Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Krusbär och äpple

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Krusbär och äpple

Inlägg av Häxbryggaren »

Ny batch för att testa slowjuicern. 5kg äpple Ingrid Marie och 5kg halvomogna krusbär. Slutvol. 12L
Jäst lavin EC-1118 +näring riktvärde alkohol 12-13 vol%. Eventuelt ett gr tanin.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Krusbär och äpple

Inlägg av Häxbryggaren »

20161127 tappat om. Det här blir nog bra ett rätt strävt vin med mycket krusbärssmak. Bara lite rädd att det blir lite för sött det stannade vid 10 OE.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Krusbär och äpple

Inlägg av Runa »

God Morgon,

Så spännande ditt kommande vin verkar!
Har du haft krusbären frysta innan?
Vad för slags juiceapparat har du?
Hur mycket socker har du haft i?
Ska det jäsa klart på damejeanne nu - eller?
Varför är OE 10?

/undrar Runa
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Krusbär och äpple

Inlägg av Häxbryggaren »

Jag har haft krusbärens frusna körde med en slowjuicer kuvingsc9600 sen värmde jag juicen till 70 grader för att döda alla basiller. Delsför att använda enzymer vid 50 grader för att bryta ned pektinet som det finns gott om i krusbär. Körde på edelmans recept på 2800g socker till 11,5 liter. Räknade lite snabbt att vinet stannade säkert på+10 OE därför att jästen dog av alkohlförgiftning :wink: skulle tro att vinet hamnat på ca 17%. Skulle ha mätt OE på musten. Ibland har man lite för bråttom.
Det är andra omtappningen på PET 11,5 damejean. Ska låta det stå i två mån till och sen tappa om till glas damejean. Rosé vinet jag gjorde i fjol har en viss bottensats i flaskan så därför tänkte jag bulklagra längre denna gång.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Krusbär och äpple

Inlägg av Runa »

Gokväll,
Tack för din beskrivning - jag gillar ditt sätt att brygga!
/Hälsar Runa
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Krusbär och äpple

Inlägg av Häxbryggaren »

Det svåraste med vinbryggning är att man ska ha tåååålamod. Nu när man gjort några satser så inser man att kvalité tar tid. Tur att bolaget finns under tiden man väntar. Då får man tomflaskor på köpet som en bonus :)
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Krusbär och äpple

Inlägg av Häxbryggaren »

Nu har jag tappat på flaska blev riktigt bra. Filtrerade vinet med en microns bomullsfilter via trycksatt corneliusfat för att ge vinet en extra polering. Vinet fick En tydlig karaktär med en viss strävhet samtigtigt rätt sött med en lång eftersmak av krusbär . Passar bra till tex biscotter .Man kan säga att det blev en blandning av rosé och dessertvin. Bästa vinet hitintills ska bli intressant att följa
Utvecklingen. Betyg 4/5
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Krusbär och äpple

Inlägg av Runa »

Grattis till fina vinet! Skoj att du delar med dig - alltid kul att höra hur resultatet blivit. Denna sommar ska jag samla krispiga krusbär.
/Runa
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Krusbär och äpple

Inlägg av Häxbryggaren »

Tror det blir blåbär och krusbär till den här säsongen :D
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster