Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Höstdagjämning - strålande dagar - sökande efter skogens guld; de skimrande, blåsvarta slånbären. Sylvassa taggar river och sliter i tröjan, kardborrarna biter sig fast, när bären kryper undan i det slingrande vassa riset.
Vill brygga mer nu! Höra det trivsamma kluckandet!

Har fått ihop 7 rågade kilon, rensade, sköljda och instoppade i frysen. Fortsätter att samla ett tag till för att kunna fortsätta brygga i vinter ifall lusten är lika stark då.
Men här och nu är jag inne på att starta ett Bourgogne vin på ca 12%.

Gillar Edelmans recept nr 18 eftersom slånbären behålles hela och översköljes med kokande vatten i tre omgångar som när man kokar slånbärssaft. Känner inte för att krossa bären så kärnorna går sönder med tanke på den kärva beskan.
Lockas att blanda med hans äppelmust-recept nr 15 C. Antingen 50/50 eller 75/25 med övervikt slån.

1. Någon som har provat något liknande?

/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Gokväll,
Slånbär tycks inte vara populär bland bryggare? Det verkar som att Flädern ligger bättre till om man kikar på inläggen. Nu är bären mogna, fina och en del helt svarta och goda. Måste verkligen slå ett slag för dom!

Imorse hällde jag ner 10 kg frusna slånbär i tunnan och hällde över 16 liter kokhett vatten. Imorgon gör jag om proceduren.
Det känns skoj att smida nya planer och till helgen räknar jag med att starta med jäst m.m. Har införskaffat fin kallpressad, pastöriserad äppelmust. Har inte bestämt än hur många liter jag ska göra.
/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Gokväll,

Nu är jästunnan påbörjad med volym 17 liter:

14 liter silad Slånbärssaft
3 liter pastöriserad äppelmust
jäst RC 212 ("väckt")
10 g jästnäring
8 dl bryggsocker
Oechsle 35

Färgen är helt fantastisk och allt känns spännande!
Vill att vinet ska hamna på ca 12% alkoholstyrka.
Jag har försökt räkna och kommit fram till att musten innehåller 1,6 liter socker...

1. Kan det vara så?
2. klarar inte av att räkna ut hur mycket socker jag ska fylla på när det börjat jäsa?
3. Antar att jag ska fylla på två gånger?

Vore mycket Tacksam för hjälp!
/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Weinkeller »

Du kan tillsätta i en eller två omgångar, jag hade tillsatt allt i en för enkelhetens skull. Mängden är ju inte så stor med din önskade alkoholhalt.

Du behöver ca 85 oechsle för att nå 12%. Du behöver alltså addera: 85-35=50 oechsle. Detta motsvarar ca 50×2,7g/l = 135g/l volymen kommer ju öka med ca två liter så räkna med 135×17 + (2*85×2,7) = 2295+459=~2750g

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Innerligt Tack!
/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Gomorron,
Igår morse hördes det första kluckandet, ett efterlängtat ljud!

För en stund sedan matades jästen med 2350g bryggsocker och 400g muscovador rörsocker och blev jätteglad! Nu bubblar den snabbare o snabbare...skönt att allt funkar!
/Runa
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Häxbryggaren »

Hej Runa kör du mörk eller ljus muscovadosocker? Vet de tusan om jag smakat slånbär hur växer dessa bär?
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Hej!
Jag kör den mörka, tycker den ser godare ut och doftar så gott.
Slånbär växer ofta runt åkrar i stora taggiga buskage eller runt skogsdungar. På våren
ser man oftast klungor av vitblommande grå buskage i öar ute på åkrarna och den växer ofta på samma ställen som nyponbuskar.
Grenarna är långa, böjliga och ibland fullproppade med stora blåsvarta bär i klasar som små krikon eller små vindruvor.

Efter denna fantastiska sommar tycks dom finare än någonsin! Aldrig har jag smakat så mogna, mjuka svartblå slånbär!
Absolut värda att plocka!
/Hälsar Runa
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Häxbryggaren »

Får nog åka söderut då här uppe i Luleå växer inga slånbär. Men man tager vad man haver :wink: men du får skriva en rad sen om hur vinet smakar. :D Nästa år ska jag ut iskogen och leta odon och kråkbär för rödvin 2017.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

så synd! Vet att dom tål zon 4 men ni har väl zon 5 i Luleå?
Men kråkbär är inte fy skam det heller. Jag har plockat dom i Tornedalen sent på hösten innan snön kom. Ni har ju tranbär uppe hos er men då får man ju klafsa runt på myren i timmar för att få ihop till en dl och blöt blir man.
Lycka till med ditt vin!/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Gomorron!
Nu har det hänt en del i jäsbyttan!

Igår kom inte ett endaste litet kluck och idag finns ingen rörelse. Jäsningen har pågått i 12 dygn och nu undrar jag förstås om
det är dags att jag gör något eller är det för tidigt?
Tog upp några dl med hävertens hjälp och då pös det ut kolsyra.

Oechle nu på morgonen +3.

I botten ligger en ful gulbeige smet på 3 cm som ser oroande och läbbig ut!

1. Kan bottensmeten ge dålig smak på vinet?

2. Bör jag omtappa en första gång - göra ren jäsdunken - hälla tillbaks och låta jäsa vidare?

Tacksam för svar!
/Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av latmasken »

Bottensatsen kan ge smak, men då pratar vi om flera månaders lagring. Än så länge är det alltså knappast nån fara. Det är bättre att låta det klarna mer och låta bottensatsen sjunka ihop mer.


Jag vill nog påstå att det är större risk att du infekterar vinet vid omtappningen än att det får dålig smak från bottensatsen. Nu när vinet jäst klart så skyddas det inte längre av jästen, och det skyddande koldioxidtäcket i dunken försvinner ju antagligen vid omtappning.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Weinkeller »

Om du har möjlighet kan du flytta vinet till ett lite varmare ställe och låta det jäsa ut. Det är inte många oechsle kvar att jäsa ut nu. Du bör komma ner under noll, helst runt -5 innan du går vidare med jässtopp och sötning.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av Runa »

Gokväll!
Stort TACK till er båda för snabba svar!

Har öppnat ugnsluckan för att få upp värmen lite i köket där dunken står o har nu 24gr men det går ju inte att ha på spisen inatt så den värmen kan jag inte hålla hela tiden. Det lustiga är att jästen tycks ha piggnat till nyss och kluckade glatt några gånger! Måste bero på den sköna värmen.

Tar till mig era kloka råd och håller mig i skinnet ett tag!
/ hälsar en lugnad Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ang. Edelmans slånbärsrecept till rödvin.

Inlägg av latmasken »

Jästen blir piggare när det blir varmare (det är därför det är bra att höja lite mot slutet), men värmen gör också att innehållet i jäskärlet expanderar, vilket också ger bubbel i jäsröret. Men beror bubblet på att innehållet expanderar så kommer det att bubbla baklänges när innehållet svalnar och drar ihop sig.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst