Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Svartaronia

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Svartaronia

Inlägg av Agneta W »

Eftersom jag är så ny här kanske jag trampar någon på tårna, ursäkta i så fall.
Mina bästa recept i år är
Svartaronia 6,3 kg (skrev fel förut)
4 kg socker,
10 l kokvarmt vatten
fyll sedan upp med kallt vatten till ca 20-23 liter totalt.
När det har svalnat ner till högst ca 32 gr, ja jag låter det stå över natten faktiskt, så häller jag i jäst och jästnäring från ett paket a 59 kr jag köpt på Partaj, hittar inget varumärke. Sedan får det stå. Kanske tar det lite längre tid innan det börjar jäsa pga att det får stå över natten men det går igång i alla fall efter några dagar. Och så rör jag om ordentligt kanske en gång i veckan eller när jag kommer ihåg det.
Satte satsen 19/8, silade av bären 7/9, 1a omtappning 20/9, omtappning 2 och upptappning 25/9. Ganska gott redan nu utan att blanda med något. Och jag tillsätter inte jässtopp, inte heller citronsyra som båda ingår i "paketet".
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Svartaronia

Inlägg av ranald »

Det spelar ingen roll hur man gör, bara det blir gott i slutänden. :)
Användarvisningsbild
dioden97
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: lör okt 16, 2004 2:00

Re: Svartaronia

Inlägg av dioden97 »

Agneta W skrev:Eftersom jag är så ny här kanske jag trampar någon på tårna, ursäkta i så fall.
Mina bästa recept i år är
Svartaronia 6,3 kg (skrev fel förut)
4 kg socker,
10 l kokvarmt vatten
fyll sedan upp med kallt vatten till ca 20-23 liter totalt.
När det har svalnat ner till högst ca 32 gr, ja jag låter det stå över natten faktiskt, så häller jag i jäst och jästnäring från ett paket a 59 kr jag köpt på Partaj, hittar inget varumärke. Sedan får det stå. Kanske tar det lite längre tid innan det börjar jäsa pga att det får stå över natten men det går igång i alla fall efter några dagar. Och så rör jag om ordentligt kanske en gång i veckan eller när jag kommer ihåg det.
Satte satsen 19/8, silade av bären 7/9, 1a omtappning 20/9, omtappning 2 och upptappning 25/9. Ganska gott redan nu utan att blanda med något. Och jag tillsätter inte jässtopp, inte heller citronsyra som båda ingår i "paketet".
Spännande! Måste nog testa detta då min Aroniahäck dignar av bär.
Vid vilken temperatur jäste du? Hur många liter blev det vi upptappningen?
/d
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Svartaronia

Inlägg av latmasken »

Finns många som säger att aronia är bra, jag har bara gjort ett försök och där kom jäsningen tyvärr inte igång. Finns rätt många gamla trådar om aronia, varför inte testa forumets eminenta sökfunktion och söka på aronia?

Liten hjälp på traven: http://www.bryggforum.nu/search.php?key ... t=S%C3%B6k
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Svartaronia

Inlägg av Martin73 »

Jag har Aronia vin och Aronia glögg på Bulklagring sedan 2013!
Det är väldigt strävt ännu, lite som Slånbär kan vara.
Jag använde mer bär än Agneta så det är säkert så att det tar längre tid för det att bli bra.
Nu var det några månader sedan jag provsmakade och jag lämnar det nog några månader /något år till innan jag testar på nytt men jag har inte gett upp på att vinet tillslut kommer bli bra det tar bara lite extra lagringstid.
Om jag skulle göra mer Aronia vin idag så skulle det bli en delingrediens för att sträva till ett annars lite blekt recept.
Annars kan jag starkt rekommendera det till Sylt blandat med Björnbär eller Hallon, min fru har trollat till lite sådat och till Ungspannkaka så är det svårslaget... :D
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Svartaronia

Inlägg av Agneta W »

Kan inte säga säkert om temperaturen men eftersom jag lät det stå och svalna ner under natten innan jag satte till jäst så gissar jag på ca 23 grader, för det är vad vi har inomhus nu. Blev 15-18 l vid upptappningen, dumt nog antecknade jag inte resultatmängden men nu finns det inte mycket kvar, glad att det funkade. Förra året gjorde jag lite sylt och den var också god i vart fall ovanpå sockerkaka.
Om man tycker att det är lite kärv smak kan man ju blanda med något annat, testade med rödavinbärsvin t ex men det finns säkert 100 olika bra sätt.
Se´n tror ju jag att det har betydelse vilken jäst och andra hjälpmedel man använder.
Och i vanlig ordning (för min del) far jag iväg så jag glömmer en del. Jag börjar med att mosa bären i matberedaren, både när det gäller svartaronia och vinbär.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Svartaronia

Inlägg av latmasken »

Att man missar att anteckna är en väldigt vanlig miss! :)

Jag har gjort ark i excel där jag gör kalkyl på mängder och tillsatser (så jag vet sockerhalt vid jässtart, hur många sockertillsatser som krävs etc) och sen skriver logg över alla steg (datum och åtgärd bara). Ett ark per brygd, uppdelade i mappar per år.
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Svartaronia

Inlägg av Agneta W »

Hej igen,
ville bara säga att jag gör anteckningar när jag börjar med en bryggning men kastar dem sedan. För länge sedan gjorde vi noggranna anteckningar men tröttnade. Vi brygger bara för skojs skull och eget bruk.

Men när det gäller svartaronia får jag lov att korrigera mig. Har en skvätt kvar och det ÄR en bismak kvar. Så vad jag tror är att man bör göra som med slånbär, frysa bären först, att vänta tills frosten nypt är inget alternativ för min del, då har fåglarna tagit alltihop.

Mvh
Agneta W
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Svartaronia

Inlägg av Agneta W »

Har satt en sats med blandade bär o frukt i år. Plockade svartaronian 22-23 sept, de var inte lika beska som förra året, men det har varit så torrt här på ostkanten så en del hade hunnit torka. Plockade inte lika mycket i år som förra året. Så nu är det bara att vänta och se. Hade nog i lite för mycket vatten så jag funderar på att ställa jäskärlet i en sopsäck. ifall det blir översvämning.
Så här blev blandningen:
2,050 kg svartaronia (djupfrysta)
0,5 kg blå staketdruvor
3,0 kg äpplen, ljusa syrliga saftiga
0,6 kg rödbetor
1,55 kg blandade rönnbär, hagtorn, nypon, blåbär, lingon, vita vinbär, röda vinbär (djupfrysta)

4 kg socker
15,4 l kokhett vatten

svalnat över natt,
idag tillsatt en påse jäst o näring

Håller tummarna!
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Svartaronia

Inlägg av Agneta W »

Vill bara berätta lite mera.
Igår, när jag hade satt i jäst osv började det bluppa som bara den vid lunchtid så jag blev lite orolig öch ställde ner jäskärlet i en genomskinlig sopsäck, ifall det skulle jäsa över. Men det gjorde det inte. Och idag har bluppandet dämpat ner síg lite i alla fall så jag tror faran är över.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Svartaronia

Inlägg av Häxbryggaren »

Härligt låter som ett spännande recept. Rödbetor i rödvin kanske funkar :D
Agneta W
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: fre sep 25, 2015 16:13
Utrustning: plastkärl

Re: Svartaronia

Inlägg av Agneta W »

Hej igen,
Det måste vä vara det här jag tappade upp i slutet på november2016? Om jag inte rör ihop det. i vart fall blev det OK, hittade en femlitersdunk idag i skrubben under trappen och det är ganska hyfsat. När det gäller svartaronia tror jag man ska frysa bären först som man gör med slånbär, blev lite mildare smak.
Ha det bra
Agneta W
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster