Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

20 OE det går sakta.... En fråga vad är bäst jäsa ut helt i primärjäsningen eller tappa om vinet och tillsätta resterande socker i nytt kärl tänkte 200gr åtgången tills jäsningen upphör.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Runa »

Gokväll!
Blir inspirerad av att läsa om ditt blivande rödvin! Ska själv starta upp ett rödvin om några dygn och är lite nyfiken på
hur det går för dig?
Berätta!
hälsar Runa
Hemmansägaren
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tis aug 30, 2016 22:30
Ort: Skbg

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Hemmansägaren »

Weinkeller skrev:Jag brukar svavla 0.5g/10l i samband med skållningen. Det kan vara overkill men bättre safe than sorry. Dagen efter tillsätter jag ibland pektolas tillsammans med jästen. Om jag jäser fruktmassan utan socker så brukar jag sila av efter 3-4 dgr. Med sockerrika ingredienser tex druvor eller om jag tillsatt socker får det vara i hinken ca en vecka. Jag öppnar aldrig hinken utan skakar runt fruktmassan istället.
Silar av i saftsil eller använder en silduk runt häverten.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
En fråga.. Om man använder silduk, sådan man exempelvis använder för saft; hur får man den ren och steril??
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Weinkeller »

Du kokar den 15min.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

Det jäser sakta tillsatt 400gr mörk muscovadosocker förra helgen för att få en liten ton av lakrits. Ska mäta OE till helgen. Kanske behövs det ytterligare mer jäsrnäring använder en jästnäring som är anpassad till öl så kanske behöver dubbla den rekommenderade näringen?å Annars så smakar det mer vin än saft nu så det är på g skulle tro att det nu igger på 12-13vol alc. Tänkte mata med socker tills jästen dör.Är OE när noll till helgen så matar jag med 200gr socker till.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

8 OE tappat om vinet och höjt tempen på jäskaret från 21 grader till 28grader för att få lite extra fart mot slutet. Mäter nästa helg och ser om det behövs mer socker.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

20161009
2 0e matat med 200g socker. Verkar jäsa med en hastighet av -200g socker i veckan. Alkoholhalten borde ligga på ca 13-14%
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

20161127 tappat om och tillsatt 40g franska ekkuber medium toast.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

20170326 flaskat vinet idag. Smaken blev väldigt friskt nästan lite surt men med god smak. Chansar att inte söta upp det utan tänker lagra det något år till så kanske syran rundas av lite.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Blåbär saskatoon rödvinbär svartavinbär

Inlägg av Häxbryggaren »

Glad att jag inte eftrsötade vinet. Redan lite rundare i smaken. Häggmispelbären ger en fin nötig eftersmak. Jäkligt kul att följa smakutvecklingen. :D
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst