Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fläderbärvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärvin

Inlägg av latmasken »

Jag googlade lite häromdan och både fläder och aronia ska tydligen vara lätta att ta skott av, men helst ska man göra det på försommaren tydligen. Får se hur mina överlever. Dör de så dör de, då får jag väl göra nytt försök i vår:) Jag tänkte att sätter jag ner dem i jorden nu så slipper jag hålla på och vattna (vilket jag måste om jag gör det på sommaren).
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Det är ju ett ganska viltväxande träd Flädern så förhoppningsvis är den stark att ta sig som skott också.
Go lycka i odlandet :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärvin

Inlägg av latmasken »

Jo men helst ska man väl ta skotten "på rätt sätt". :) Jag har ju bara klippt av några grenar nu och satt i en hink med vatten, de kanske inte har tillräckligt med kraft för att rota sig.

Men vi får se i vår hur det blev, de får stå i hinken nån vecka eller två innan jag sticker hål med grepen och trycker ner dem i. Har fler grenar än jag vill ha buskar så om hälften dör gör inget:)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Jag plockade ihop en Ica kasse med Fläderbär igår kväll.
Det är fortfarande mycket som är omoget så jag hoppas kunna fylla på förrådet mer innan de blivit övermogna men det verkar som de av någon anledning växer högre upp i trädet än förra året :unsure:
Det går inte att nå utan hjälpmedel lika bra nu.
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Tompa22 »

Bara stick ner pinnarna direkt i jorden, lillfingertjocklek och 30cm. 15 ner i jorden. Det kan du göra vår och höst.
Man kan ochså sätta dem i kruka och ha en knuten plastpåse om, men det gör man bara under växtsäsongen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärvin

Inlägg av latmasken »

Häromdagen tappade jag om "årets" (2015) försök till bulklagring med ekflis.

Det är gjort på:
2 liter äppeljuicekoncentrat (10 paket)
1,6 kg fläderbär
1 kg aronia
7,5 liter vatten
och sen ser jag att jag inte har koll på hur mycket socker jag tillsatte... fan, jag kan ha missat en sockertillsats... 1,5 kg socker tror jag att jag haft i...

Det smakade rätt gott, men hade lite för mycket smak av aronian tyckte jag. Återstår att se hur det smakar efter lagring, ska ligga 3 månader med ek först tänkt jag, sen smakar jag och flasktappar om det verkar ok (eftersötar eventuellt med Stevia).


Har även flasktappat den sats från 2013 som jag "glömde bort" när den stod på bulklagring. Den var ju gjord på enbart äppelmust (pressad) och fläderbär. Den har lagrats med ekspån också och eftersötats med Stevia, smakade lite tunnt dock. Kanske skulle haft i lite glycerin.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Det låter som ett trevligt recept! :)

Jag provade ett rent Aronia vin som är bulklagrat från 2013 häromdagen.
Det har varit otrevligt strävt hela vägen fram till nu då det hade blivit mycket mjukare och landar någonstans runt Sherry hållet till i smak.
Vi dricker inte så vansinnigt mycket Sherry i familjen även om smaken inte är illa men jag har provat att göra ett par rödvins såser med det och det blir riktigt gott :)
att reducera vinet i en viltgryta var också en höjdare!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Fläderbärvin

Inlägg av ranald »

2013 postade jag i tråden om vin på fläder, med bourgognejäst. Det är klart nu. Det blev mycket bra, jag rekommenderar det starkt. Ja, starkt blev det också...
Åsa Nisse
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons aug 16, 2017 20:02

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Åsa Nisse »

Hej, ny här och tänkte pröva Fläderbärsvin.

Hur såg receptet du andvände dig av ut 2013?
Lagrade du med ekspån?

Mvh Nisse
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Fläderbärvin

Inlägg av ranald »

Inga ekspån.

Du borde hitta länken till receptet om du tittar bakåt i tråden.
Åsa Nisse
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons aug 16, 2017 20:02

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Åsa Nisse »

Ok, toppen!
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Tompa22 »

Ja 2014 hadde man många fläderbärsprojekt igång ;)

I dag tog jag fram mitt kraftfullaste som jag lagrat på en tiolitersunk.
Kristallklart och så mörkt ett vin överhuvudtaget kan vara.

5 liter fick mindre dunk och svavlades, det kan stå nått år till, för att jag tror att det tål det och att jag inte behöver allt just nu.

så hur upplever jag vinet?
Bärigheten som funnits genom åren, eller ja fläderbärssmaken, den är ganska tung, eller om man helt enkelt är ovan. Man e ju inte precis inkörd på fläderbär sen barnsben.

Jag har exprimenterat en hel del i dag. Hält upp flera glas och haft i mer syra, spätt med vatten och så vidare.

En stor del av en udda ovanlig bärig doft har nu försvunnit då vinet luftats ordentligt en hel dag upphällt i ett glas.

Eftersmakerna e mycket fina om jag tar en liten sipp och låter mig fundera några minuter på vad som händer i munnen.

Ska testa lite olika saker att äta till, frukt, ost och oliver.


Ett mycket kraftfullt vin är det, och bra alkoholstyrka. Det är inget vin man tippar i sig mängder av, eller jo det kan man väl göra, men det blir lite mäktigt.

Nu har jag buteljerat i några klassiga flaskor och kanske kan jag dela en slurk med någon vinkunnig framöver.

Priset per flaska då? Är det intressant?
Egentligen inte alls men då jag häromdagen såg mina historiska ordrar från bryggerileverantören så blir det många slantar genom åren.

Fläderbärsvinet kostar inte mycket mer än korken som sitter i flaskan, det tål ändå att nämnas, att man kan göra ett anständigt vin med enkla medel. Kul.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärvin

Inlägg av latmasken »

Mina viner har ju jag gjort på äppelmust och fläderbär, då blir det inte fullt så mäktigt och äppeldelen tror jag gör att det blir en bättre syra i vinet. Dock har jag haft lite i underkant av fläderbär tror jag (mest beroende på att våra buskar inte gett så mycket de åren jag gjort dessa).

I år hade jag tänkt göra större sats men väntade för länge med att plocka bären så de fått typ mossa på sig eller nåt... Plockade en massa men när jag försökte rensa så såg jag hur illa det var och slängde allt i komposten bara.
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Tompa22 »

Ska testa att blanda i glaset med lite annat.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärvin

Inlägg av latmasken »

Ja, jag köpte ett paket nubbeglas i plast (engångsglas) som jag använder för att provsmaka blandningar, har numrerat ett par uppsättningar från 1-5 så man kan göra lite "blindprovning" (den som blandar vet ju vad som är vad, men inte de andra som smakar).

Häller upp det jag ska blanda i gamla barnmatsburkar och använder sen en sån här marinadspruta för att dosera olika blandningar i nubbeglasen.

Två "misslyckade" viner kan bli jättebra om man blandar dem. Ett för surt vin är ju jättebra att blanda med ett som blev för sött och sliskigt.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster