Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter vin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Har inte satt igång ännu men nu har jag saftat klart och bestämt mig för att sätta 20 liter istället.
Glömde att fråga:

1. Ska jag " väcka" jästen i vatten innan som många pratar om? I vinboken.online står det att den ska lösas i vatten och då tänker jag att det kanske blir fel om jag häller påsen med K1-V1116 ner i saftbyttan?

2. Om jästen ska "väckas" undrar jag hur länge den kan stå upplöst innan man blandar ner den i saftbyttan? Det står att temperaturskillnaden endast får vara 2-3- grader?

3. Är det Ok att blanda i 10 gr jästnärsalt samtidigt med jästen?

Vore jättetacksam för svar.
/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Det är en fördel att rehydrera jästen. Det är inte superkänsligt med temperaturskillnaden men man vill vara i närheten. Instruktion brukar stå på påsen, annars är 15-30min lagom tid. Är bara till att använda kokt avsvalnat vatten och täck över med lock av tex folie så inget skräp kommer med. Dela gärna upp näringen 5g först och 5g efter det har hamnat på damejeanne.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Du är verkligen " räddaren i nöden"! Tusen Tack!
/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Igår kl. 17 startades allt. Har nog redan gjort en del tavlor eftersom jag hade svårt att hinna med i svängarna med temperaturer hit o dit, rengöring, anteckna m.m. Det var spännande och pirrigt.

Nu kl. 6.30 händer det saker i hinken!
Jäsmätarens vatten har hamnat på vänster sida, locket på hinken sväller uppåt så när jag trycker lite bubblar det till i jäsröret och ca 1 dm skum syns ovanpå saften.

Mina tavlor hittills (som jag vet om):
1. Mätte OC när all saft hällts i hinken innan jag hällde i vatten till 65.
2. Kokade 4 liter vatten (rädd för baccilusker), lät det svalna lite och hällde det i hinken. Nu vill jag minnas att man inte alls skulle koka vattnet eftersom syret då försvinner, eller?

3. Nu uppstår förstås nya funderingar! Matte är sannerligen inte min starka sida!
Var ängslig att jästen inte skulle gilla om jag hade för mycket socker vid starten och nu förstår jag att det måste tillföras ganska många kg ifall alkoholprocenten ska komma upp i åtminstone 16-17%.
Har försökt räkna ut och kommit fram 3,6 kg men, men, men.....

Vet ju inte om OC-värdet blivit annorlunda om jag mätt efter att jag tillförde 4 liter vatten?
/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Volym och OG innan vattnet? Volym efter?

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

volym 15 liter saft som innehöll ca 5,5 liter vatten från saftkoken. Mätte OC till 65.
Tillförde 4 liter vatten till 19.

Stor dramatik idag! Mängder av skum fyllde hela tunnan. Jäsröret hade täppts igen av skum och locket buktat uppåt så en glipa öppnat sig där skummet pressat sig ut -och ingenting bubblade. Jag kom hem i grevens tid och fyllde på jäsröret med vatten och ruskade på tunnan som då började jäsa igen med stormande fart på bubblorna i röret. Nu bubblar det kraftfullt men sansat i vänstra sidan på röret.
Nu står volymstrecket på drygt 18 eftersom en del har runnit ut./Runa
P.s.
Eftersom jäsningen är stark kan det bli så att det lilla socker som finns kommer att förbrukas så snabbt att jag snart (kanske imorgon) bör fylla på med sockerlösning?
Om man inte ska ta av locket hur fyller man då på? Kan man ta bort jäsröret, sätta en sil där och fylla på? Eller? D.s
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Ditt OG är 65×(15/19)=51.
För 17% behöver du ett OG på ca 120-125 om det jäser ut helt torrt. Tänk även på att 1kg socker ökar volymen med ca 0.6l. Jag hade tillsatt 4700g socker och räknar med att volymen ökar till ca 22l från sockerlaget. (75×2,7×20+125×2,7×2).

Sockertillsättningarna gör du lämpligast i två omgångar. 2700g resp 2000g.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Innerligt Tack!
/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Friden har lägrat sig!
Jästen är matad med 2,7 kg och plupparna kommer med 43 gånger/minuten. Hoppas det är en bra takt.
Nu när dramatiken är över känns det som när hästarna i stallet står och mumsar från havresäcken.
Just nu är jag uppfylld av tacksamhet att ha funnit detta Forum med all ovärderlig hjälp jag fått! Tack - Tack!
hälsar glada Runa
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av latmasken »

Runa skrev: 2. Kokade 4 liter vatten (rädd för baccilusker), lät det svalna lite och hällde det i hinken. Nu vill jag minnas att man inte alls skulle koka vattnet eftersom syret då försvinner, eller?
Med en så liten vattentillsats spelar det inte så stor roll. Det hade varit skillnad om det varit kanske 10 liter vatten.

Grejen är att när jästen börjar jobba så vill man att den ska försöka sig, det gör den bäst om den har tillgång till syre.

Man kan skaka hinken eller vispa musten för att syresätta. Ölbryggare brukar väl nöja sig med att hälla vörten från ett kärl till ett annat tror jag, men de som är lite mer seriösa bubblar luft eller syrgas genom vörten för att syresätta.

Det handlar mycket om hur mycket man vill vara perfektionist. Jag resonerar som så att jag brygger som hobby och då vill jag inte att det ska vara för avancerat utan för mig räcker "good enough".
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Syresättning har ingen större betydelse vid jäsning med torrjäst, tillsätter man lite näring brukar vinjäst jobba på bra i must. Cellantalet brukar redan vara högt och jästen är designad för att arbeta med stor volym utan förkultivering eller extra syresättning. Vid uppodlande av våt jäst är förhållandet omvänt.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Tack för svar!
Till"Latmasken" vill jag svara att jag inte heller vill vara en perfektionist men gärna vill tillgodose Jästen behov. Jag gillar inte tanken på att ge den fel förutsättningar att leva och föröka sig. Helst hade jag velat ge den källvatten från Älta i Nacka som jag hade i en dunk men allt blev så rörigt och nervigt att jag gav den uppkokt vattenledningsvatten istället. Dessutom kokt medan källans vatten kom från jordens inre och porlade friskt av syre.

Och Weinkeller vill jag tacka för allt stöd! Min lilla "jästgris" pluppar och har sig 53 gånger i minuten och jag är oändligt tacksam!
P.S Är väl medveten om att ovädret kan braka lös när som helst men just nu råder Frid!
/Hälsar Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Nu har "pluppandet" minskat i kraft och kommer 27- 29 ggr/minuten. Jag vickar på hinken flera gånger om dan med tanke på att sockerlösningen kanske sjönk till botten.

1.Verkar allt vara som det ska?
2. När är det dags att tillföra den sista sockerlösningen?

/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

1. Japp, jäshastigheten beror bla på temperaturen. Det behöver inte bli bättre för att det jäser snabbt och varmt. Du behöver inte vicka mer på jäskärlet, det sköter sig självt nu.
2. Vänta tills frekvensen sjunkit ned till några plupp i minuten, det är inte superkänsligt heller på något sätt.

Vin tar sin tid att göra så otålighet är ingen bra egenskap. Räkna med att det dröjer minst ett år men kanske ännu hellre 3-4 år innan du kan njuta av ditt starkvin på riktigt.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

"Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge"
/Runa
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster