Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av ranald »

Inspirerad av Edelmans recept på blåbärsvin svängde jag ihop det här:

+ 5,0 kg blåbär
+ 1,0 kg röda vinbär (ur frysen)
+ 0,50 kg svarta vinbär (ur frysen)
+ 0,90 kg aronia (plockade imorse)
+ 5,0 liter kokande vatten.
+ 2,5 liter vatten till sockerlag
+ 4,4 kg socker.
+ 3,0 g jästnärsalt
+ 1,0 g vinsvavla.
+ jäst: lalvin RC 212
+ upp till 0,70 kg socker för eventuell eftersötning.

Jag tinade vinbären och krossade dem med en potatisstöt. Blåbären krossade jag på samma sätt. Aronian fick jag krossa med fingrarne, det tog en stund. Om jag ska göra om det blir det krossning med hjälp av köttkvarn. Hällde i vinsvavla och jästnärsalt, hällde på det kokande vattnet. Imorgon ska jag väcka jästen och tillsätta den.
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av sidenskan »

Hej Ranald!

Oj, så spännande! Jag har själv gjort ett liknande recept i torsdags (27/8) som jag nu väntar på att jäsningen ska ta fart. Än så länge har den tyvärr inte gjort det, men det är bara att ha tålamod och vänta lite till. Jag har inte använt jästnärsalt eller vinsvavla, endast Steinbergers flytande jäst som jag hoppas kommer att fungera!?! Jag är helt färsk inom detta, men tycker att det är otroligt spännande och roligt att hålla på med. Dessutom är det kul att utvecklas och lära av sina misstag, vilket man definitivt kommer att göra!
Jag är jätte glad att jag hittade detta forum eftersom man kan söka och finna mycket information och inspiration här! Tack!
Hoppas att du fortsätter skriva om detta projekt, jag kommer att följa hur det går! :)
Lycka till! / Sid
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av ranald »

29/8 Väckte jästen och tillsatte den på morgonen. När jag kom hem från jobbet jäste det.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av ranald »

Tillsatte 255g (3dl socker); den initiala jäsningen hade nästan gått över och jag vill inte sila av bären förrän imorgon.
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av sidenskan »

En fråga angående frukten, måste man sila bort den under jäsningen eller kan den ligga kvar?
När ska man isåfall ta bort all frukt ur hinken? Mitt vin har inte börjat jäsa än... :o det är nu inne på 3dje dagen. Jag har sett att vattnet i jäsröret har flyttat sig till ena sidan, men det har inte börjat bubbla än. Kikade ner i hinken idag genom hålet för jäströret och det ser fint ut där nere, inga konstigheter så vitt mitt otränade öga kan se. Det luktade en aning jäst men inte mycket.
Jag är orolig att jag valt fel jäst eftersom jag valde Edelmans Steinberger och nu har jag förstått att det är till för vita viner? Kommer vinet att bli dåligt nu då? Jag gjorde inte heller någon förkultur på jästen eftersom den var flytande tog jag för givet att man inte skulle behöva göra det? Hoppas att du inte misstycker att jag skriver frågor till dig här? Säg till isåfall, det är förståeligt om du inte vill ha massa frågor i din vindagbok. Jag tyckte bara att det var kul att följa dig eftersom vi har ett ganska lika grundrecept!
Ha det så fint och lycka till!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av ranald »

sidenskan skrev:En fråga angående frukten, måste man sila bort den under jäsningen eller kan den ligga kvar?
När ska man isåfall ta bort all frukt ur hinken? Mitt vin har inte börjat jäsa än... :o det är nu inne på 3dje dagen. Jag har sett att vattnet i jäsröret har flyttat sig till ena sidan, men det har inte börjat bubbla än. Kikade ner i hinken idag genom hålet för jäströret och det ser fint ut där nere, inga konstigheter så vitt mitt otränade öga kan se. Det luktade en aning jäst men inte mycket.
Jag är orolig att jag valt fel jäst eftersom jag valde Edelmans Steinberger och nu har jag förstått att det är till för vita viner? Kommer vinet att bli dåligt nu då? Jag gjorde inte heller någon förkultur på jästen eftersom den var flytande tog jag för givet att man inte skulle behöva göra det? Hoppas att du inte misstycker att jag skriver frågor till dig här? Säg till isåfall, det är förståeligt om du inte vill ha massa frågor i din vindagbok. Jag tyckte bara att det var kul att följa dig eftersom vi har ett ganska lika grundrecept!
Ha det så fint och lycka till!
Edelmann rekommenderar att man gör en förkultur till blåbär och lingon. Om du inte gjort en sådan kan det nog ta ett tag innan du ser någon jäsning. Edelmenn skriver att man inte behöver oroa sig innan det gått 5 dagar iallafall. Den flytande jästen innehåller mindre antal jästceller än frystorkad, så det dröjer längre innan de förökat sig så mycket att man ser att det jäser.

Det kan vara svårt att se om det jäser. Om det finns en liten läcka mellan lock och hink smiter mycket av kolsyran ut dne vägen och det blir dåligt med bubblor genom vattenlåset i jäsröret. Jag har själv en hink som beter sig så. Men när jäsningen är igång kan man öppna hinken, luta sig ner och lukta på innehållet. Nära ytan blir det en omisskännlig alkoholdoft.

Edelmann skriver att man ska sila av frukterna efter tre dagar och börja med sockerlagtillsats. Det är för att näringen i bären tar slut på tredje dagen och jästen riskerar då att dö. Han skriver att det är otrevligt att sila av bären när man tillsatt sockerlag. Jag tycker inte att det brukar spela någon roll.

Du behöver inte sila av frukterna efter en särskild tid, men efter en tre till fyra dagar har de i allmänhet lackats ut så pass att man inte tjänar något på att ha kvar dem.
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av sidenskan »

Hej!

Jätte tack för dina svar! Glada nyheter från dunken, det pluppar på nu! :) Började nu på kvällen och det är ett himla tryck! Man blir ju så larvigt glad... som en liten bebis man ska ta hand om! Flyttade ner dunken från övervåningen idag för det är lite varmt uppe, nu står den och bubblar i köket, vilket den verkar gilla! :)
Den har ju stått i tre dagar ikväll, så då kanske jag bör ta bort bären imorgon då. Jag är så glad att det bubblar att det känns larvigt...
Hur går det för dig? /Sidenskan
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av ranald »

sidenskan skrev:Hej!

Jätte tack för dina svar! Glada nyheter från dunken, det pluppar på nu! :) Började nu på kvällen och det är ett himla tryck! Man blir ju så larvigt glad... som en liten bebis man ska ta hand om! Flyttade ner dunken från övervåningen idag för det är lite varmt uppe, nu står den och bubblar i köket, vilket den verkar gilla! :)
Den har ju stått i tre dagar ikväll, så då kanske jag bör ta bort bären imorgon då. Jag är så glad att det bubblar att det känns larvigt...
Hur går det för dig? /Sidenskan
Om du vill kan du nog låta bären ligga i tills det jäser mindre, men tre dagar är länge nog för att laka ur smakerna.

Tips: Det finns mycket nyttigt att läsa i tråden http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=6&t=16485.
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av sidenskan »

Hej!

Jag låter mina bär ligga lite till, det har ju just börjat bubbla i jäsröret. Det bubblar med ca. 15 sek mellanrum nu på morgonen. Jag kommer även att vänta lite med att sockra eftersom det just börjat bubbla. Tack för tipset, jag har redan läst allt som står där. Tror nog att jag läst det mesta här på forumet vid detta laget, men det är ändå skönt att bolla sina tankar och funderingar med någon som gjort detta förut och har koll! :) Ett jätte bra forum helt enkelt!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av ranald »

Nu har jag silat av bären. Dags att börja med sockertillsatserna. Nummer 1: 1240 gram socker i 0,75 liter vatten.
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av sidenskan »

Vad spännande! Hur mycket bubblade det i ditt jäsrör innan du gjorde det?
Hur räknade du ut sockermängden? Jag har läst mycket om detta, men är så fruktansvärt dålig på matte... :O
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av ranald »

sidenskan skrev:Vad spännande! Hur mycket bubblade det i ditt jäsrör innan du gjorde det?
Hur räknade du ut sockermängden? Jag har läst mycket om detta, men är så fruktansvärt dålig på matte... :O
Det jäste fortfarande, men inte så häftigt längre. Tyvärr kan jag inte ange "bubblor/minut". Sockermängden är från receptet på blåbärsvin i Harry Edelmens "Vinboken", uppskalat för att jag hade mer frukt än vad receptet innehöll. Vad gäller hur mycket socker man behöver finns det säkert en massa trådar på forumet.
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av sidenskan »

Nu har jag bestämt mig för att sila av bären ikväll när jag kommer hem. Det bubblar på fint i dunken, ganska rejäla och långa bubbel, men endast på ena sidan av jäsröret nu. Jag kommer även att mäta av Oechsle värdet och se hur mycket det har gått ner. Jag startade på 102 innan jästen tillsattes och efter jästen tillsats gick det ner till 82. Blir spännande att se vad det är ikväll.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av latmasken »

I stort sett all smak och allt socker är urlakat ur bären efter 3-4 dagar, man måste visserligen inte ta upp dem efter den tiden men jag tycker brygden är enklare att hantera när det inte är en massa fruktmassa i. Man ser bättre vad som händer och får bättre koll på hur mycket det är.

Ligger frukten i för länge riskerar man att den bryts ner och då får man mycket mer "grums" som är svårt att sila av och som ger större bottensats sen. Därför gillar inte jag att mosa frukten för mycket.
Användarvisningsbild
sidenskan
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 29, 2015 11:58
Utrustning: Ny jäshink

Re: Blåbärsvin 2015: en vindagbok.

Inlägg av sidenskan »

Hej!
Ja, jag förstår att det måste vara mycket enklare att hantera allt när det inte finns massa bär som är ivägen och även kan skräpa ner i drycken. Jag ska strax ta tag i att sila av, kommer inte att mosa bären allt för mycket. Precis som du säger så kommer det väldigt mycket småpartiklar i drycken om man pressar mycket och det vill jag undvika. Jag försöker nu samla mina krafter för att påbörja avsilningen och när det är gjort är det dax att räkna ut sockermängden. Spännande det här! :D
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster