saftsilen av metall! Först grovsilar jag i en spagettikastrull - därefter lilla saftsilen - på sluttampen använder jag silduken så det går ganska snabbt.
Idag hittade jag silen från en spagettikastrull på loppis , som ny för endast 25;- så nu har jag två st. Det är min nya favorit och gör jobbet betydligt enklare!
/Runa
Tack Runa!

Jo, jag tänkte att det kunde vara bra med lite tips! :)

Jag ska kolla upp lite olika varianter på filterpåsar, kul att fler tänkt i de banorna!

Riktigt fynd med spaghettikastrullssilen, jag älskar loppisar och ska nog leta efter nåt sånt jag med! Tack för tipset!

En annan sak som jag beställt, kommer nog imorgon, är en 100 ml dosspruta. Tänkte att en sån borde vara perfekt att ta prov för oechslemätning med. Man kan ju sticka ner den en liten bit och slippa få med "jässkum" på ytan, borde vara mer hygieniskt än att krångla med slev eller annat? Funkar den så lägger jag in länk till stället jag köpt den från.

Tack också till Latmasken för tips om tyg, jag tror inte att jag är så pigg på att sy något själv, här finns ingen symaskin längre (lång historia).
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av cissiny »

Runa skrev: Jag har funderat i liknande banor men när jag kollade priserna på maltpåsarna var det inte lika kul. Däremot tänkte jag sy ihop egna påsar av silduk som kostar ca 20;- metern/ 120cm brett med persiennetråd som snöre, ifall jag ska prova och då kan man ju välja att göra stora påsar.
Ska bli intressant att höra ifall fler bryggare brukar använda påsarna på ditt sätt.
/Runa
Lite alternativ om man inte vill sy själv:
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ll-10-pack
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... -dragsnore finns olika storlekar
En annan variant är att köpa tubgas, alltså en "tub" i valfri bredd och klippa i lagom längd, man kan ju sy eller knyta ihop i ändarna. Kikade på olika försäljare för kok/filterpåsar men Humle verkade ha bäst sortiment? Ang tubgas så säljs det nog på samma ställe som dosspruta som jag nämnde tidigare, kan ju vara bra att beställa båda samtidigt från samma ställe? :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av Kusken »

Ett roligt tips för att filtrera vin eller mäsk på frukt : Granris !! Provade detta på min plommonmäsk som är ett hevete att sila på grund av skalresterna som sätter igen allt som man försöker hälla den igenom. Jag tog en stabil plastback och borrade en massa 8 mm hål i botten. sen la jag ett ca tio cm tjockt lager med tvättat granris med kvistar i botten, och ställde den över en stor mäsktunna. Sen är det bara att hälla mäsken över. Rinner igenom ganska snabbt och silar bort alla grova fruktrester och kärnor. Detta räckte för mig som skulle destillera , men för vin kan man ju filtrera en gång till för att få det ännu klarare. Granris användes förr i tiden som filter för bla mjölk, det var darifrån jag fick iden. jag här använt detta knep även på wiskeymäsk som många gånger påminner om välling, funkar mycket bra även till det.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av cissiny »

Tack Kusken, verkligen spännande idé med granris! :thumbup:
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av cissiny »

Ännu en galen idé för påse att ha frukt/bär i...

Skulle man inte kunna köpa nylonstrumpor? :idea: Typ ett 5-pack knästrumpor = 10 "påsar" som man bara knyter ihop, lätt att ta ur frukt/bär, bara krama ur vätskan? Blir ju billigt även om man slänger strumpan efter användning.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av latmasken »

Det kan man. Jag undrar om det inte var här på forumet som nån beskrev hur han var in på Lindex eller nåt för att köpa strumpor och personalen vänligt hjälpte honom att hitta en färg som matchade hans hudfärg (trots att han sa att färgen inte spelade nån roll) :)
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Tips och tricks (var maltpåse för frukt och bär?)

Inlägg av cissiny »

latmasken skrev:Det kan man. Jag undrar om det inte var här på forumet som nån beskrev hur han var in på Lindex eller nåt för att köpa strumpor och personalen vänligt hjälpte honom att hitta en färg som matchade hans hudfärg (trots att han sa att färgen inte spelade nån roll) :)
:lol: :shock: :lol:

Ska absolut testa det framöver, som kvinna blir jag ju inte "misstänkt" om jag köper nylonstrumpor iaf :lol:
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster