Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter vin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

God Morgon!
Här i köket kluckar det inget alls och jag saknar trivseln!

Det pågår trots allt lite jäsning eftersom locket är en aning svullet fortfarande och
om jag trycker lite lätt så bubblar det till i röret. Men det märks att kolsyran minskat.

Har haft på ugnen med öppen lucka då och då så temperaturen varit mellan 23 - 24gr.

Nu jagar jag med ljus och lykta efter gamla svagdricksflaskor i träkorg för att kunna tappa om till helgen.
/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

God Morgon!
Fullmåne inatt med funderingar i vargtimmen.

Jäs-dunkens lock är fortfarande lite svullet och när jag trycker lätt så bubblar det till lite i jäsröret så det jäser fortfarande.
Har lyckats finna några svagdricksflaskor med träkorgar ( Loppis och Tradera) som jag ska rengöra idag.

Tänker kolla Oc idag och smaka.

Nu grunnar jag på ev. Eftersötning: Känner inte för att ha i strösocker nu men,

1. Hur vore det att söta med druvsaft eller likörbas?


2. Något annat att vara vaksam på i samband med omtappning och eftersötning?

/Tacksam för råd!
Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Känner mig vilsen!

Nu på morgonen kollade jag Oe som visade +18. Köpte bryggsocker igår efter råd från PGW-butiken.
Tänkte efter-söta i stora jästdunken innan jag tappar om till damejeanner. Förstår mig inte på Oe 18?

Läser att fylligt portvin/Madeira smakar bäst vid + 30 +40.

1. Ska jag eftersöta?
2. hur mycket bryggsocker isåfall?

Oj så gärna jag vill få svar!/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Lugn och fin! Ditt vin är långt ifrån klart. Eftersötning gör du efter smak när vinet jäst ut och klarnat från jästen. Tappa om och låt vinet stå ett par månader innan du går vidare.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Innerligt Tack för ovärderlig hjälp!

Kände mig trygg och glad efter svaret så i morse påbörjade jag projektet omtappning.

Trots allt stöd och ledsagning har jag nu ställt till med en smärre katastrof! Vet inte om allt är kört?

Efter att ha klorat allt stoppade jag ner häverten i lockets hål. Lyckades fylla en 10-liters damejeanne full.
Flyttade slangen till nästa 10-litersflaska som fylldes till hälften då det tog stopp.

Tippade på stora tunnan men ingenting kom. Drog upp hävertens plaströr och försökte förlänga det - stoppade ner det i stora tunnan och försökte igen utan att något vin kom. Nu lossnade, till råga på allt, det utdragna röret i häverten och ramlade ner i tunnan!

Försökte sansa mig och TÄNKA! Lyckades inget vidare!
Brister totalt i erfarenhet vad gäller hävertar och konsekvenser av vad jag nu ställt till med.

Nu var jag desperat! Fram med en tratt - satte den på en 5-litersdamejean - vände upp och ner på stora jästunnan och fyllde fullt.
På med gummikorkar och jäsrör på två fyllda och den halvfulla 10-liters.

Nu har jag en helfylld 10-liters och en halvfylld 10-liters damejeanne som behöver fyllas ända upp.

Och en 5-liters helt fylld med vin + bottenslam.
Och ett par liter (slammiga) finns kvar i jästunnan som jag funderar på att tömma ner i 2 mindre flaskor så länge.

1. Har jag saboterat allt nu? Finns det något hopp om att reda ut detta?

Undrar Runa efter höjden av klantighet
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Försök att fylla den halvfyllda med hjälp av det du har kvar eller låt det vara. Träna sen på häverten till nästa gång ;)

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Bäste Guru!

1. Tycker du att jag ska vänta på att slammet lägger sig i min 5-litersflaska och därefter försöka förflytta det med hjälp av häverten till den halvfyllda 10-liters damejeannen?

2. har dessutom 2 st 1-litersflaskor fyllda med bottenvin. Om jag väntar på att slammet lägger sig, kan man även då tänka sig att fylla på med dem ifall det saknas lite i 10-liters flaskan?

P.S Jag hade faktiskt tränat med häverten, men förstod inte hur man använde det inskjutna plaströret - upptäckte det för sent. Nu ska jag träna igen eller skaffa en annan hävert. Förresten är det väl en jäkligt underlig konstruktion - det där extra plaströret??

Är så Tacksam att få hjälp + en glad smiley!
/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Japp, tappa över när det sedimenterat. Det är bra att ha toppade kärl för slutjäsning/klarning då det kan ta lite tid.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Efter besök på PGW-butiken fick jag hjälp att sätta ihop häverten och det lilla plaströret fungerade finfint!

Nu står 2 st 10-liters damejeanner + 1st 2-litersflaska i sina träkorgar och ser jättefina ut! Gummikorkar + jäsrör på plats där vattnet placerat sig på en sida. Nu håller jag tummarna att kalabaliken och röran inte orsakat något kommande problem ( använde tex en ren men oklorad tratt).

En av 10-liters är inte fylld ända upp till korken. Det saknas 5- 6 centimeter.

1. Kan det tomma utrymmet orsaka problem? Vore det OK att fylla ut med lite sockerlösning?

/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Du kan toppa upp med kokt vatten eller sockerlag.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

God Morgon!
Fyllde på lite sockerlag så alla tre damejeannerna är rågade nu och jag har pustat ut. Nu antar jag att vinet ska få jäsa klart - vila
några månader - klarna...
Ang. Edelmans grundregel så blev det inte riktigt som han sa. Jag hade så mycket olika bär, allt var så kul - jag tappade räkningen och så här blev det:

6kg svarta vinbär, 4 kg hallon, 8 kg krikon, 2 kg röda vinbär, 1,5 liter äppeljuice.
Kokades och silades till 16 liter saft ( 6 liter vatten + 1,5 liter socker från saftkoket).

Det blev 10 liter koncentrerad saft + 10 liter vatten + ca 7 kg socker (lag) = 22 liter tappat på flaskor

Kanhända blir detta för kraftigt men då kanske det går att rätta till genom att blanda ut?

Till Forumet och Guru Weinkeller tackar jag allra ödmjukast för tålamod, stöd och ledsagning!

P.S Nu är jag taggad, inspirerad och saknar det trivsamma kluckandet. Ska börja insamling av slånbär! D.S
/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Blir det för kraftigt så brukar lite längre lagring räcka. Buteljerar du vinet väl så kan du dricka det under många år framöver. Vill du dricka det ugnt så buteljera lite på småflaskor och följ utvecklingen.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Gomorron,

Du säger "buteljera vinet väl"...

Novis som jag är undrar jag om du vill ge mig några råd på vägen?
Tänker på alla olika typer av korkar?
Läste någonstans att du ångade dina korkar i en sil ovanför kokande vatten men jag kan inte hitta det inlägget.
Blötlägga eller inte...
Blir jätteglad om du delar med av din erfarenhet!
/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Antingen ångad eller badad naturkork med krymphätta alternativt syntetisk vinkork. Syntetisk föredrar jag men naturkork är ju lite lyxigare på något sätt.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Tack för tipset!
Nu är den syntetiska slut i lager på PGW men den kommer kanske åter. Ska kolla vidare - Tack!
/Runa
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster