Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fläderbärvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Nästa omtappning skedde i kväll.
Den ena satsen var på 0 grader och den andra på +3 grader.
Jag sötade upp satsen på 0 grader något (lite på en höft så vi får se om det krävs mer)
Båda vinerna är på god väg att bli goda i samma stil som förra årets Fläderbär viner.
Närmare 50 liter Fläderbär vin på G samtidigt som ca:13 liter Fläderbärvinglögg håller på att mogna.
Trevlig råvara måste jag säga :thumbup:
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Höll på att glömma Sviskonflädervinet som nu också är flasktappat och står och mognar!
10liter med en distinkt smak av Katrinplommon :? ganska gott men innan jag vet så dricks det i närheten av en toalett :D
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Hej igen!
Jag läste igenom tråden och ser att jag inte lyckats få med utlåtandet från Sommelieren som provade mitt Fläderbärvin!
Han fick prova ett Blåbärsvin och ett Fläderbärvin.
Han gillade båda i smak men menade att de skiljde mycket från de viner han var van vid att prova.
Han delade därför upp flaskorna för att kunna prova ut dem med lite olika maträtter.
Det som skiljer vinerna från ett vanligt rödvin är den kraftiga bärsmaken som båda sorterna har därför menade han att Tapas var valet till bägge vinerna, Vi provade naturligtvis en flaska Fläderbärvin till just det och det lyfte vinet och passade riktigt bra.
En lite märklig åsikt som han hade var att Blåbärsvinet var fördigmoget och kanske inte skulle vinna så mycket på att ligga och vänta medan Flädervinet bara skulle bli bättre genom vidare lagring!!
Kanske beror det på att Blåbärsvinet är betydligt sötare i smaken?
Jag kommer spara ett par flaskor Blåbärsvin för lagring för att se om det stämmer, i övrigt så blev jag glad över utlåtandet :thumbup:

De satser med Fläderbärvin som jag gjort 2014 har fått god tid på Bulk och är därför goda att dricka redan vid buteljeringen :)
De som vacklar i beslutet att anväda Fläderbär till vin kan jag bara ge rådet att prova!
Det är det godaste av mina viner hitills , endast Blandvinet med Blåbär och Björnbär kan mäta sig med det än så länge!!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Fläderbärvin

Inlägg av ranald »

Du har ett antal olika recept i tråden, och "kassar" som enhet på bären... du har inte ett med e nhet "kilo"? :)
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

:lol: Sant!
Det är lite oslipade mått!!

1 st Ica kasse är ca:10liter, kilo har jag inte koll på , eftersom jag kokar ur bären så gör jag det när de sitter i klasar , ej rensat på pinnar alltså.
Det har inte inverkat negativt på saften så latheten har lönat sig 8)
Men måtten blir lite svårbedömda.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Upptäckte att jag fått en återupptagen jäsning i en av Bulkdunkarna i garaget!!
Dessutom hade en av flaskorna också fått lite kolsyra i sig.
Flädervin med kolsyra var inte något + tyvärr.
är detta vad som kallas Malolaktisk jäsning?
Vad innebär den?
Är det bara att vänta ut att den slutar eller borde jag göra något, förutom att släppa ut trycket ur dunken då :wink:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärvin

Inlägg av latmasken »

Den malolaktiska processen bildar inte koldioxid vad jag förstått, den är ingen jäsning (även om en del felaktigt kallar den för det).
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Fläderbärvin

Inlägg av ranald »

latmasken skrev:Den malolaktiska processen bildar inte koldioxid vad jag förstått, den är ingen jäsning (även om en del felaktigt kallar den för det).
Jo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Malolactic_fermentation: ... Chemically, malolactic fermentation is a decarboxylation, which means carbon dioxide is liberated in the process.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Jag provade att göra en såsreduktion i gryta på 1 liter av Fläderbärs vinet med Malolaktisk jäsning i.
:clap: inga problem att göra något av resten av de 10 litrarna om inte kolsyran vill ge med sig.
Passade fantastiskt bra till Rådjurs grytan och tillförde en god bärig smak till viltet.. :)
Tompa22
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: lör okt 13, 2012 23:26

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Tompa22 »

Matlagning med hemgjort vin är så kul. Testa att kokanån sås på ett vin eller cider som är för torrt, det blir helt underbart.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Jaså torra viner blir bra!
Då får vi nog prova det med 8)
Flädervinets bäriga smak gör det perfekt till viltkött och det ska bli riktigt kul att passa in mina andra viner om tillfälle ges. :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärvin

Inlägg av latmasken »

Jag kan uppdatera lite om mitt flädervin. Det har typ blivit bortglömt, stått på bulklagring sen januari 2014 (tyvärr hade vattenlåset torkat ut, så jag hoppas att det inte blivit infekterat). Det är en 5-liters svagsdrickaflaska.

Jag hade en stor glasburk med ungefär 1,5 liter i som jag har använt för provsmakning förut (jag hade ju runt 9 liter så allt fick inte plats i svagdrickaflaskan). Den har jag tidigare eftersötat med stevia och haft i rostade ekspån i. Och sen glömt bort som sagt var (den har nog stått närmare ett år med ekspånen).

Vi provsmakade igår och det smakade jättebra. Så jag rostade nya ekspån till de andra 5 litrarna (hälften på 125 grader och hälften på 225 grader) och eftersötade dem med stevia. Nu får den stå till januari eller nåt (med nyfyllt vattenlås).


Jag har 3 liter fläderbär i frysen nu, ska plocka lite aronia på buskar som finns vid skolan hemma. Äpplen fick vi dåligt med i år så jag köper nog juice och gör på. Ska kolla om jag får ihop lite mer fläder, jag har tagit ner våra fläderbuskar en om året de senaste åren (de blev för storvuxna) så bara ena busken hade bär i år. Men såg att det växt upp en fläderbuske i annat hörn av trädgården också som hade lite bär.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

latmasken skrev:Jag kan uppdatera lite om mitt flädervin. Det har typ blivit bortglömt, stått på bulklagring sen januari 2014 (tyvärr hade vattenlåset torkat ut, så jag hoppas att det inte blivit infekterat). Det är en 5-liters svagsdrickaflaska.

Jag hade en stor glasburk med ungefär 1,5 liter i som jag har använt för provsmakning förut (jag hade ju runt 9 liter så allt fick inte plats i svagdrickaflaskan). Den har jag tidigare eftersötat med stevia och haft i rostade ekspån i. Och sen glömt bort som sagt var (den har nog stått närmare ett år med ekspånen).

Vi provsmakade igår och det smakade jättebra. Så jag rostade nya ekspån till de andra 5 litrarna (hälften på 125 grader och hälften på 225 grader) och eftersötade dem med stevia. Nu får den stå till januari eller nåt (med nyfyllt vattenlås).


Jag har 3 liter fläderbär i frysen nu, ska plocka lite aronia på buskar som finns vid skolan hemma. Äpplen fick vi dåligt med i år så jag köper nog juice och gör på. Ska kolla om jag får ihop lite mer fläder, jag har tagit ner våra fläderbuskar en om året de senaste åren (de blev för storvuxna) så bara ena busken hade bär i år. Men såg att det växt upp en fläderbuske i annat hörn av trädgården också som hade lite bär.
Har du börjat plocka årets skörd redan?
Jag håller utkik och det börjar närma sig men än så får jag vänta lite till.
Det verkar bli en bra Fläderskörd i år i varje fall, hoppas ingen hinner före till mina skattgömmor 8)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärvin

Inlägg av latmasken »

Ja vår buske var "full" av mogna bär nu. I vår ska jag försöka ta skott och driva upp några till buskar (vi har ett ställe där vi hade rhododendron som dog på grund av att kommunen hade lönnar utanför staketet som sög allt vatten, men lönnarna är borta nu så marken är inte lika torr). Försökte i våras men då försöker jag bara trycka ner kvistarna i marken... Man ska nog ha dem stå i en hink nån vecka först så de bildar rötter.

Kanske ska testa att sno skott av skolans aronia också...
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Martin73 »

Fläder har jag också tagit skott från , de fick stå i fönstret i ett glas vatten tills man såg rötterna och nu står de i jord på samma ställe :)
Vet inte hur den klarar vintern däremot, blir spännande att se till Våren.
Jag plockade också lite fläderbär i går kväll, de var visst tingade av frun för Flädersaft så de försvann så fort jag kom innanför dörren :roll:
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster