Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter vin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Idag tillsatte jag en sockerlösning av 1 kg strösocker + 1 kg mörkt muscovadorsocker. Lösningen blev mörkt brun och nu syns den tydligt nere på botten av jästunnan. Har vickat flera gånger men sockret ligger kvar drygt 2 cm.

1. Kan jästen ändå tillgodogöra sig lösningen?

Undrar Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Förmodligen, vänta någon vecka och se vad som händer...

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Gokväll!

Nu har sockerlösningen från botten försvunnit. Pluppen kommer 2ggr/minut. Allt har lugnat ner sig och jag har nya funderingar:

Har tillfört allt socker och inte gjort någon omtappning ännu och Jäshinkens volym visar 24 liter.
Eftersom volymen är så stor tänkte jag tappa om på två mindre jäshinkar med hälften i varje, sätta jäsrör och låta det fortsätta jäsa i dom innan jag tappar om ytterligare till damejeanner för efterjäsning och klarning.

Tänker att det skulle vara bättre ifall jäsningen upphör och det uppstår ett tomt utrymme där kolsyran funnits i den stora 25l-hinken och man skulle behöva fylla ut det tomma utrymmet.

1. Bör jag tappa om för första gången snart? smaka och ev. eftersöta innan jäsningen minskat för mycket?

2. Tänker jag fel om det här med jäshinkarna?
Och hur länge kan vinet efterjäsa i jäshinkar innan det får komma till damejeanner?

Tacksam för svar!
/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Omtappning på två hinkar ser jag ingen vinning med. Omtappning gör du i samband med sista sockertillsatsen eller för klarning. Det beror helt på hur länge du tänkt att vinet ska stå på jäsning och metod för klarning.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Min tanke med omtappning:

Få bort den stora jäshinken med fastkletat svart vinbärsskum på insidan som ser så oaptitlig ut och lockar dansande fruktflugor - trots alla flugfångare med vinäger.Jag orkar inte förflytta hinken från pallen i mitt lilla kök och den kan inte stå där hela vintern.
( bor i en liten 1:a)

Vill mäta OG + ev. eftersöta + lägga i resten av jästnäringen.
Vill absolut inte att jäsningen avstannar för tidigt!
I två mindre 10-litersdunkar med jäsrör skulle jag kunna skaka om ifall jäsningen vill upphöra för tidigt och kunna förflytta dem vid behov.
Och fylla på upp till kanten ifall kolsyreutvecklingen minskar så det inte finns något tomt utrymme som skulle kunna orsaka infektion.

Vill att vinet mognar och klarnar naturligt och det får ta all tid som behövs.

Tänker att det vore mer lättskött att fylla på damejeanner först när jäsningen är klar och vinet börjar klarna.

/ Är jag helt ute och cyklar?/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Jag tycker du ska tappa om direkt till damejeanner från din stora tunna. Infektioner åker sällan i vin som jäser, särskilt om man låter bli att öppna och tappa om och greja. Jag tycker du ska jäsa ut vinet nästan helt och sedan tappa om för slutjäsning och klarning på damejeanne i några månader.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Tack - Tack!

När du säger "jäsa ut vinet nästan helt" vad ska jag vara observant på?

Just nu kommer ett ganska svagt plupp varannan minut och då tänker jag att jäsningen håller på att trappa ner?

Bekymrar mig över att den sista jästnäringen på 5 g inte är tillsatt.
Likaså funderar jag på detta med eftersötning eftersom jag inte vet OG. Har ju inte öppnat hinken en enda gång och vet inte hur jag går vidare just nu?

Tacksam för svar/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Runa skrev:Tack - Tack!

När du säger "jäsa ut vinet nästan helt" vad ska jag vara observant på?

Just nu kommer ett ganska svagt plupp varannan minut och då tänker jag att jäsningen håller på att trappa ner?

Bekymrar mig över att den sista jästnäringen på 5 g inte är tillsatt.
Likaså funderar jag på detta med eftersötning eftersom jag inte vet OG. Har ju inte öppnat hinken en enda gång och vet inte hur jag går vidare just nu?

Tacksam för svar/Runa
Hur mycket socker har du tillsatt och hur mycket mer räknar du med att tillsätta? Känns som det kan vara dags snart...

Eftersötning gör du först efter jässtopp och innan klarning om du tycker vinet är för torrt.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Den 24/8 hjälpte du mig att räkna ut hur mycket socker som behövdes utifrån OG m.m.

25/8 tillsattes 2,7 kg och 31/8 - 2 kg.

Delade upp jästnäringen och gav jästen 5 g vid starten den 23/8.

Räknar inte med att mer socker behövs men eftersom jäsningen tycks trappa ner så snart trodde jag att jästen kanske behöver resten av näringen + lite socker för att kunna jäsa klart?

Vill ju att alk.halten ska komma upp i 17-18% också.

/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Tillsätt 700g socker (pga dina 24l) och näringen i ett lag på så lite vatten som möjligt. När du sedan är nere i jästakten du har nu tappar du om.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Nu förstår inte jag...Hoppas du har möjlighet att förklara?

Vadå p.g.a mina 24 liter?

Jag hade 19 liter med OG 65 som efter de två sockerlösningarna steg till 24 liter.

Ska det verkligen tillsättas mer socker utan att jag vet vilket OG det är nu och utan att jag smakat ifall det är sött?

Isåfall måste jag förstå varför?

P.S Känner mig busdum just nu som tjatar och frågar på detta vis! Förstår om ditt tålamod tryter! Men hoppas ändå på ett svar.D.S

/korkhuvudet Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Runa skrev:Nu förstår inte jag...Hoppas du har möjlighet att förklara?

Vadå p.g.a mina 24 liter?

Jag hade 19 liter med OG 65 som efter de två sockerlösningarna steg till 24 liter.

Ska det verkligen tillsättas mer socker utan att jag vet vilket OG det är nu och utan att jag smakat ifall det är sött?

Isåfall måste jag förstå varför?

P.S Känner mig busdum just nu som tjatar och frågar på detta vis! Förstår om ditt tålamod tryter! Men hoppas ändå på ett svar.D.S

/korkhuvudet Runa
Jag beräknade sockertillsättningen tidigare för en totalvolym av 22l och inte 24l därav justering med extra socker för att nå 17-18%. Skulle inte jästen orka med att jäsa ut allt är det ingen fara. Ditt starkvin kommer troligen behöva sötas upp ändå.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Innerligt Tack för ditt tålamod att svara!
Nu ska jag låta svaren sjunka in, sova på saken och ta itu med bryggandet imorgon.

/Runa
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Runa »

Nyfikenheten vann! Kunde inte låta bli att kolla Oe som visade 20.
Det betyder väl att jäsningen inte på långt när är klar - eller?

Tillsatte sockerlösning; 200g Muscadovar + 500g råsocker + 5g jästnäring med 2-3 dl vatten vid 14-tiden idag.

Nu ploppar ingenting alls men locket är en aning svullet så kanske det kommer igång inatt. Saknar det sköna kluckandet!

Just nu känns det oroligt och jag hoppas verkligen att jäsningen kommer igång igen.

/Runa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: ang. Edelmans grundregel: 1 liter bär till varje liter v

Inlägg av Weinkeller »

Det är naturligt med lugnare jäsning mot slutet. Om du kan så ställ vinet några grader varmare så underlättar du utjäsningen. Räkna med att tappa till damejeanner om ca en vecka.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster